سرمایه فولاد مبارکه 50,000 میلیارد ریالی شد
اشاره بدنبال برگزاری مجمع عادی سالانه شرکت فولاد مبارکه اصفهان در مورخ یکشنبه 29/4/1393 در محل سالن اجتماعات ساختمان نگین نقش جهان با حضور 7/90 درصد از سهامداران تشکیل شد و تصمیمات مهمی از جمله صورت حسابهای مالی شرکت منتهی به 29/12/1392 تصویب و تقسیم 77 درصد سود خالص شرکت به مبلغ 660 ریال برای هر سهم بر این اساس از کل سود خالص شرکت 30887 میلیارد ریال که مبلغ 760/23 میلیارد تقسیم شد. در جلسه همچنین مجمع سازمان حسابرسی عنوان بازرسی قانونی و حسابرس مستقل شرکت و روزنامه های دنیای اقتصاد و اطلاعات جهت درج آگهی شرکت در سال 93 انتخاب شد در ادامه جلسه مجمع عمومی عادی سالانه شرکت فولاد مبارکه جلسه فوق العاده مجمع جهت افزایش سرمایه شرکت تشکیل شد. لیکن نهایتا مجمع فوق العاده با تنفس روبه رو و به دو هفته بعد یعنی یکشنبه 12/5/93 موکول گردید که گزارش کامل مجمع عمومی فوق العاده شرکت به شرح ذیل تقدیم میگردد.
با تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده، سرمایة شرکت فولاد مبارکه اصفهان از ۳۶۰۰۰ میلیارد ریال به ۵۰,۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت.
به گزارش رسیده در این مجمع که روز یکشنبه 12/5/93 با حضور 2/86 درصد سهامداران تشکیل شد، پس از انتخاب هیأت رئیسه مجمع و قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت درخصوص گزارش توجیهی هیأت مدیره در این زمینه، این افزایش سرمایه مصوب شد.
این گزارش حاکیست در این مجمع، دکتر سبحانی مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه ضمن بیان اهمیت این افزایش سرمایه افزود: با توجه به توسعه‌های انجام شده در شرکت و توسعه‌های در دست انجام، چنانچه کنسانتره و گندله مورد نیاز ظرفیت‌های ایجاد شده تأمین نگردد، امکان بهره‌برداری از ظرفیت‌های ایجاد شده میسر نمی‌ شود از این رو ضرورت می‌یابد شرکت، ضمن حفظ مالکیت خود در شرکت‌های سرمایه‌پذیر معدنی همچون گل‌گهر و چادرملو، سرمایه‌گذاری در طرح تولیدکنسانتره‌ و گندله‌سازی سنگان را تسریع بخشد که تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز جهت حفظ درصد مالکیت در شرکت‌های سرمایه‌پذیر معدنی، از طریق افزایش سرمایة اخیر ضرورت می‌یابد.
به گزارش خبرنگار ما در همین رابطه امیرحسین نادری، معاون اقتصادی و مالی فولاد مبارکه نیز درخصوص روند افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه افزود: فولاد مبارکه در اسفندماه سال 85، با سرمایه 15800 میلیارد ریال در بورس عرضه شد. سرمایه این شرکت در سال 89 با 10,000 میلیارد ریال افزایش به 25,800 میلیارد ریال افزایش یافت و در مرحله دوم در سال 92 با 10,200 میلیارد ریال سرمایه خود را به 36,000 میلیارد ریال افزایش داد.
وی با بیان اینکه تا پیش از مصوبات این مجمع سرمایة فعلی این شرکت ۳۶۰۰۰ میلیارد ریال بود و در این مرحله با افزایش ۳۹ درصدی به ۵۰,۰۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت، تصریح کرد: با ثبت افزایش سرمایة فعلی، سرمایة شرکت از زمان پذیرش در بورس تاکنون ۲۱۶درصد افزایش یافته است و جزء چند شرکت اول بازار بورس به لحاظ ارزش بازار محسوب می‌شود.
ایشان خاطر نشان کرد: از 14000میلیارد ریال افزایش سرمایه مصوب شده ، 12500 میلیارد ریال از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران ( معادل 8/34 درصد) و مابقی به میزان 1500 میلیارد ریال ( معادل 2/4 درصد) از محل سود انباشته تأمین شده است.
امیر حسین نادری مشارکت در افزایش سرمایه‌ی شرکت‌های سرمایه‌پذیر شرکت‌های معدنی گل‌ گهر و چادرملو و سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و فولاد هرمزگان جنوب را از دیگر اهداف این افزایش سرمایه برشمرد و افزود: شرکت فولاد مبارکه اصفهان ( سهامی عام ) در نظر دارد در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌پذیر خود مشارکت نماید
وی در بخش دیگری از سخنان خود، انجام طرح توسعه ناحیه فولادسازی و نورد پیوسته سبا را از دیگر اهداف فولاد مبارکه در زمینه افزایش سرمایه برشمرد و دراین رابطه اضافه کرد: طرح توسعه فولاد سبا از بیست و ششم مرداد ماه سال 90 تنفیذ و عملیات اجرایی آن در یکم مهر ماه همان سال آغاز گردید. این طرح به منظور افزایش ظرفیت 700 هزارتن به یک میلیون و 400 هزار تن ورق گرم صورت گرفت که به منظور دست‌یابی به این هدف، احداث تجهیزات جدید فولادسازی، احداث یک ماشین ریخته گری و تکمیل تجهیزات خط نورد و واحدهای جنبی و تأسیساتی در دستور کار قرار گرفت.
وی در همین رابطه و با بیان این مطلب که این طرح از تکنولوژی بالایی برخوردار است و فولاد پس از ریخته‌گری قبل از سرد شدن کامل، نورد و به کلاف تبدیل می‌شود، خاطر نشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با فرض تأمین منابع مالی این طرح بزرگ ،این افزایش ظرفیت در ابتدای سال ۹۴ تحقق یابد.
وی با ذکر این مطلب که با توجه به نرخ بازدة داخلی مطلوب توسعه سبا ، این طرح پذیرفته شده است، طبق ارزیابی صورت گرفته دورة بازگشت سرمایه در این افزایش ظرفیت را 2 سال و 8 ماه اعلام کرد.
در بخش دیگری از این گزارش، مرتضی شبانی ،‌رئیس امور سهام ومجامع فولاد مبارکه نیز در رابطه با سود نقدی تقسیم شده مربوط به سال مالی ۹۲ گفت : با توجه به تقسیم ۶۶۰ ریال سود نقدی به ازای هر سهم در سال مالی ۹۲ طی مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت که در تاریخ ۲۹/۴/۹۳ برگزار شد، برای آن دسته از سهامدارانی که در تاریخ مجمع عمومی سهامدار بوده‌اند و قصد شرکت در افزایش سرمایه را داشته باشند، مبلغ ۳۴۷ ریال از ۶۶۰ ریال سود نقدی به حساب سرمایه منتقل شده و مابقی به میزان ۳۱۳ ریال نقداً به ایشان پرداخت خواهد شد.
ایشان زمان پرداخت سود سهامداران حقیقی را ابتدای شهریورماه عنوان کرد و ادامه داد: به منظور افزایش رضایت سهامداران، طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، بخشی از سود سهام به میزان 313 ریال به ازای هر سهم برای کلیه سهامداران حقیقی از ابتدای شهریورماه از طریق شعب بانک صادرات سراسر کشور با ارائه کارت شناسایی پرداخت خواهد شد.
وی در رابطه با افزایش سرمایه و سود سهامداران ترجیحی توضیح داد: برای کلیه همکاران و بازنشستگان محترم که سهام ترجیحی دارند، مبلغ افزایش سرمایه به میزان ۳۴۷ ریال از سود مصوب سال ۹۲ به میزان ۶۶۰ ریال کسر می‌شود ضمن اینکه پس از کسر قسط سالانه، مابقی سود تا شهریورماه به حساب حقوقی ایشان واریز می‌شود. علاوه بر این برای سهامداران ترجیحی برگه حق تقدم سهام نیز ارسال می‌شود.