حضور تاکسی‌ها در ناوگان آژانس‌های آنلاین

به‌دنبال اعتراض تاکسی‌داران به فعالیت آژانس‌های اینترنتی، قرار است زمینه ورود بخشی از ناوگان تاکسیرانی به این آژانس‌ها فراهم شود. به گزارش «دنیای اقتصاد»، کمتر کسی است که تجربه سرگردانی در خیابان در جست‌وجوی یک تاکسی دربستی مطمئن، امن و منصف را نداشته باشد. مواجهه با برخی از رانندگان دندان‌گرد که اغلب از استیصال مسافر سوءاستفاده می‌کنند و نرخ‌های سنگین پیشنهاد می‌کنند برای اغلب شهروندان تهرانی پیش آمده است. این وضعیت حتی در مورد آژانس‌ها نیز صدق می‌کند به‌نحوی‌که اغلب آژانس‌ها حاضر نیستند برای مسافر از ابتدای سفر قبض هزینه صادر کنند و دست رانندگان در اعمال سلیقه در تعیین کرایه باز است.

اما از چند ماه قبل که دو آژانس اینترنتی فعالیت خود را در ایران آغاز کردند، اوضاع برای رانندگان تاکسی و آژانس به شکل غیرمنتظره‌ای تغییر کرد. تمایل بالای شهروندان به استفاده از این آژانس‌ها را می‌توان در وهله اول ناشی از اقتصادی بودن نرخ کرایه آنها جست‌وجو کرد. میانگین نرخ سفر با آژانس‌های برخط و اینترنتی ۵۰ درصد نرخ آژانس و تاکسی دربستی است و این برای مسافران تهرانی یک معجزه است. این قیمت پایین ناشی از این است که رانندگان قرار نیست از مقصد تا مبدا اولیه را بدون مسافر طی کنند و زمان و سوخت و ظرفیتش هدر برود. او می‌تواند در مقصد جدید به یک درخواست آنلاین دیگر پاسخ دهد و مسیر جدیدی را از همان نقطه طی کند و بابتش کرایه دریافت کند.

طبعا با این شرایط قیمت استفاده از آژانس بسیار عادلانه‌تر خواهد بود؛ ضمن اینکه حجم خودروهای تک‌سرنشین را که در حال بازگشت به محل آژانس هستند، کاهش می‌دهد و در نتیجه در مهار آلودگی هوا موثر است. از سوی دیگر امکان تعیین دقیق مکان مبدا و مقصد برای استفاده از آژانس‌های اینترنتی نیز فراهم است و هزینه جابه‌جایی نیز در همان ابتدا به متقاضی اعلام می‌شود تا بعد از اطلاع از قیمت در صورت تمایل نسبت به درخواست سفر اقدام کند. نرم‌افزارهای پیشنهاد نزدیک‌ترین و کم‌ترافیک‌ترین مسیر نیز در اختیار رانندگان آژانس‌های آنلاین قرار دارد و این خود به مدیریت بهتر سفرهای درون‌شهری کمک می‌کند. درخواست سفر با چند کلیک ساده بدون نیاز به تماس تلفنی، معرفی راننده، خودرو، شماره پلاک و شماره تماس راننده و نیز امکان ردیابی آنلاین خودرو توسط شخص سومی به جز راننده و مسافر نیز ضریب امنیت این آژانس‌ها را افزایش داده است. افزون بر این موارد، آژانس‌های اینترنتی یک امتیاز مهم دیگر نیز در مقایسه با آژانس‌های معمولی برای رانندگان دارند: اینکه رانندگان به‌رغم اینکه در تعهد آژانس آنلاین هستند، در قبول یا رد تقاضای سفر در هر ساعت از شبانه‌روز مختار هستند. طبیعی است که چنین اختیاری در هیچ‌یک از آژانس‌های سنتی معمول وجود ندارد و رانندگان موظف هستند در شیفت‌های کاری مشخص آماده به خدمت باشند.

با این حال اظهارنظرهای متفاوتی درباره فعالیت آژانس‌های آنلاین صورت گرفت و با وجود تمایل مردم به استفاده از این آژانس‌ها، مخالفان زیادی در برابر آنها قدعلم کردند. میثم مظفر، رئیس سازمان تاکسیرانی از نخستین مخالفان بود که درخصوص فعالیت گسترده اپلیکیشن‌ها در تلفن همراه، گفت: قانون صراحتا اعلام کرده است که باید حمل‌و‌‌نقل درون شهری اعم از آژانس‌های خودرو و تاکسی‌ها زیر نظر شهرداری تهران فعالیت کند. وی با بیان اینکه متاسفانه امنیت این آژانس‌های اینترنتی زیر سوال است، گفت: هیچ‌کس پاسخگوی امنیت و تایید صلاحیت اینگونه خودروها نیست و باید پلیس و سایر ارگان‌های امنیتی با این مساله ورود کنند. سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز این‌طور اظهارنظر کرد که این شرکت‌ها مجوز نگرفته‌اند و باید در ساماندهی که توسط شهرداری‌ها و وزارت کشور صورت می‌گیردف تحت عنوان شرکت‌های حمل‌و‌‌نقل بار یا مسافر مجوز بگیرند. وی درباره اینکه آیا باید مجوزی هم از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی برای فعالیت این شرکت‌ها صادر شود یا خیر نیز گفت: نیازی به دریافت مجوز فعالیت از سوی پلیس راهور وجود ندارد.

در عین حال محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مدافع تمام‌قد فعالیت این شرکت‌ها است. وی با بیان اینکه لازم است دولت از کسب‌وکارهای اینترنتی حمایت کند، گفت: هر یک از این شرکت‌ها باعث اشتغال چندهزار نفر می‌شود. وی ادامه داد: ما در جلساتی که با وزرای کار و کشور داشتیم به این نکته تاکید کردیم که باید کسب‌وکارهای الکترونیک به رسمیت شناخته شده و مشوق‌هایی نیز برای آنها داشته باشیم. بعدتر اخباری از سوی صنف رایانه‌داران به نقل از اتاق بازرگانی ایران درباره پلمپ دو شرکت آژانس آنلاین منتشر شد که به فاصله چند ساعت توسط روابط عمومی اتاق تکذیب شد. موضع اعضای شورای شهر تهران نیز در این رابطه متفاوت است. برخی از آنها همچون اقبال شاکری با فعالیت آژانس‌های اینترنتی موافق نیستند و در مقابل عده‌ دیگری همچون محسن سرخو، رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران از این شرکت‌ها دفاع می‌کنند. البته مخالفت اعضای دیگر نیز ریشه‌دار نیست و بیشتر به‌نظر می‌رسد ناشی از سردرگمی آنها در مواجهه با خواسته متفاوت شهروندان و رانندگان تاکسی باشد.

سرخو معقد است جلب رضایت شهروندان شرط موافقت با ادامه فعالیت این شرکت‌ها است و در این رابطه گفته است: رضایت مردم برای ما بسیار مهم است، مخالفتی با فعالیت آنها نداریم؛ اما این شرکت‌ها باید موجبات امنیت مردم را هم فراهم کنند و بر همین اساس، جلساتی را با مسوولان این دوشرکت برگزار کرده‌ایم که درمورد نحوه جذب رانندگان، نوع خودرو، خدمات و سرویس ارائه‌شده با یکدیگر به بحث و تبادل‌نظر بپردازیم. او از اعلام آمادگی این دوشرکت برای جذب تدریجی تاکسی‌ها خبر داد تا درکنار دیگر خودروهای شخص، از تاکسی‌ها هم استفاده شود. رئیس کمیته حمل‌ونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از این شرکت‌ها ٢٠‌ هزار و دیگری ١٠‌ هزار خودروی شخصی را به کار گرفته است، اعلام کرد: اگر رانندگان تاکسی مایل به فعالیت درقالب این دو شرکت آژانس آنلاین باشند، می‌توانند به سازمان تاکسیرانی مراجعه کنند. در یکی دو ماه گذشته بعضی معتقد بودند که باید فعالیت این شرکت زیر نظر شهرداری یا تاکسیرانی شکل بگیرد، اما سرخو این موضوع را قبول ندارد. وی در این رابطه اظهار کرد: قبول دارم که باید سازوکاری باشد تا موجبات امنیت مردم را هم فراهم کنند، اما لزومی ندارد که زیر نظر تاکسیرانی باشد. وی خاطرنشان کرد: وقتی تاکسی‌ها زیرمجموعه اپلیکیشن‌ها شوند، تقویت خواهند شد، چون درآمدشان بیشتر و مصرف سوخت‌شان کمتر می‌شود و از سوی دیگر، موجبات آسایش مردم را فراهم می‌کند. این نحوه خدمات‌دهی به‌طور قطع باعث کاهش آلودگی هوا و ترافیک تهران می‌شود.