نامه‌‌ای برای فصل جدید دیپلماسی
احسان ابطحی عضو گروه بین‌الملل در نبود روابط دیپلماتیک میان ایران و ایالات‌متحده، دو طرف برای ارتباط با یکدیگر راه‌های مختلفی را امتحان می‌کنند؛ گاه سلطان قابوس پادشاه عمان، پیام یکی را برای دیگر می‌فرستد و گاه سفارت سوییس، حافظ منافع ایالات‌متحده در ایران، کانالی برای ارتباط میان تهران و واشنگتن می‌شود.
اما نامه‌نگاری هم یکی از روش‌هایی است که دو طرف در سال‌های اخیر امتحان کرده‌اند. نخستین بار، محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری سابق بود که نامه‌ای سر‌گشاده برای جورج بوش، رییس‌جمهوری پیشین ایالات‌متحده فرستاد و در آن نامه درباره «مدیریت جهانی» سخن گفت. نامه‌ای که البته بوش زحمت پاسخ دادن به آن را نکشید.
اما هفته گذشته، اخباری مبنی بر مبادله نامه میان روسای جمهوری ایران و آمریکا منتشر شد. نخستین بار، باراک اوباما، در گفت‌‌و‌گو با شبکه تلویزیونی «ای.‌بی.‌سی» گفت که به حسن روحانی، نامه نوشته و روحانی هم پاسخ آن را داده‌است. او اضافه کرد که به طور مستقیم با رییس‌جمهوری ایران صحبت نکرده است. البته پیش از سخنان اوباما، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه گفته بود که «پیام‌هایی بین دو طرف» رد و بدل شده‌است.در واکنش به سخنان اوباما، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه گفت: «نامه، مربوط به تبریک به انتخاب آقای روحانی بود و ایشان هم در پاسخ، ضمن تشکر، نکاتی را بیان کردند.» به نظر می‌رسد اکنون هم ایران و هم آمریکا با درس گرفتن از تجارب تلخ گذشته، پخته‌تر عمل می‌کنند و البته آمریکایی‌ها نیز تصمیم گرفته‌اند روش دیگری در بر‌خورد با تهران اتخاذ کنند، گرچه همچنان راهی طولانی برای فرو ریختن دیوار بلند بی‌اعتمادی میان دو طرف وجود دارد