پنجمین اتوکام اصفهان

گروه گزارش- فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان یکی از محوری ترین زیرساخت های جهان، روز به روز دامنه نفوذ خود را در بخش های مختلف کشورها گسترده تر کرده و با نقش بی بدیل خود جامعه را در تسهیل امور، توسعه ارتباطات، بهره وری، کاهش هزینه و انرژی آشنا می سازد. فناوری اطلاعات مجموعه‌ای از روش‌ها، پردازش‌ها و فرآیندهایی است که برای جمع‌آوری،‌ ذخیره‌سازی، انتقال و بازاریابی اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ویژگی ها باعث می شود صنایع و زیرساخت های کشور زمینه مناسبی را برای رشد و توسعه خود در اختیار داشته باشند.

در این میان شیوه های سنتی هر روز کم رنگ و کم رنگ تر شده و جای خود را به روش های نوین و تجهیزات و راهکارهای علمی و فناورانه می‌دهد. از سوی دیگر تغییرات با شتاب، جهانی و فراگیر این عرصه، به گونه ای است که هر قدر سازمان ها، جوامع و افراد، خود را با این تغییرات همراه تر و همگام تر کنند، پیروز تر و موفق تر خواهند بود. به همین دلیل، چنانچه شرایطی برای معرفی آخرین تغییرات و تحولات این بخش ایجاد شود، همه صنایع از آن بهره مند خواهند شد. به گزارش دنیای اقتصاد، بیست و دومین نمایشگاه بین المللی کامپیوتر و اتوماسیون اداری، مخابرات و پنجمین جشنواره فروش تجهیزات دیجیتال (اتوکام۲۰۱۶) از تاریخ ۲۰ تا ۲۴ آبان ماه در محل برگزاری نمایشگاه های اصفهان در کنار پل شهرستان برگزار شد. ۱۱۵ مشارکت کننده از استان های اصفهان، تهران و فارس و نمایندگی های برندهای معتبر سونی، سامسونگ، ایسوس، اچ پی، ایسر، اپسون و سیسکو به مدت ۵ روز آخرین تازه های خود را برای نمایش و رقابت با یکدیگر به این نمایشگاه شاخص و مطرح آوردند.

مشارکت کنندگان در زمینه های نرم افزار، تولید محتوا و مالتی مدیا، پایگاه‌های اینترنتی، سخت افزار، تجهیزات کامپیوتری، ماشین‌های اداری، تجهیزات الکترونیک هوشمند، تجهیزات حفاظتی، آموزش و پژوهش، خدمات دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک، شبکه های داده و امنیت فضای تبادل اطلاعات، اینترنت، فناوری های نوین ارتباطی، مخابرات، ارتباطات و صنایع وابسته، عرضه و فروش تجهیزات دیجیتال فعالیت داشتند. تلفیق سه نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری، مخابرات و جشنواره فروش تجهیزات دیجیتال، بیست و دومین سال برگزاری نمایشگاه اتوکام اصفهان را از سنوات گذشته متفاوت ساخته است. همچنین پیش بینی بخش سرای کارآفرینان به منظور ظهور و بروز ایده ها و فعالیت های کارآفرینانه، اختصاص پاویون علمی به چهار دانشگاه معتبر استان اصفهان در زمینه مهندسی کامپیوتر و نرم افزار و همچنین تعیین بخش ویژه شرکت های دانش بنیان از دیگر تفاوت های شاخص این دوره از نمایشگاه اتوکام بود. در حاشیه برگزاری این نمایشگاه، ۸ همایش تخصصی و برنامه جانبی با موضوعات و عناوین کارآفرینی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، شهر هوشمند، سازمان هوشمند، جشنواره امنیت فضای تبادل اطلاعات، جشنواره پدید آورندگان محتوای الکترونیک، پیشگیری و پیش بینی بیماری های خاص با استفاده از تحلیل هوشمند داده های پزشکی، توسعه اپلیکیشن های موبایل اندروید و IOS، پویانمایی و بازی های رایانه ای برگزار شد.

رشد میانگین ICT در حدود 5/ 19 درصد است

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با حضور در این نمایشگاه با اشاره به اینکه در آغاز به کار دولت یازدهم ، وضعیت اقتصادی کشور با رشد منفی ۵/ ۲ درصدی مواجه بود، گفت: هم اکنون اقتصاد ایران رشدی حدود ۴ درصد دارد که صنعت آی تی نقش پیشران را در این تحولات داشته است. نصرالله جهانگرد در آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری، مخابرات و پنجمین جشنواره فروش تجهیزات دیجیتال افزود: با وجود رشد ۶ درصدی در چهار سال اخیر در وضعیت اقتصادی کشور، هنوز آثار این رشد در کام عموم جامعه احساس نمی شود و نیازمند تلاش بیشتر است.

به گفته وی در سال های پس از انقلاب اسلامی رشد میانگین ICT در حدود ۵/ ۱۹ درصد بوده در حالیکه میانگین رشد در سایر بخش ها تنها ۷ درصد بوده است.همه این اعداد گویای اهمیت، رشد و سودآور بودن صنعت آی تی است که به طور نمونه در سه سال گذشته با اعلام آزادسازی بازار موبایل، حوزه نرم افزار، تولید محتوا و اپلیکیشن در کشور رشد شتابانی یافته است. وی با اشاره به اقدامات وزارت اطلاعات و ارتباطات در زمینه توسعه شبکه ملی اطلاعات، اضافه کرد: تلاش داریم دسترسی به شبکه در هر منطقه و با قیمت مناسب را امکان پذیر ساخته و هر روز کسانی که منبع داده هستند را به کاربران نزدیک تر کنیم.علاوه بر بهبود شبکه دسترسی، به دنبال توزیع اختیارات مدیریت در استان ها و توزیع ساختار شبکه در بیشتر استان ها هستیم تا جایی که در آینده نزدیک خدمات آی تی را به خارج از کشور هم ارایه کنیم.

نمایشگاه اتوکام نشانگر فرصت ها و مزیت‌های رقابتی آی تی

رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور اظهار کرد: نمایشگاه اتوکام تبلور تلاش هایی است که شرکت های آی تی در یک سال صورت داده اند و نشانگر فرصت ها و مزیت های رقابتی آن هاست. علی سعادت در آیین گشایش بیست و دومین نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری، مخابرات و پنجمین جشنواره فروش تجهیزات دیجیتال در اصفهان افزود: سازمان نظام صنفی رایانه ای استان اصفهان یکی از قدیمی ترین بخش های نظام صنفی رایانه ای کشور است و نمایشگاه کامپیوتر اصفهان نیز با سابقه دو دهه برگزاری، یکی از با سابقه ترین نمایشگاه های کشور در عرصه فناوری اطلاعات می باشد.

وی با اشاره به اینکه در تقویم نمایشگاه های داخلی به طور متوسط هر دو ماه یک نمایشگاه در حوزه کامپیوتر برگزار می شود، تصریح کرد: نمایشگاه اتوکام اصفهان پنجمین نمایشگاهی است که در سال جاری در آن حضور دارم و این نمایشگاه، نمایشگاهی باکیفیت و پرمحتوا است که امسال با بسیج عمومی همه بخش ها اعم از اتحادیه، دانشگاه ها، کارآفرینان و بخش فروش چهره متفاوتی از دوره های گذشته یافته است. سعادت با اشاره به اهمیت و تأثیر برگزاری نمایشگاه در صنعت آی تی، گفت: صنف کامپیوتر نباید از دولت انتظار سرمایه گذاری در این صنعت را داشته باشد بلکه این بازدیدکنندگان نمایشگاه هستند که با آشنایی با توانایی ها و مزیت های رقابتی، شرکت ها را برای سرمایه گذاری انتخاب می کنند. وی با اشاره به اینکه روند مهاجرت در کشور روندی پیوسته است که از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ تر و از کلان شهرها به تهران و در نهایت به خارج از کشور می انجامد، تأکید کرد: هم اکنون مهمترین نگرانی، خروج جوانان با استعداد از کشور است و ما باید این زنجیره را بشکنیم. رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور درباره مهم ترین اهدافی که در نمایشگاه کامپیوتر دنبال می شود، گفت: برقراری ارتباطات بین بخش های تولید و تأمین، دستیابی به اهداف صادراتی، معرفی آخرین محصولات و نام های تجاری جدید، ایجاد فضای مناسب بین رقبا و معرفی صنایع نوپا مهمترین سرفصل هایی است که می‌توان با حضور در این نمایشگاه به آن ها دست یافت.

اصفهان تشنه سرمایه گذاری در حوزه آی تی

مدیرعامل شرکت پرستیژلند و مدیر مجموعه سیتی سنتر اصفهان در بازدید از سرای کارآفرینان در بیست و دومین نمایشگاه کامپیوتر و اتوماسیون اداری، مخابرات و جشنواره فروش تجهیزات دیجیتال گفت: فضای نمایشگاه به کارآفرین ها اهمیت می دهد و به آن ها کمک می کند تا به خودسازی لازم برسند. مسعود صرامی اظهار داشت: این سومین باری است که از نمایشگاه های استان در این محل بازدید می‌کنم و هربار با نوآوری هایی در نمایشگاه ها آشنا شدم که تصور نمی‌کردم در ایران قابل دسترس باشد. وی با بیان این که نمایشگاه، این امکان را به مصرف کننده هر کالا و یا خدمات می‌دهد تا با توزیع کننده و تولیدکننده خود آشنا شود، بیان داشت: تفاوت نمایشگاه با فضاهای مجازی این است که در فضای مجازی شما با یک عکس مواجه هستید اما در فضای نمایشگاه با دیگر حواس خود نیز درگیر می شوید و این موضوع حس خوبی را به مخاطب منتقل می کند. همچنین در فضای نمایشگاه، مخاطب قادر است با فروشنده یا واسطه کالا و خدمات مذاکره داشته باشد. این کارآفرین اصفهانی ادامه داد: مقالات و تئوری های مختلفی درباره کارآفرینی وجود دارد اما مشکل ما این است که می خواهیم از کارآفرینی دیگران کپی برداری کنیم در صورتی که هیچ آشپزی تنها با خواندن کتاب آشپزی، حرفه ای نمی شود بلکه باید ذائقه مخاطب خود را بشناسد. وی اضافه کرد: اگر یک کارآفرین از تجربیات دیگر کارآفرین ها کمک و الهام بگیرد و خود را با نیاز جامعه همراه کند، موفق تر خواهد شد زیرا یک کارآفرین واقعی همیشه باید در حال نوآوری باشد.