داعش در مسیر افغانستان
دودستگی در بین طالبان ممکن است برخی از افراد طالبان را جذب داعش کند. حضور گروه‌های افراطی در افغانستان مسبوق به سابقه است، اما حضور داعش زنگ خطر تازه‌ای است که ممکن است این کشور را به عراق ثانی تبدیل کند. کارشناسان بر این باورند داعش توانسته افرادی را از طالبان به خدمت خود در آورد. این زنگ خطر هم برای افغانستان، هم برای کشورهای منطقه به صدا در آمده است.
در همسایگی ایران، عراق تنها کشوری بوده که با این موضوع دست و پنجه نرم می‌کرده است. هر چند هنوز در مرزهای شرقی ایران این گروه نتوانسته به اندازه عراق قوی ظاهر شود، اما این نگرانی وجود دارد که این کشور ممکن است مورد حمله داعش قرار بگیرد.
چندی پیش خبر رسید که گروهی در افغانستان پیدا شده است که خود را وفادار به البغدادی معرفی کرده است. این گروه اندکی بعد طی بیانیه‌ای اعلام کرد که آنها نماینده دولت خودخوانده اسلامی هستند و قصد دارند تا در افغانستان عضوگیری کنند.
آسیای میانه، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های جذب داعش است، اما در خود افغانستان برخی از اعضای طالبان ضمن بریدن از این گروه به داعش پیوسته‌اند.

روزنامه گاردین در شماره ۲۷ ژوئیه خود می‌نویسد: طالبان به‌شدت از گرایش جوانان افغان به سمت داعش نگران هستند. این روزنامه می‌نویسد: جنگجویان خارجی و افغان در شرق این کشور متمرکز شده‌اند. برخی از منابع طالبان می‌گویند: این یکی از بزرگترین تجمعاتی است که این کشور از گروه‌های افراطی به خود دیده است.
پیروزی‌های پی‌در‌پی داعش در سوریه، عراق و لیبی موجب شده است که جوانان افغان نیز به این گروه تمایل پیدا کنند. این موضوع حتی به میان سران طالبان نیز کشیده شده و برخی از فرماندهان طالبان از این گروه بریده و به داعش ابراز وفاداری کرده‌اند.
یکی از مقامات طالبان می‌گوید: داعش به جوانانی که به این گروه می‌پیوندند یک لپ‌تاپ هدیه می‌دهد. آنها همچنین جیب‌های گشادی دارند که مملو از دلار است. هر کسی که به این گروه می‌پیوندد هم حقوق ماهیانه می‌گیرد و هم خانواده‌اش تحت حمایت آنها قرار می‌گیرد.
گروه طالبان هم‌اینک در این کشور به شدت احساس خطر کرده است. برخی می‌گویند تحرکات خارجی این گروه از جمله سفر به دوحه در این راستا ارزیابی می‌شود.
گفته می‌شود حضور یک افراطی تقریبا وارداتی، جایگاه طالبان را در این کشور به خطر انداخته است. بومیان این کشور کمتر علاقه دارند تا به این گروه ورود پیدا کنند و داعش گزینه جدی آنها شده است. این مقام طالبانی می‌گوید: این یک جنس جدید در آشفته بازار افغانستان است. آنها در استان غزنه و در جنوب غربی کابل حضور قوی دارند.» این فرمانده طالبان اضافه می‌کند: «جوانان افغان در مقایسه بین طالبان و داعش فکر می‌کنند داعش از آنها قوی‌تر است. به همین دلیل آنها میل دارند وارد این گروه شوند؛ چراکه می‌دانند با پیوستن به داعش اهداف آنها تامین خواهد شد.»
دولت خودخوانده اسلامی پیشتر در ماه ژانویه اعلام کرده بود ولایت خراسان به‌زودی رسمیت خواهد یافت. عده‌ای می‌گویند بخشی از طرح بزرگ داعش، پیوند زدن افراطی‌های افغانستان با گروه خودش است.

چندی پیش رئیس‌جمهوری افغانستان گفته بود: «داعش نیروهای خود را به جنوب و غرب افغانستان فرستاده است تا برای جذب نیرو از این مناطق یک فعالیت آزمایشی آغاز کند.» آنها در جنوب از «هلمند» شروع کردند. بیشتر نیروهای سابق طالبان سریعا جذب این گروه شده و هم‌اینک نیز با آشکار شدن اختلافات در این گروه، عده‌ای دیگر نیز سودای پیوستن به داعش را در سر می‌پرورانند.
یک ستون‌نویس افغان می‌گوید: در لب مرزهای ایران و پاکستان داعش توانسته سربازگیری کند. گفته می‌شود با انتشار یک ویدیو در استان «فراه»، مشخص شده است نیروهای افغانی و پاکستانی در حال تمرین‌های رزمی بوده‌اند. هنوز اطلاعات این ستون‌نویس افغانی و انتشار این ویدیو مورد تایید مقامات اطلاعاتی این کشور قرار نگرفته است، اما اشرف غنی بارها به رشد داعش در این کشور هشدار داده است.

بنا به گفته مقام‌های دفاعی و اطلاعاتی کشورهای خارجی داعش در سربازگیری در مرزهای شرقی افغانستان موفق‌تر از مرزهای غربی‌اش ظاهر شده است. در این راستا وزیر دفاع بریتانیا گفته است سربازگیری و گسترش داعش در افغانستان به شدت نگران کننده است. در این زمینه «مایکل فالون» می‌گوید که بریتانیا و سایر همکاران بین‌المللی‌اش از حضور و توسعه فعالیت‌های گروه موسوم به دولت (خودخوانده) اسلامی در افغانستان نگران است.

اما فالون افزود که این نگرانی محدود به افغانستان نیست: «در اندونزی، آفریقا و در ماورای مدیترانه هم این نگرانی وجود دارد؛ چراکه آنها گروه‌های تندرو را با خود همراه می‌سازند. این یک ایدئولوژی (نفوذ‌کننده)‌ است که باید آن را شکست بدهیم؛ بنابراین هر جا که داعش است من نگران آنجا می‌شوم. پس ما باید کار بیشتری برای شکست آن انجام بدهیم.» همزمان با این اظهارات نماینده هرات موضوع را فراتر از حضور داعش می‌داند. احمد بهزاد، نماینده مردم هرات در پارلمان افغانستان می‌گوید: «اعلام خبر مرگ ملاعمر در شرایط فعلی آن هم توسط کسانی که به وجود آورنده طالبان بودند به‌نوعی اسم رمزی است تا پایان کار گروهی به نام طالبان و آغاز گروه جدیدی به نام داعش را اعلام کنند.» وی گفت: این مساله به‌نوعی هشدار برای بقایای گروه طالبان بود تا خود را با گروه جایگزین همصدا سازند. برخی از نیروهای طالبان پیشتر گفته بودند باید برای آنها محرز شود که بغدادی ویژگی‌های یک خلیفه را دارد و سپس در مورد این موضوع تصمیم‌گیری خواهند کرد.

با مرگ ملاعمر اما این پروسه شکل جدی‌تری به خود گرفته است و داعش در حال سربازگیری از افراطیون طالبان است.