سال 94، سال توسعه بازار در خارج از مرز‌‌‌‌‌‌های داخلی است
مقصود در سال 94 توسعه بازار فروش را دنبال می‌کند نه توسعه تولید را، چون سبد محصولات آن به میزانی است که بهترین‌‌‌‌‌‌ها در آن قرار گرفته و خواسته‌‌‌‌‌‌های مشتریان قابل تامین است. لذا ضرورتاً سال 94 را سال صادرات و توسعه بازار خارج از مرز‌‌‌‌‌‌های داخلی نام گذاری می‌کنیم. مطالب فوق، بخشی از اظهارات مهندس رضا ایمانی رئیس هیات مدیره گروه کارخانجات مقصود، در گفت و گو با روزنامه دنیای اقتصاد است. مشروح این گفت و گو در پی می‌آید.
شرکت مقصود در سال ۹۴ چه برنامه‌ای برای تولید محصولات خود دارد؟
در پاسخ به این سؤال، ابتدا لازم است مقدمه ای عرض کنم؛ یکی از پایه های اقتصاد کشور، تولید داخلی است و اگر به دنبال تولید ملّی که پایه اقتصاد مقاومتی است برویم، باید چالش ها و مشکلات درونی را حل کنیم، یکی از مهم ترین چالش ها که مقام معظم رهبری نیز از آن به عنوان چالش متذکر شده اند، تردید در توانایی های درونی است، ایشان تأکید دارند عدم اعتماد به مجموعه های مردمی و غیر دولتی در امور اقتصادی یکی از چالش ها است، بایستی اعتماد کرد، بایستی مردم را وارد جریان عظیم اقتصادی کشور کرد.
بنابراین اولین نکته حائز اهمیت ، اعتماد قوای سه گانه به صنعت گران و فراهم نمودن هرچه بیشتر شرایط سرمایه گذاری که منجر به تحقق کارآفرینی و تولید ارزش آفرین بعنوان یک سرمایه ملی می شود، خواهد بود که اکنون در گروه مقصود، شاهد آن هستیم. با توجه به سرمایه گذاری و گسترش چشمگیر حجم و تنوع تولیدات در سالهای قبل، ما در سال ۹۴ توسعه بازارهای فروش را دنبال می‌کنیم نه توسعه تولید را ، چون تنوع ،حجم و کیفیت سبد محصول ما به گونه ای است که بهترین‌‌‌‌‌‌ها درآن قرارگرفته وخواسته‌‌‌‌‌‌های مشتریان قابل تامین است. لذا ضرورتاً سال ۹۴ را سال صادرات و توسعه بازار خارج ازمرز‌‌‌‌‌‌های داخلی نام گذاری کردیم. از این‌رو همکاران من در بخش صادرات به صورت بسیار جدی و فعالانه در راستای گسترش بازار‌‌‌‌‌‌های بزرگی مانند هندوستان، کشورهای سی آی اس (شوروی سابق) ، جنوب شرق آسیا، بخشی از کشورهای افریقایی ، بخشی از بازارهای اروپایی و همچنین همسایگان ما مثل کشورهای ترکیه ، افغانستان و عراق و حاشیه خلیج فارس فعالیت می‌کنند. البته تا امروز ما توفیقاتی داشته‌ایم ولی راضی کننده نیست. اطمینان داریم تا پایان سال ۹۴ این اتفاق خواهد افتاد، یقینا اگربرنامه های هدفگذاری شده محقق گردد ما در سال ۹۵، تولیدات جدید و افزایش ظرفیت‌‌‌‌‌‌های خوبی را خواهیم داشت تا پاسخگوی بازارهای جدید باشیم.
تفاوت اصلی و شاخص محصولات مجموعه مقصود با دیگرظروف چینی و اپال(یا دیگر محصولات مشابه ) تولید شده در بازار ایران در چیست؟
مجموعه مقصود با تنوع تولید، چه از نظر گل‌آرایی که اصطلاحاً ما به آن طرح می‌گوییم و چه از نظر شکل همواره پیشگام بوده و این پیشگامی ‌را تا کنون حفظ نموده است. همچنین در سال جدید، در سبد محصولات گروه مقصود، چینی استخوانی که برای اولین بار در خاورمیانه تولید آن اتفاق افتاده را اضافه کرده‌ایم. همچنین در محصولات چینی رومیزی، دو محصول جدید با دو بدنه با شکل هندسی کاملا متفاوت را در دستور کار داریم که در مراحل پایانی طراحی است و پیش بینی می‌کنیم که از شهریور ماه در بازارهای هدف ارائه نمائیم.
جایگاه اقتصادی صنعت چینی را در دنیای امروز چگونه ارزیابی می‌کنید؟
صنعت چینی همیشه جایگاه خودش را در جهان حفظ کرده و توسعه داده است؛ به تناسب رشد جمعیت، مصرف سرانه نیزحفظ شده است. گاهاً حضور بعضی محصولات شیشه‌ای در انواع مختلف باعث شده که این محصول سهم کمتری در بازار داشته باشد.اما بعد از یک دوره، مصرف کنندگان به خاطر ریشه‌‌‌‌‌‌های عمیقی که در فرهنگ جامعه مخاطب نسبت به ظروف چینی وجود دارد، به سمت خرید این محصولات روی آورده و محصولات چینی دوباره جایگاه خود را پیدا می‌کند. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم که سهم خودش را در بازار مصرف در دنیا از دست داده یا کمتر شده است. باید بگوییم اگر هم کمتر شده، دوره محدودی دارد و به فوریت، باز این سهم را به دست خواهد آورد.
تولید جهانی ظروف چینی حدود 2/1 میلیون تن برآورد شده که در این میان کشور چین حدود 80 تا90 درصد تولید جهانی را به خود اختصاص داده است، تحلیل جنابعالی در این باره چیست؟ و چرا ایران همچنان دومین تولید کننده ظروف چینی در جهان است؟
قیمت تمام شده محصولات کشور چین با قیمت تمام شده محصولات ما متفاوت است. هزینه‌‌‌‌‌‌های جذب تولید آنها، حداقل ۵۰ درصد کمتر از ما است که این هزینه‌‌‌‌‌‌ها شامل هزینه های مالی و مالیات و مشخصا مالیات برارزش افزوده، مالیات تکلیفی، هزینه‌‌‌‌‌‌های تأمین اجتماعی، بیمه سرمایه و از همه مهم‌تر نرخ بهره‌وری است. این موارد افزایش دهنده قیمت‌‌‌‌‌‌های تمام شده کالاهای ایرانی و افزاینده قیمت نسبت به محصولات چین است. به همین دلیل کشور ما نمی‌تواند سهمی بیشتر از آنچه را که تاکنون با سختی به دست آورده است جویا شود پس بهتر است آنچه هم اکنون دارد در جهت حفظ آن تلاش نماید. جا دارد در اینجا اشاره ای داشته باشم به پیام مقام معظم رهبری که می‌فرمایند یکی از ظرفیت های اقتصادی، بازار داخلی هفتاد میلیونی است که اگر ما همین بازار داخلی را معطوف بکنیم به تولید ملّی و تولید داخلی، وضع تولید دگرگون خواهد شد ، لذا اگر دولتمردان در موارد اشاره شده، به این صنعت کمک کنند، یقیناً ایران می‌تواند سهم خودش را در جهان به بالای ۳۰ درصد برساند. زیرا بالاترین سطح دانش و همچنین آخرین تکنولوژی روز (ماشین‌آلات و تجهیزات) و مواد اولیه مناسب در کشور ما وجود دارد . لذا کاهش هزینه‌‌‌‌‌‌های پیش گفته توسط مسوولین، می‌تواند دستاورد بسیار بالایی را به ارمغان بیاورد. قابل توجه است که نرخ اشتغال این صنعت بالا است و چنانچه این صنعت حمایت و تقویت شود قاعدتاً می‌تواند کمک شایانی به کاهش نرخ بیکاری موجود نیز داشته باشد.
با توجه به ظرفیت‌‌‌‌‌‌های موجود در صنعت چینی و لوازم خانگی، این صنعت در کشور ما چه کمبود‌‌‌‌‌‌ها و خلاهایی دارد؟
به اعتقاد من، بیشترین فشار وارد شده بر صنعت چینی و همچنین دیگر صنایع کشور، فشار‌‌‌‌‌‌های مضاعف وارد شده بر اثر تحریم‌‌‌‌‌‌هاست که در این میان علاوه بر تحریم های خارجی، خود تحریم ‌‌‌‌‌‌های داخلی نیز از بزرگترین مشکلات صنایع محسوب می‌شود. البته چنانچه این دو مقوله نیز برطرف شوند، قاعدتاً باز نمی‌توانیم اعلام کنیم که خلائی وجود ندارد، زیرا آیین‌نامه‌‌‌‌‌‌ها، بخش‌نامه‌‌‌‌‌‌ها و دستورالعمل‌‌‌‌‌‌های خلق الساعه همچنان سرعت گیرهای صنایع و دست اندازصنعت کشور هستند .
با توجه به واردات محصولات چینی در ایران که طبیعتا قیمت‌‌‌‌‌‌های پایینی دارند، مجموعه مقصود چه راهکاری برای حضور موفق و موثر در عرصه رقابت با این محصولات اندیشیده است؟
در کشور‌‌‌‌‌‌های دیگر این مسئله حل شده است از طریق تخصصی نمودن گمرکات. اگر ما در کشورمان برای عموم محصولات گمرک تخصصی ایجاد کنیم و کنترل‌‌‌‌‌‌هایمان را تخصصی و الکترونیکی کنیم، قاعدتا محصولات کشور چین در کشور ما کمتر جا خواهد داشت. چراکه مردم ما قبل از هر موضوعی نسبت به خواسته‌‌‌‌‌‌هایشان آگاه هستند. به این معنی که فرق کالاهای با کیفیت، کیفیت متوسط و کیفیت پایین را خوب می‌شناسند. ولی از طرفی هم اعتماد وافری به مسوولین دارند. یعنی وقتی بر روی کالای وارداتی چینی نوشته شده است " دارای استاندارد" و تولید کشور اروپایی و اداره استاندارد کشور واردات آن را با تولید کشور مندرج بر روی محصول ویا بسته بندی تأیید و مجاز دانسته است، این باور را دارند که حتما کیفیت و سایر مشخصات آن کالا نیز صحیح و بالا می باشد. اما آیا کیفیت آن کالا در مقایسه با کیفیت محصولات ایرانی بالاتر است یا خیر!
بنابراین اگر ما می‌خواهیم یک جامعه هدفمند و ارزش‌آفرین و تولید محور را داشته باشیم، لاجرم بایستی واردات کشورمان را کاملا نهادینه شده و تخصصی کنیم؛ همانگونه که مقام معظم رهبری در فرمایشاتشان اشاره کردند " فشار واردات دارد کشور را از پا در می‌آورد." این جملات و واژه‌‌‌‌‌‌ها، واژه‌‌‌‌‌‌های حائز اهمیتی است که باید به آن توجه ویژه داشت.
در پایان چه مطلبی برای مخاطبین روزنامه دنیای اقتصاد دارید؟
من به عنوان کسی که در سال‌‌‌‌‌‌های طولانی در صنعت کشور فعالیت دارم، باید یادآوری کنم شانه‌‌‌‌‌‌های صنعتگران بسیار فرسوده و خسته شده است و ما اگر فکر کنیم که این خستگی به مرور زمان برطرف خواهد شد، کاملا سخن بیهوده‌ای است و واقعیت این است که این روند مساوی با نابودی صنعت و صنعتگران است. از این‌‎رو امیدوارم جامعه ما، بیش از پیش به سمت جامعه‌ای صنعتی و ارزش محور با نگاه به توسعه ملی حرکت کرده و صنعتگران مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرند.