هواپیمای نفرین شده آقای بوگاتی!

در سال ۱۹۳۸ اتوره بوگاتی هواپیمای کوچکی را برای شکستن رکورد سرعت طراحی می‌کند که موفق به گذراندن مراحل تست و آزمایش نمی‌شود و همان نمونه اولیه هم در جریان جنگ جهانی به دلیل دور از دسترس ماندن از نازی‌ها از بین می‌رود. این هواپیما بوگاتی ۱۰۰ نام داشت. پس از گذشت ۷۳ سال، در ۲۰۱۱ خلبان اسکاتی ویلسون بر اساس اطلاعات موجود یک نمونه از این هواپیما با نام بوگاتی ۱۰۰P را می‌سازد و با موفقیت آن را آزمایش می‌کند. در هفته گذشته او برای آخرین بار با این هواپیما پرواز می‌کند و در هنگام بلند شدن از باندی در اوکلاهاما سقوط می‌کند و به دلیل داشتن فریم‌های چوبی در کابین و پر بودن مخزن هواپیما از سوخت دچار آتش سوزی زیادی می‌شود. اسکاتی در جریان این سقوط جانش را در سومین پرواز آزمایشی از دست می‌دهد. پس از این پرواز آزمایشی قرار بود بوگاتی به موزه‌ای در انگلستان منتقل شود. پس از وقوع حادثه در پرواز رکوردگیری سوم و آتش گرفتن ۱۰۰P این آرزو بر باد رفت. این هواپیمای سبک از این جهت اهمیت داشته است که قرار بوده رکورد سرعت را در کلاس خود بشکند.

بوگاتی ۱۰۰ اولین هواپیمای فوق‌العاده در زمان خود بوده است که هیچ‌گاه پرواز نکرد و در بازسازی مجدد توسط خلبانی که بیشتر از ۱۱ هزار ساعت تجربه پرواز و همچنین تجربه پرواز با هواپیماهای جنگنده را هم در کارنامه خود داشت، نابود شد. در میان شرکت‌های خودرو‌سازی برخی اقدام به ساخت هواپیما کرده‌اند و حتی برخی از آنها مانند بی‌ام‌و از موتور هواپیما شروع کرده‌اند و با ورود به طراحی و ساخت خودروهای سواری می‌توان گفت امروزه جنگنده‌های خیابانی می‌سازند. شرکت‌هایی مانند فورد و هوندا هم تجربیاتی در زمینه ساخت هواپیما داشته‌اند. در سال ۱۹۰۸ و در زمانی که هنوز خودروها شکل و شمایل امروزی را به خود نگرفته بودند پسر هنری فورد که تنها ۱۵ سال داشت پدرش را قانع کرد که با در اختیار قرار دادن چند نفر نیرو به او کمک کنند تا هواپیمایی ساده با استفاده از موتور فورد مدل T بسازند. از این تلاش به‌عنوان اولین اقدام برای ساخت هواپیما در شرکت فورد یاد می‌شود.

بوگاتی در تنها هواپیمایی که ساخته است بدشانسی‌های زیادی را تجربه می‌کند و با وجود تمام ناکامی‌ها این مدل بسیار معروف بوده است، چرا که کارخانه سازنده آن برندی بسیار معروف است که محصولاتش از ابتدا تعیین‌کننده رکورد سرعت در دنیای ماشین‌ها بودند. این هواپیما هم قرار بود با اهداف مانورهای هوایی و رالی هوایی مورد استفاده قرار بگیرد اما با بدشانسی مواجه شد و به دلیل درگیری‌های جنگ جهانی نابود و بعد از آن هم سال‌ها طرحش به فراموشی سپرده شد. در حال حاضر کارشناسان در حال بررسی دلیل بروز سانحه در این هواپیما هستند که این هواپیمای خاص و پرماجرا را به نابودی کشانده است. باید منتظر ماند و دید که آیا بوگاتی با تنها هواپیمایش خداحافظی می‌کند یا مدل‌های جدیدی از هواپیماهای‌های خاص را در دستور کار قرار خواهد داد یا تنها به ساخت موشک‌های زمینی و پرسرعت و گرانقیمت خود ادامه می‌دهد.