فراز و نشیب صنایع در تامین مواد اولیه

رضا جوشقانی مدیرعامل شرکت تولیدی بازرگانی نیلپر که یکی از بزرگترین تولید کنندگان مبلمان اداری و خانگی در ایران است، در گفت و گو با دنیای‌اقتصاد به تشریح مهمترین چالش هایی که تولیدکنندگان مبلمان اداری و خانگی در ایران با آنها روبرو هستند، پرداخت. وی با بیان اینکه هم اکنون موضوع کیفیت مواد اولیه برای تولید مبلمان و بخش عمده‌ای از سایر کالاهای ایرانی به معضلی بزرگ برای صاحبان صنایع و تولیدکنندگان کشور تبدیل شده است، گفت:همین عامل در بسیاری از موارد منجر به تعطیلی کارخانه‌ها و رکود اقتصادی می‌شود. این گفت و گو را بخوانید.

ابتدا مختصری از سوابق و فعالیت‌های شرکت نیلپر بگویید.

شروع فعالیت نیلپر با ورود رایانه و تجهیزات آن از جمله صندلی ویژه رایانه در سال ۱۳۷۱ آغاز شد. بازار در حال گسترش رایانه، توانایی‌های فنی از جمله قالبسازی و نگاه به آینده، ما را بر آن داشت به سمت تولید این نوع صندلی گام برداریم. فعالیت تولیدی نیلپر با ساخت و مونتاژ قطعات صندلی در کارگاهی به مساحت حدود ۱۲۰ متر مربع، در خیابان فلسطین آغاز شد. در سال ۱۳۷۳ شرکت نیلپر (نیلپر به معنای نیلوفر است) به صورت رسمی به ثبت رسید. هم اکنون نیلپر با بیش از ۶۰۰ نفر پرسنل در حوزه‌های گوناگون طراحی،تولید ، فروش ،خدمات پس از فروش، مهندسی فروش ،تحقیقات بازار و بازرگانی خارجی، واردات و صادرات فعالیت می کند. همچنین نیلپر با تولید نرم افزار یکپارچه ERP در تولید مبلمان در کارخانه‌ای به مساحت ۴۰هزار متر مربع واقع در شهرک صنعتی پرند، مشغول به کار است. این شرکت هم اکنون بیش از ۱۰۰ نوع محصول با کاربردهای گوناگون اداری،خانگی،آموزشی،رستورانی،پزشکی و صنعتی تولید و به بازار عرضه می‌کند.

در حوزه صادرات هم فعالید؟

تا قبل از بروز ناآرامی‌های اخیر در عراق و کردستان عراق، صادرات مناسبی به این مناطق داشتیم و موفق به ایجاد ۴ نمایندگی فعال در آنجا شدیم که از اهمیت زیادی برای ما برخوردار بودند. اما از زمانی که عراق به وضعیت فعلی درآمده فعالیت این نمایندگان نیز کاهش یافته و عملکرد ما در صادرات با چالش هایی روبرو شده است .

مهم‏ترین مشکلاتی که در تامین مواد اولیه دارید، چیست؟

یکی از مهمترین مسائلی که کشورهای توسعه‏یافته با آن مواجه نیستند، تغییر قیمت و کیفیت مواد اولیه در مرور زمان است . این در حالی است که تغییرات ناگهانی همیشه در اقتصاد ایران ایجاد می‏شود که اثرات منفی آن مستقیما به تولیدکننده می رسد و در تولید کالاها از جمله مبلمان تاثیر می‏گذارد. به طور مثال، یکی از پرمصرف ترین مواد اولیه در تولید مبلمان، ابر یا اسفنج است که در حال حاضر با ۵۰ درصد افزایش قیمت روبرو شده.از طرف دیگر، بارها اتفاق افتاده که تولید یک محصول به دلیل نایاب شدن ماده اولیه یا تغییر اساسی در قیمت آن، متوقف شده است.

در حال حاضر بزرگترین مشکلی که تولیدکنندگان با آن مواجهند، عدم ثبات در قیمت و کیفیت مواد اولیه است . در بحث کیفیت، برخی تامین کنندگان از تخصص کافی برخوردار نیستند، استانداردها را رعایت نمی‏کنند و در زمان‌های مختلف مواد اولیه را با کیفیت متفاوت عرضه می‌کنند. این موضوع برای ما که نظام جامع کیفیت یکپارچه و یکنواخت را رعایت می‌کنیم، مشکل ایجاد می‌کند. نکته دیگر این است که بارها حتی نتوانسته ایم مواد اولیه ایرانی را هم تهیه کنیم. این درحالی است که با وجود چند تولیدکننده بزرگ مواد اولیه نباید در تامین این مواد با مشکل روبرو باشیم .

برای توسعه فعالیت‌های خود چه برنامه‌ای دارید؟آیا برنامه‌ای برای پیوستن به شرکای خارجی و همکاری مشترک با تولیدکنندگان سایر کشورها دارید؟

ابتدای امسال رفت و آمد نمایندگان کشورهای اروپایی به ایران زیاد بود و یکی از استراتژی‏های اصلی ما برقراری ارتباط با کشورهای توانمند در حوزه مبلمان بود. در این مسیر فعالیت هایی هم انجام شد، ولی در انتها به این نتیجه رسیدیم که این کشورها به جای عرضه مواد اولیه، فناوری‌های جدید، انتقال دانش فنی وهمکاری در تولید محصول مشترک، بیشتر دنبال عرضه و فروش کالاهای خود در ایران هستند.به این خاطر نتوانستیم شراکت موثری با خارجی‌ها داشته باشیم. بنابراین با توجه به اینکه قیمت فروش مبلمان اروپایی در ایران بالاست و بازار گسترده‌ای برای محصولات خود به لحاظ توان خرید مردم نمی دیدند ، کم کم حضورشان کمرنگ شد. شواهد نشان می‌دهد شعارهایی که ابتدای پسابرجام در رابطه با برقراری ارتباط تجاری،اقتصادی و صنعتی با کشورهای توسعه یافته داده می‏شد، با اتفاقی که الان دارد می‏افتد منطبق نیست.

به نظرشما برگزاری نمایشگاه‏های بین‏المللی‏ چه تاثیری در ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای تولیدکنندگان داخلی دارد؟

قطعا تاثیر مثبت دارد. وقتی تولیدکنندگان رقبای خود را می‏بینند، وجود آنها و به خصوص وجود شرکت‌های قدرتمند و توانمند، آنان را به تکاپو و حرکت وا می‏دارد. ما هرسال در نمایشگاه‌های مبلمان اداری شرکت می‌کنیم و شاهد افزایش کیفیت محصولات در صنعت مبلمان بوده‌ایم .البته افزایش کیفیت بالارفتن قیمت تمام شده را نیز در پی دارد.به هرحال در صنعت مبلمان، تولیدکنندگان با حضور در نمایشگاه‏ها با روند پیشرفت این صنعت و سایر رقبای خود آشنا می‌شوند.

برنامه و چشم‏انداز فعالیت شما تا سال 96 و سال‏های بعد چیست؟

ما از حدود ۲۴-۲۳ سال پیش کار خود را آغاز کردیم و آن را توسعه دادیم و دریافتیم که برای پیشرفت و توسعه باید نگاه درازمدت نسبت به این موضوع داشته باشیم و باید از رویکرد سنتی دست برداریم. به این ترتیب با کمک مشاوران برتر در این حوزه به تدوین سیستم‌ها، روش‏ها و دستور‏العمل‏ها پرداختیم و تلاش کردیم آنها را به صورت یک فرهنگ در مجموعه جا بیاندازیم. امروز این فرهنگ در مجموعه نیلپر جاری است و با بستری که در این چند سال ساخته‌ایم، به پیشرفت و توسعه خود ادامه می دهیم. هدف ما در مسیر توسعه، گسترش تولید مبلمان خانگی و اداری و در یک کلام توسعه مبلمان است. اما در حال حاضر مشغول تولید صندلی و مبل اداری، صندلی‌های پزشکی ،کودک و نوجوان ،صنعتی،رستورانی و مبل خانگی هستیم و در آینده نزدیک برای تکمیل سبد محصولات خود، تولید و عرضه میز و صندلی ناهارخوری در حوزه خانگی را آغاز خواهیم کرد.

همانطور که می دانید، 5 دی‏ماه زمان افتتاح نمایشگاه مبلمان اداری و دقیقا پنج روز قبل از ژانویه است. به نظر شما این زمان بندی لطمه‌ای به هدف نمایشگاه نخواهد زد؟

به نظر من در حال حاضر چون موضوع صادرات در حوزه مبلمان در اولویت قرار ندارد ، بحث زمان نمایشگاه و انطباق آن با شروع سال جدید میلادی خیلی تاثیرگذار نیست. اما اگر نگاه صادراتی داشته باشیم و یا نمایشگاه واقعا بین‌المللی باشد، زمان آن مناسب نیست.