جزئیات تازه از ارزشگذاری برند سرخابی
مسئول ارزشگذاری دو برند پرسپولیس و استقلال گفت: ارزش برند هرکدام از این دو باشگاه حدود ۱۵۰ میلیارد تومان است که سازمان خصوصی سازی با لحاظ موارد دیگری، قیمت پایه ۲۹۰ میلیارد تومانی را در نظر گرفت. فرشاد به‌آبادی مدیرعامل مؤسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر در برابر این سئوال که در تعیین قیمت پایه 290 میلیارد تومانی هر کدام از دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، برند این دو چگونه و چه میزان ارزش گذاری شد؟ پاسخ داد: ارزشگذاری برند سال گذشته انجام شد و طی آن قیمت پایه برند هر یک از این دو باشگاه 150 میلیارد تومان تعیین و گزارش های مربوطه به سازمان خصوصی سازی تحویل داده شد.
وی ادامه داد: دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به جز برند و مقداری دارایی مشهود اندک، دارایی مهم دیگری نداشتند. بنابراین در ارزشگذاری برند دارایی های نامشهود مانند حق مالکیت باشگاه، فروش پیراهن و سرقفلی لحاظ و براساس برنامه کسب و کار (بیزنس پلان) انجام شد.
به آبادی با بیان اینکه نام این دو باشگاه در میان 100 برند برتر سال هم دیده می شود، ادامه داد: به این ترتیب سازمان خصوصی سازی بعد از دریافت گزارش کارشناسی ارزشگذاری برند، موارد دیگری را هم لحاظ کرد تا قیمت پایه واگذاری هر یک از باشگاه های پرسپولیس و استقلال 290 میلیارد تومان تعیین و نهایی شد.
مدیرعامل مؤسسه مطالعاتی هوشمند تدبیر در پاسخ به سئوال دیگر مبنی بر اینکه چه عواملی موجب شد تا ارزش برند ۴۵ و ۴۰ میلیارد تومانی پرسپولیس و استقلال در سال ۹۰، حدود ۲۰۰ درصد افزایش یابد؟ توضیح داد: این بار ارزشگذاری این دو باشگاه مساوی بود و حتی ارزش استقلال به دلیل کسب موفقیت هایی که داشت مقداری بالاتر هم بود.
به‌آبادی ادامه داد: از سال 90 که اولین ارزشگذاری برند این دو باشگاه انجام شد، نرخ تورم و دلار هم تاکنون حدود سه برابر رشد کرده است. از سوی دیگر در قیمت گذاری که با مقایسه سایر باشگاه های برتر دنیا صورت گرفت، باید اعتبار ملی و بین المللی پرسپولیس و استقلال هم در نظر گرفته می شد.
وی در خاتمه گفت: با این اوصاف با توجه به سابقه و جایگاه و امکانات بالقوه ایی که این دو باشگاه دارند، می توانند با قیمت های بالاتری واگذار شوند.