آمریکایی‌ها چندان خوش‌بین نیستند
نگار حسینی
نه سال‌های سال مبارزه و نه حتی حضور یک سیاهپوست در جایگاه ریاست جمهوری ایالات‌متحده آمریکا نتوانسته است برابری را برای شهروندان سیاهپوست این کشور به همراه داشته باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها معتقدند پیشرفت چندانی در احقاق حقوق شهروندی سیاهپوستان آمریکایی طی سال‌های اخیر صورت نگرفته است. این درست است که بسیاری از شهروندان آمریکایی فکر می‌کنند حقوق شهروندی سیاهپوستان در طول دوره زندگی آنها پیشرفت محسوسی داشته است اما بخش قابل توجهی هم می‌گویند که طی دو سال اخیر روند منفی در این مورد رخ داده است. نتایج یک تحقیق حاکی از آن است در سال ۲۰۱۳، قریب به۸۷ درصد آمریکایی‌ها معتقد بودند که حقوق شهروندی سیاهپوستان روندکرده است در حالی که این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۷۶ درصد رسیده است. در این میان درصد شهروندان آمریکایی که می‌گویند وضعیت حقوق شهروندی سیاهپوستان تغییری نکرده یا بدتر شده است، در حدود ۲۳ درصد بوده است. این بالاترین درصدی است که در تمام سال‌های تحقیق در این زمینه توسط گالوپ گزارش شده است.

این نتایج، حاصل تحقیقی است که طی ۱۵ ژوئن تا ۱۰ جولای انجام گرفته است. در این تحقیق از شهروندان آمریکایی پرسش‌های گوناگونی در مورد حقوق شهروندی سیاهپوستان در این کشور شد. این تحقیق در حدود یک سال بعد از زمانی انجام گرفت که یک جوان سیاهپوست به دست یک پلیس سفیدپوست کشته شد.
در این تحقیق تفاوت چندان چشمگیری میان نظر سیاهپوستان و سفیدپوستان در مورد پیشرفت حقوق شهروندی سیاهپوستان دیده نشده است. اما نگاه دقیق‌تر نشان می‌دهد که سفیدپوستان تمایل دارند بگویند در مورد حقوق شهروندی سیاهپوستان پیشرفت دیده می‌شود در حالی که سیاهپوستان در این باره می‌گویند که تا حدودی پیشرفت دیده می‌شود. بررسی آمارها نشان می‌دهد که 43 درصد سفیدپوستان معتقدند که احقاق حقوق شهروندی سیاهان پیشرفت داشته است در حالی که در حدود 36 درصد آنها معتقدند این پیشرفت تا حدودی رخ داده است.
در همین حال ۲۱ درصد سیاهپوستان می‌گویند که پیشرفت حقوق شهروندی آنها به سادگی قابل دیدن است در حالی که ۴۹ درصد آنها معتقدند این پیشرفت تا حدودی رخ داده است.

اما در حدود۸- ۷ سال گذشته میزان خوش‌بینی آمریکایی‌ها در مورد احقاق حقوق شهروندی سیاهپوستان کاهش یافته است. از سال ۲۰۰۸، خوش‌بینی گروه‌های سیاهپوست و سفیدپوست در مورد احقاق حق شهروندی سیاهپوستان کاهش یافته است. اما در هر حال گفته می‌شود که ظرف ۱۰ سال گذشته این خوش‌بینی به‌طور کلی بیشتر شده است. ۶۷ درصد شهروندان آمریکایی معتقدند که حقوق شهروندی سیاهپوستان طی دهه آینده بهبود خواهد یافت. این میزان در سال ۲۰۰۸، ۷۳ درصد بوده است.
اما به نظر می‌رسد بخشی از جامعه آمریکایی اعتقاد دارد که لازم است در زمینه حقوق شهروندان سیاهپوست تجدید نظر شود تا از بروز رفتارهای مجرمانه در مورد آنها بیشتر پیشگیری شود. 40 درصد آمریکایی‌ها معتقدند که حقوق شهروندی جدید برای سیاهپوستان ضروری است. این رقم در سال 2013، در حدود 27 درصد بوده است.

آخرین رسوایی بزرگ پلیس آمریکا زمانی به وقوع پیوست که در تابستان سال گذشته، یک نوجوان سیاه پوست در شهر فرگوسن توسط مامور پلیس کشته شد. اوضاع شهری که دو سوم ساکنان آن آمریکایی‌های آفریقایی تبار هستند، متشنج شد و هزاران نفر به خیابان‌ها ریختند. آنها با متهم کردن پلیس به خشونت ناموجه، خواستار محاکمه عادلانه شدند. پلیس نیز در پاسخ، کلیه امکانات خود را به رخ آنان کشید، از گلوله‌های پلاستیکی و گاز اشک‌آور گرفته تا خودروهای زرهی و نارنجک‌های صوتی - نوری. شمار قربانیان سیاهپوست آمریکایی توسط پلیس رو به افزایش است. در اولین روز سال ۲۰۰۹، «اسکار گرانت» در شهر اوکلند هدف شلیک پلیس قرار گرفت و قاتل او که تا آن زمان همواره شهروندان سیاهپوست را مورد تمسخر قرار می‌داد، پس از تحمل ۱۱ ماه حبس، از زندان آزاد شد.
در جولای سال ۲۰۱۱ نیز «کنت هاردینگ» به دلیل نپرداختن کرایه اتوبوس شهری به ضرب گلوله کشته شد. در سال ۲۰۱۲، مجددا در شهر اوکلند، آلن بلوفورد، نوجوان سیاهپوست به قتل رسید. از چشم پلیس فرار او از دست آنان بسیار خطرناک به نظر می‌رسید. گلوله‌های پلیس فقط در خیابان‌ها به هدف نمی‌خورد. اتفاق دیگر در سال ۲۰۱۲ رخ داد و «گراهام رمارلی» در خانه مادربزرگش کشته شد. در ژوئیه ۲۰۱۴، اریک گارنر، پدر شش فرزند در نیویورک از جمله افراد فهرست کشته شدگان است.

در جریان جنبش حقوق مدنی در ایالات‌متحده آمریکا واژه سیاه به تدریج منسوخ شد تا جایی که در حال حاضر در ادبیات سیاسی و اجتماعی آمریکا به جای واژه سیاه از عبارت «آمریکایی آفریقایی‌تبار» استفاده می‌شود که دلالت بر آفریقایی تبار بودن برخی از شهروندان آمریکایی دارد. آمریکاییان آفریقایی‌تبار بعد از سفیدپوستان دومین نژاد بزرگ آمریکا به شمار می‌آیند. متمم چهاردهم قانون اساسی ایالات‌متحده نخستین بار رسما سیاهپوستان آمریکا را به‌عنوان شهروندان آمریکا شناخت.
جنبش حقوق مدنی بخشی از حرکت کلی‌تر اجتماعی تحت هدف اعتراض به جدایی نژادی در ایالات‌متحده آمریکا است که از سال ۱۹۵۵ با هدف کسب برابری میان سیاهپوستان و سفیدپوستان در ایالات‌متحده آمریکا آغاز شد و در سال ۱۹۶۸ با تصویب قانون مدنی به سرانجام رسید.
در این دوره، مبارزه‌های بدون خشونت و نافرمانی‌های مدنی باعث ایجاد بحران‌های متعدد مابین فعالان و دولت محلی، ایالتی و فدرال در ایالات‌متحده آمریکا شد که دولت، جامعه و اصناف را وادار به جبهه‌گیری در برابر بی عدالتی‌هایی که سیاهپوستان آمریکایی با آن مواجه بودند می‌نمود.