ایران برای نخستین بار توانست با برگزاری آزمایشی رالی خاورمیانه در شیراز، میزبانی رسمی برگزاری این مسابقات را کسب کند. به این ترتیب تیم اتوموبیلرانی کشور در حالی پس از سی سال موفق به حضور در مسابقاتی رسمی و حرفه‌ای شدند که یکی از شرکت‌کنندگان این رالی، در دومین روز از برگزاری، این مسابقه را ترک کرد. او آرش رامین یکتا، نقشه‌خوان تیم سایپا بود. این نقشه‌خوان درحالی‌که ایران توانست میزبانی مرحله‌ای از رالی خاورمیانه را به‌دست آورد، در دومین روز این مسابقات در پی یک حادثه جان خود را از دست داد تا پیست اتوموبیلرانی آخرین محل برای زندگی او باشد. حمیدرضا مهرعلی، رئیس فدراسیون اتومبیلرانی و موتورسواری با تایید این خبر عنوان کرد: متاسفانه پس از مصدومیت این نقشه‌خوان و بستری شدن او در بیمارستان، شدت جراحات وارد شده به حدی بود که نقشه‌خوان تیم سایپا جان خود را از دست داد.
آرش امین‌یکتا، نقشه‌خوان تیم سایپا به همراه حسین قدسی، راننده تیم در روز دوم رالی خاورمیانه در یک پیچ دچار حادثه شدند و از ادامه مسابقه بازماندند. آن‌طور که رئیس کمیته رسانه فدراسیون اتوموبیلرانی به «آخر هفته» می‌گوید، خودروی ریوی تیم سایپا در یکی از مسیرهای تست، به‌دلیل اشتباه راننده در مسیر خود و هنگام پرش از روی یک مانع طبیعی، به جای فرود آمدن روی دو چرخ جلو، فقط روی چرخ سمت کمک‌راننده فرود می‌آید. علی عالی در توضیح بیشتر می‌گوید: بعد از این فرود ناموفق، به‌دلیل فشاری که به سمت شاگرد خودرو می‌آید و به این دلیل که کمربند ایمنی نقشه‌خوان تیم را ثابت نگاه داشته بود، گردن این ورزشکار دچار شکستگی می‌شود. بررسی‌های پزشکی قانونی و انجام معاینات ازسوی متخصصان این سازمان نشان می‌دهد ضربه مغزی و شکستگی گردن علت قطعی مرگ نقشه‌خوان تیم سایپا بوده است.
در این حادثه به دلیل نبود بالگرد هلال احمر، نقشه‌خوان تیم سایپا با هلی‌کوپتر نیروی انتظامی که هنگام حادثه در آن نزدیکی بوده است به بیمارستان منتقل می‌شود. اگرچه هلی‌کوپتر نیروی انتظامی طی مدت‌زمانی کمتر از 5 دقیقه، رامین‌یکتا را به نزدیک‌ترین بیمارستان منتقل می‌کند، اما شدت جراحات به‌قدری زیاد بوده که دیگر کاری از دست پزشکان برنمی‌آمده است.
یک میزبانی تلخ
به‌دست آوردن امتیاز میزبانی برای برگزاری مسابقات رالی خاورمیانه که نوعی رالی در شرایط بیابانی و ناهموار است، اگرچه برای ایران موفقیت خوبی به شمار می‌رود، اما حادثه‌ای که باعث خروج تیم سایپا از این مسابقات شد، چون زخمی بر سینه این مسابقات باقی ماند. آن‌طور که شاهدان ماجرا می‌گویند، ناظر قطری فدراسیون جهانی در این مسابقه، تمام روز این حادثه تلخ را تا شب به گریستن گذرانده است.
اما در شرایطی که ایران برای برگزاری مسابقات اعلام آمادگی کرده است، چرا باید چنین حادثه‌ای برگزاری این مسابقه را با تلخی همراه کند؟ آیا مسوولان مسیرهای طراحی‌شده را با استانداردهای لازم مطابقت نداده بودند؟ یا اینکه ایراد به خودروی مسابقه بازمی‌گردد؟
به گفته عالی برای برگزاری این مسابقه تمام خودروها ازسوی نماینده فدراسیون جهانی از نظر فنی بررسی شده و با استانداردهای جهانی تطبیق داده می‌شوند. او در ادامه می‌گوید: تمامی مسیرها هم با نظارت ناظران بین‌المللی تعیین می‌شود و از بابت خودرو و مسیر مشکلی متوجه این حادثه نمی‌شود.
به گفته عالی دست‌اندازی که خودروی تیم سایپا از روی آن پرشی ناموفق داشته است، غیراستاندارد نبوده و موانع طبیعی از خصوصیات بارز این مسابقه است. رئیس کمیته رسانه فدراسیون اتوموبیلرانی در رابطه با میزان سرعت خودروی حادثه دیده می‌گوید: خودروی ریو این مسیر را با سرعت ۱۰۹ کیلومتر بر ساعت طی کرده این در حالی است که خودروی قبلی که شرکت‌کننده‌ای خارجی بوده، همین دست‌انداز را با سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت پشت سر گذاشته است.
همان‌طور که اشاره شد شرایط کویری که خاص رالی خاورمیانه است، مسیرهای دشواری را پیش روی رانندگان می‌گذارد تا به این ترتیب مهارت آنان در رانندگی نیز اثبات شود، چنانچه در طول مسیر رانندگان نه تنها با پستی و بلندی‌های بسیاری مواجه می‌شوند؛ بلکه در برخی موارد مجبور به عبور از روی تپه‌ها نیز می‌شوند.
اگر کیسه هوا بود
اما با توجه به اینکه نقشه‌خوان تیم سایپا به‌دلیل داشتن کمربند ایمنی بیشترین ضربه وارد را از ناحیه گردن متحمل شده است، این سوال پیش می‌آید که اگر خودرویی که سایپا برای اعضای تیم خود انتخاب کرده بود کیسه هوا داشت، امکان حفظ جان رامین‌یکتا وجود نداشت؟ اصلا آیا کیسه هوا جزو گزینه‌های لازم برای تایید خودرو برای حضور در مسابقه بوده یا خیر؟ این سوال در حالی ذهن را به خود مشغول می‌کند که خودروی انتخابی سایپا برای تیم خود ریو بوده است، ریو خودرویی است که اوایل سال 91 و پس از 7 سال حضور در سایپا به‌دلیل نداشتن کیسه هوا و عدم توانایی برای پاس کردن این استاندارد از خطوط تولید سایپا خارج شد. اما عالی با تایید این نکته که ریو خودرویی است که از استاندارد کیسه هوا برخوردار نیست می‌گوید: فکر نمی‌کنم کیسه هوا جزو معیارهای ضروری برای خودروهای حاضر در رالی خاورمیانه بوده باشد؛ زیرا این رالی در شرایط طبیعی کویر برگزار می‌شود و در طول مسیر موانع بسیاری وجود دارد. او در ادامه می‌گوید: به‌دلیل ماهیت این رالی مسیرهایی که خودروها طی می‌کنند مصداق تصادف است و کیسه هوا ممکن است هر لحظه و در شرایطی که راننده کنترل خودرو را در دست دارد عمل کند، به این ترتیب می‌تواند مزاحمت ایجاد کند پس وجود داشتن آن الزامی نیست.
مسابقات رالی خاورمیانه و شمال آفریقا با حضور ۹ کشور برای اولین بار به میزبانی ایران در شیراز و در روزهای اول تا ۶ مهر ماه از تخت جمشید آغاز شد و پس از عبور از شهرهای مرودشت، زرقان، ارسنجان و خرامه در کنار دریاچه آباده طشک پایان یافت.
تیم ایران‌خودرو در نهایت به عنوان سومین تیم برگزیده شد. به گفته عالی شرکت سایپا نیز در پی حادثه‌ای که رخ داد تیم خود را به صورت کامل از مسابقات بازگرداند؛ زیرا اطمینانی به ایمنی مسابقه نداشت. اما با تمام این تفاسیر، رالی خاورمیانه برای تمام کسانی که انتظار داشتند این رالی آوازه خوبی به همراه داشته باشد، پایان تلخی به همراه داشت، اما امیدواریم در اردیبهشت سال آینده که رالی خاورمیانه در شیراز رسما کلید می‌خورد، دیگر شاهد حوادثی از این دست نباشیم.