سرطان پایان کودکی نیست…
به سرطان لبخند بزنیم به ما در کودکی یاد داده‌اند گذشته‌های شیرین و تلخ را به یاد آوریم، شادی‌هایمان را با هم جشن بگیریم و بار سهمگین غم‌ها را با هم تقسیم کنیم.
آن زمان است که میان سیاهی و سپیدی فرقی نخواهد بود و هر چه دیده خواهد شد نور است و محبت. آن‌گاه درد تو مرا درد می‌آورد، لبخند تو مرا می‌خنداند. بیاییم به هم درس رهایی بیاموزیم، زندگی را با دل‌هایمان شروع کنیم. اگر خدایی شویم، تن بیمار من و تن سالم تو هر دو یکی خواهد شد، آن روز یعنی مبارزه با هر درد که می‌شناسیم، خواه سرطان یا هر درد دیگر.
یکی از موسساتی که در زمینه مبارزه با سرطان به‌خصوص کمک به کودکان سرطانی فعال بوده و همواره نقش چشمگیری در این زمینه داشته است، موسسه خیریه حمایت از کودکان مبتلا به سرطان (محک) است.
به مناسبت گزارش مبارزه با سرطان با آراسب احمدیان، مدیرعامل موسسه محک گفت‌وگوی کوتاهی در رابطه با فعالیت‌های موسسه و شایع‌ترین اشکال بیماری سرطان انجام داده‌ایم که مصاحبه با این عبارت که «سرطان پایان کودکی نیست» به پایان رسید. این فعال اجتماعی بر این باور است، کودکانی که اینک شادمانه‌تر فرآیند درمان را در این موسسه طی می‌کنند، والدین آنها بدون دغدغه و نگرانی‌های جانبی، تنها به درمان کودک خود فکر می‌کنند. در زیر مشروح مصاحبه با مدیرعامل موسسه خیریه محک را با هم می‌خوانیم.
در سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر، میلاد کی مرام، بازیگر نقش مکمل جایزه خود را به کودکان سرطانی هدیه کرد، در این باره چه نظری دارید؟
ضمن سپاس از این هنرمند که یکی از زیباترین لحظات را به وجود آورد، بار دیگر قدردان لحظه به لحظه همراهی تمامی یاورانی هستیم که در زیباترین لحظات زندگیشان کودکان مبتلا به سرطان محک را از یاد نمی‌برند و با تداوم حضورشان حمایت درمانی و رفاهی از آنها را ممکن می‌سازند.
حال با توجه به روز جهانی مبارزه با سرطان و پیشگامی این موسسه در مبارزه با سرطان کودکان می‌شود در این باره بیشتر توضیح دهید؟
ببینید تشخیص سرطان در مراحل اولیه ابتلا می‌تواند به درمان‌های کم هزینه‌ و موثرتر منجر شود، برای این کار مهم است که مردم علائم عمومی این بیماری را بشناسند تا بتوانند به موقع به پزشک مراجعه کنند.
شایع‌ترین نوع سرطان کودکان چه سرطان‌هایی هستند؟
برخی از شایع‌ترین سرطان‌های کودکان در ایران براساس گزارشی که موسسه محک منتشر کرده است، عبارت است از:
لوکمی لنفو بلاستیک حاد: شایع‌ترین سرطان طب اطفال است و در مواقعی که بیماران در ریسک استاندارد باشند، پاسخ به درمان بالاتر از ۸۷درصد است. در این بیماری گلبول‌های سفید و سلول‌های خونی رشد غیرطبیعی دارند و به صورت نارس از مغز استخوان رها شده و کیفیت طبیعی سلول‌های خونی طبیعی مغز استخوان را ندارند. در این سرطان سلول‌های دفاعی (لنفوسیت‌ها) رشد و تمایز غیرطبیعی پیدا می‌کنند.
تومور مغزی: تومورهای مغزی دومین تومور شایع طب اطفال است و در صورتی که در مراحل ابتدایی تشخیص داده شود، امکان کنترل و درمان موثر با درصد بالا وجود دارد. شایع‌ترین آنها مدولوبلاستوم، اپاندیموم، گلیوم و آستروسیتوم است.
رتینوبلاستوم: رتینوبلاستوم همان تومور چشم است که تا قبل از یک سالگی بیشترین سن ابتلا به این نوع سرطان است. احتمال ابتلای کودکانی که سابقه خانوادگی رتینوبلاستوم در والدین یا فرزندان دیگر خانواده وجود داشته، بیشتر است. با توجه به اینکه تشخیص در مراحل ابتدایی بیماری نتایج درمانی بهتری دارد، پیشنهاد می‌شود در خانواده‌هایی که سابقه این بیماری وجود دارد، از تولد نوزاد تا یک سالگی، معاینه کودک توسط پزشک متخصص چشم که به این بیماری آشنا باشد، انجام پذیرد.
تومور ویلمز: تومور ویلمز شایع‌ترین تومور کلیه است که به‌طور معمول کودکان در ۵ سال اول تولد به آن مبتلا می‌شوند و امکان کنترل و درمان موثر در این نوع تومور با درصد بالایی وجود دارد.
نروبلاستوم: یکی از شایع‌ترین انواع سرطان کودکان در یکسال اول تولد است. منشأ این سرطان سلول‌های عصبی بوده و از تومورهای شایع توپور است.
رابدومیوسارکوم: سومین سرطان تومورهای توپور در کودکان است و منشأ این بیماری از سلول‌های بافت نرم (مانند سلول عضلات) است.
آیا تمامی این سرطان‌ها قابل درمان هستند؟
اغلب این سرطان‌ها در مراحل اولیه ابتلا با موفقیت بالایی قابل درمان هستند. بسیاری از کودکان بهبود یافته از سرطان محک، مبتلا به انواع این سرطان‌ها بوده‌اند که با همراهی و مشارکت انسان‌های نیک اندیش و پزشکان بیمارستان فوق تخصصی محک، امروز در بهبودی کامل به سر می‌برند.
از بیمارستان موسسه محک صحبت به میان آوردید، موسسه چه خدماتی در این رابطه انجام داده است؟
از ابتدای تاسیس موسسه محک در سال ۱۳۷۰تاکنون بیش از ۲۱ هزار کودک تحت حمایت همه‌جانبه درمانی و رفاهی قرار گرفته‌اند و از ابتدای سال ۱۳۹۲ تاکنون خدمات درمانی و حمایتی محک به ۵۲۷۳ کودک مبتلا به سرطان ارائه شده است. از این تعداد، ۱۷۴۱ کودک مراجعان جدید را شامل می‌شوند که از ابتدای سال ۹۲ به محک مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده‌اند و مورد حمایت‌های همه‌جانبه محک قرار گرفته‌اند.
همچنین اگر این کودکان بیمه نباشند، بیمه می‌شوند و بعد از آن در تامین هزینه‌های درمان، تشخیص، تامین دارو، خدمات روان‌شناسی و ایاب و ذهاب از آنها حمایت می‌شود. حتی اگر از شهرستان به تهران بیایند، اسکان آنها در تهران، کمک‌هزینه تحصیلی، کمک‌هزینه زندگی، کمک‌هزینه عید و بسیاری دیگر از هزینه‌های آنها را عهده‌دار می‌شود.
و نکته پایانی....
محک باور دارد با تداوم این همراهی هر روز شاهد موفقیت‌‌های بیشتر در فعالیت‌های سازمان مردم‌نهادی خواهیم بود که بزرگ‌ترین سرمایه‌‌اش بهره‌مندی از اعتماد مردم است و برای تحقق این هدف تلاش می‌کند که: سرطان پایان زندگی نیست...