دیوار تبعیض پیش روی معلولان

دنیای اقتصاد، ضحی زردکانلو- گروه تئاتر معلولان باران، در موسسه خیریه توانمندسازی بچه‌های باران اندیشه مشهد، هنرمندانی هستند که برای از میان برداشتن دیوارهای تبعیضی که پیش رویشان بالا رفته است تلاش می‌کنند و از همه مهم‌تر تک تکشان آرزو و هدفی دارند، شما تا به‌حال از خودتان پرسیده‌اید هدف یا آرزویتان در زندگی چیست؟ هنرمندان باران هر روز به این سوال پاسخ می‌دهند و با این کار بارها و بارها ثابت می‌کنند که زندگی کردن ورای زنده بودن است. هنرمندان باران زندگی می‌کنند و در قبال کاستی‌های ظاهری‌شان هریک قلب بزرگی دارند که برای تغییر و فتح قله‌ها می‌تپد.

باران آرزوها

شهاب مهدیزاده هنرمند روشن دلی است که آواز می‌خواند و دو سال است تئاتر بازی می‌کند، روزی آرزویش دویدن بوده و حالا می‌خواهد هنر زندگی کردن را بیاموزد و سپس در هنر موسیقی و تئاتر به تعالی برسد. شهاب از اینکه خیلی‎وقتها در خیابان مردم خیال می‌کنند او گداست ناراحت است، می‌گوید آرزو دارم باور مردم و نگاهشان نسبت به معلولان تغییر کند. او دوست دارد هنرش دیده شود و بتواند توانایی‌اش را ثابت کند. مریم سلیمان خواه، ۹ سال است که هنرمند تئاتر و از بازیگران قدیمی گروه تئاتر باران است، او ۲۸ سال دارد و می‌گوید روی صحنه تئاتر استعدادهایش را کشف کرده، مریم مقام سوم بازیگری زن در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مشهد را دارد و آرزویش این است که هنرمندان معلول به آنچه که حقشان است برسند و پاسخ زحمت‌هایشان را بگیرند، مردم توانایی شان را ببینند و به آنها دید احترام‌آمیز داشته باشند نه دید ترحم‌آمیز.

فائزه نجف زاده، بازیگر تئاتر و مادر یاسین ۹ ماهه است، او ۴ سال است که ازدواج کرده و می‌گوید هم به بازیگری تئاتر می‌رسد و هم خانه‌داری و بچه‌داری. آرزوی فائزه این است که نگاه‌های مردم نسبت به بیماری‌اش که فلج مغزی است تغییر کند. او می‌گوید متاسفانه اکثر مردم فکر می‌کنند معلولیت من ذهنی است. من دوست دارم دید مردم نسبت به ما عادی باشد وقتی با شوهرم به یک مکان عمومی می‌رویم همه نگاه‌ها سمت ماست. داوود بیگلری، بازیگر و کارگردان تئاتر است، در مشهد تنها زندگی می‌کند. سه دیپلم افتخار بازیگری دارد و در رشته شنا در کشور مقام دوم را آورده است. خلیل قصابی نیز دو سال است که عضو گروه تئاتر معلولان باران است، او دف می‌زند و آرزویش رسیدن به کمال در حرفه هنری‌اش است و اینکه بتواند زودتر مشکلات مادی‌اش را حل کند و با همسرش زندگی مشترکشان را آغاز کنند.

پای صحبت‌های حمید کیانیان

حمید کیانیان، سرپرست گروه تئاتر باران که سالهاست خالصانه هنر و دانش خود را صرف آموزش و تعالی هنرمندان معلول کرده است، در گفت‌وگو با دنیای اقتصاد از حضور در جشنواره بین المللی تئاتر معلولان که به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شود خبر می‌دهد و می‌گوید: امسال نیز همزمان با روز جهانی معلولان در اصفهان جشنواره «مهر امید» از ۱۲ تا ۱۷ آذرماه با حضور ۱۰ کشور در حال برگزاری و از سطح بالایی برخوردار است.

حضور تئاتر معلولان باران در جشنواره «مهر امید» با دو نمایش

کیانیان با بیان اینکه گروه تئاتر معلولان باران تنها گروهی هستند که در این جشنوراه با دو نمایش حضور دارند، تصریح می‌کند: نمایش «پرنده و فیل» به قلم داوود کیانیان در بخش کودک و نوجوان و یک نمایش در بخش تئاتر خیابانی به نام «یک روز تعطیل» به نویسندگی و کارگردانی خودم است که داستان خانواده معلولی است که می‌خواهند یک روز تعطیل به تفریح بروند. وی مشکل جشنواره تئاتر معلولان را علی‌رغم تلاش‌های سازمان بهزیستی، عدم اجرای عمومی می‎داند و می‌گوید: پیشنهاد می‌کنم از امسال آثار برگزیده این جشنواره در تهران به اجرای عموم دربیاید. معلولان همدیگر را زیاد می‌بینند. هم را می‌شناسند و با مشکلات هم آشنا هستند، این مردم هستند که از این افراد فاصله دارند و لازم است این فاصله از میان برود. علت اینکه ما کار خیابانی درست کردیم همین است که برویم در جمع مردم اجرا کنیم تا معلولان را درک کنند و با توانمندی‌هایشان آشنا شوند. هنر معجزه‌گر است و اسلحه بسیار زیبایی برای مطرح شدن همه انسان‌هاست.

محروم شدن از اجرای تئاتر به‌خاطر معلولیت

کیانیان در توضیح اتفاق دردناکی که چندی پیش برای گروه تئاترشان افتاده می‌گوید: ما دو نمایش برای جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان فرستادیم. کار ما نمره قبولی را گرفت اما فقط به‌علت اینکه بچه‌های ما معلول هستند از جشنواره کنار گذاشته شدند. تئاتر زبان بین المللی و پیوند دهنده قلب‌ها است. در تمام دنیا از تئاتر به‌عنوان یک هم‌بستگی نام می‌برند اما در کشور ما بین معلولان و سایر مردم خط‌کشی می‌کنند و آن‌ها را کنار می‌گذارند. من متعجبم از مسئولان فرهنگی که آنقدر راحت از کنار این مسائل می‌گذرند. کیانیان تصریح می‌کند: ما در این خصوص نامه‌ای در چهار صفحه خطاب به آقای شهرام کرمی دبیر این جشنواره تنظیم کردیم تا مسئولان فرهنگی را توجیه کنیم که حتما آن نامه را رسانه‌ای خواهیم کرد. ما مدعی هستیم و این باور را داریم در سطح افراد معمولی و حتی بهتر از آنها تئاتر بازی می‌کنیم. چرا هنرمندان معلول نباید دیده شوند؟

سالیانه 100 هزار نفر به آمار معلولان کشور اضافه می‌شود

کیانیان در ادامه از حقوق پایمال شده معلولان می‌گوید و ادامه می‌دهد چرا معلولان حق ندارند اتوبوس و مترو سوار شوند و سرویس بهداشتی مناسبی داشته باشند؟ از مشهد تا تهران کدام زائر سرا سرویس بهداشتی مخصوص معلولان دارد؟ حالا از هنرشان هم باید محروم شوند؟ ما اعتراضمان را بصورت مکتوب تنظیم کرده‌ایم و مهم نیست که نتیجه بگیریم مهم این است که حرفمان را بزنیم و راه را برای معلولان دیگر باز کنیم. وی خاطرنشان می‌کند: طبق آمار وزارت بهداشت سالیانه ۱۰۰ هزار نفر به آمار معلولان کشور اضافه می‌شود. این معلولان کجا باید بروند؟ در خانه‌هایشان بنشینند؟ کدام مرجع وجود دارد که مساله بعد از حادثه را برای این افراد حل کند؟ همه تلاش ما این است که این افراد را مولد کنیم. بچه‌های ما با دست و پا و چشم نداشته‌شان مبارزه می‌کنند و این قشنگ‌ترین بخش کار ماست. روز جهانی معلولان بهترین زمان است تا صدای معلولان به گوش مردم برسد. درد این افراد معلولیت و فقر نیست درد اینها تنها نوع نگاه ترحم‌آمیز مردم است که متاسفانه مسئولان ما به‌جای این نگاه را از بین ببرند با خط‌کشی بزرگ و عمیق به معلولان تلقین می‌کنند که تو با ما فرق داری. کیانیان با یاد کردن از شخصی در اهواز که کارخانه‌ای تاسیس کرده که همه پرسنل آن معلول هستند، می‌گوید: چرا نباید از این فرد به طرز شایسته‌ای تقدیر شود؟ و از این دست کارها در جامعه ترویج پیدا کند؟

تاسیس آموزشگاه تخصصی هنر

کیانیان با بیان اینکه ما در مشهد هنوز از اداره ارشاد مجوز اجرای نمایش در تئاتر شهر را نگرفته ایم و هر وقت سالن می‌خواهیم پر است، می‌گوید: ما بالاخره برای خودمان سالن تاسیس می‌کنیم ومطمئن هستم یکی از بهترین سالن‌های شرق کشور را خواهیم ساخت. ما دست از تلاش نخواهیم کشید. گروه تئاتر معلولان باران اهدافشان را دنبال می‌کنند و به نتیجه می‌رسند، فقط امضا تفاهمنامه مانده، نقشه و طرح این آموزشگاه که همگی امکانات آن برای معلولان رایگان است آماده است. وی ادامه می‌دهد: در این مرکز یک زائر سرا خواهیم داشت که باید معلولان در آن آموزش ببینند تا وقتی به شهر خودشان بازگشتند، مولد باشند. فاز اول این مجموعه تخصصی هنر ایجاد سالن تخصصی تئاتر در سطح سالن‌های تهران است.

این کارگردان و نویسنده تئاتر برآورد هزینه‌های این مجموعه را حدود ۲ میلیارد تومان می‌داند و می‌گوید این رقم را باید با کمک خیران فراهم کنیم، این بزرگترین اتفاق هنری در شرق کشور خواهد بود، چون ما در مشهد دانشگاه هنر نداریم امیدواریم کاری کنیم تا این مجموعه زیر نظر آموزش عالی باشد و اساتیدی از دانشگاه تهران و بازیگران و هنرمندان مطرح به‌صورت پروازی برای تدریس به این مرکز بیایند. کیانیان با بیان اینکه هزینه‌های ما از درآمدهای خودمان است، خیرانی زیادی نداریم و افراد کمی به ما کمک می‌کنند، می‌گوید: علت این موضوع این است که ما آدم بدبخت و بیچاره به مردم نشان نمی‌دهیم تا دلشان بسوزد و به آنان پول دهند، ما توانمندی نشان مردم می‌دهیم. این فرهنگ باید جا بیفتند که مردم برای کمک کردن به هم‌نوعشان فقط به فکر اینکه به آنان غذا بدهند نباشند، بلکه به آنان ماهی‌گیری یاد دهند.

وی خاطرنشان می‌کند: موسسه خیریه توانمندسازی بچه‌های باران اندیشه مشهد به شماره ثبت ۴۹۴۵، هشت سال است افتتاح شده و هر کاری کرده ثبت رکورد بوده این نشان می‌دهد بچه‌های ما پویا هستند و باورهایشان را زندگی می‌کنند و قرار نیست همانطور که به دنیا می‌آیند زندگی کنند. بچه‌های ما احتیاج به ثابت شدن دارند و برای این کار نیاز دارند روی مردم را به سمت خودشان برگردانند.

تلاش می‌کنیم دیدگاه مردم را نسبت به خیرات تغییر دهیم

این کارگردان می‌گوید: ما هیچ‌گاه برای بدست آوردن مقام و جایزه به جشنواره‌ها نمی‌رویم ما یاد گرفتیم برای فرهنگ سازی و به نمایش گذاشتن توانمندی‌مان به روی صحنه برویم. درخواست من این است که مردم دیدگاهشان را نسبت به خیرات تغییر دهند. این‌که شکم‌های گرسنه سیر شوند خوب است اما در کنار آن کسانی هم هستند که می‌خواهند به مدد هنر، خودشان را از منجلاب فقر و بدبختی بالا بکشند و احتیاج به یاری دارند، موسسه ما یکی از موسسه‌هایی است که به مولد شدن این افراد کمک می‌کند، کار آفرینی و اشتغال‌زایی می‌کند و انسان‌ها را از مصرف کننده به مولد تبدیل می‌کند و سعی دارد نگاهها را نسبت به معلولیت تغییر دهد.

گلایه از هنرمندان

کیانیان درانتها با گلایه از هنرمندان مشهد و با اشاره به اجرای نمایش راز درخت مقدس در اردیبهشت ماه سال جاری که در سالن هلال احمر اجرا شد می‌گوید: استاندار و وزیر دادگستری به تماشای این نمایش نشستند اما در روز اجرای هنرمندان تنها ۴ نفر آمدند.

دیوار تبعیض پیش روی معلولان