قدم زدن روی ویرانه‌ها
پس از حمله کابل، رسانه‌ها دست به تحلیل حملات روز جمعه افغانستان زدند. رسانه‌های غربی بر این باورند که طالبان برای اینکه به شایعات چند روز اخیر خاتمه دهد دست به یک حمله گسترده زده است. در چند روز اخیر شایع شده بود که طالبان پس از بیعت با ملااختر به یک دو دستگی حاد دچار شده است. روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد: حمله روز جمعه خط بطلانی بر تحلیل‌های اخیر بود. افراطیون طالبان با یک حمله سازمان یافته توانستند قدرت سازماندهی خود را به دولت ضعیف ‌غنی نشان دهند. پس از حملات روز جمعه، این گروه دست به عملیات‌های مشابه دیگری زده است. عملیاتی که بیشترشان در مرکز سیاسی این کشور یعنی کابل صورت گرفته است. بی‌بی‌سی ورلد می‌نویسد: با حملات متواتر طالبان نشان داده شده است که کابل در برابر حمله مهاجمان به شدت آسیب‌پذیر است. نیکلاس هیسم، رئیس عملیات نظامی نیروهای سازمان ملل در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: حملات این چند روز در واقع تقلای این گروه برای نشان دادن قدرتشان است. البته او اعتقاد دارد که این حملات ناشی از جنگ قدرتی است که در داخل این گروه به‌وجود آمده است. روزنامه نیویورک تایمز هم می‌نویسد: از زمانی که آمریکا و نیروهای ناتو دفاع از افغانستان را به نیروهای بومی سپرده‌اند، ضعف این نیروها بیشتر مشخص شده است. البته نویسنده این مطلب اعتقاد دارد آمریکا تاکنون نسبت به وظیفه خود، یعنی حمایت‌های اطلاعاتی و نظامی محدود کوتاهی کرده است.
برخی اعتقاد دارند بزرگ‌ترین‌ مشکل نیروهای امنیتی افغانستان ضعف اطلاعاتی در این کشور است. بخشی از این وظیفه در قراردادی که بین دو کشور افغانستان و آمریکا منعقد شده است، به عهده نیروهای آمریکایی است. حالا کارشناسان با توجه به حملات انتحاری در سه روز متواتر در افغانستان بر لزوم فعالیت بیشتر نیروهای اطلاعاتی تاکید می‌کنند.

البته برخی رسانه‌های خارجی از زاویه دیگری به جمعه خونین نگریسته‌اند. روزنامه تلگراف نوشته است: طالبان در حال سازماندهی نیروهای خود است. حضور داعش در افغانستان و بحران جانشینی، دو موضوع مهمی است که طالبان به آن توجه دارد. این گروه قصد ندارد تا در این کشور از قافله عقب بماند، از اینرو حملات روز جمعه چنگ و دندان نشان دادن به گروه‌های رقیب بوده است.

نگاه رسانه‌های افغانستان به جمعه خونین
سوای روزنامه‌ها و سایت‌های تحلیلی غربی‌ها، روزنامه‌های داخلی در این کشور نیز به موضوع جمعه خونین پرداختند.
در حملات روزجمعه کابل که اولین آن اوایل صبح در منطقه شاه شهید اتفاق افتاد و با حمله به آکادمی پلیس و فرودگاه کابل ادامه یافت، افزون بر ۴۰ نفر کشته و صدها نفر زخمی شدند. بی‌توجهی مقامات به وضعیت امنیتی کابل و سرنوشت گفت‌وگوهای صلح با شدت گرفتن جنگ مهم‌ترین‌ عناوین مطالب تحلیلی روزنامه‌های کابل بوده است. در این زمینه روزنامه «۸ صبح» می‌نویسد که سران حکومت وحدت ملی، پس از هر «حمله تروریستی» به محل حادثه می‌روند، روی ویرانه‌ها قدم می‌زنند، چیز‌هایی می‌گویند و بعد به دفترهای کارشان باز می‌گردند. ۸ صبح همچنین افزوده است که حمله به دانشجویان آکادمی ‌پلیس و همچنین حمله انتحاری به یک اردوگاه مربوط به ناتو، نشان داد که شهر کابل و تاسیسات مهم آن تا چه حد در برابر حمله طالبان آسیب‌پذیر است. ۸ ‌صبح می‌نویسد که حمله‌های زنجیره‌ای جمعه، این ذهنیت را به‌وجود آورده است که گروه طالبان به هر جای کابل که بخواهد، می‌توانند حمله کند.

۸‌ صبح نوشته که سران حکومت وحدت ملی به جای قدم زدن در ویرانه‌ها، باید به مردم کابل و مجموع مردمی‌ که در افغانستان زندگی می‌کنند، اطمینان دهند که قادر به حفاظت از شهروندان کشور و تاسیسات دولتی هستند. اما روزنامه «آرمان ملی» این کشور می‌نویسد که نهادهای اطلاعاتی باید بیش از پیش فعال شوند و با اطلاعاتی که به دست می‌آورند عملیات مخالفان مسلح را خنثی کنند. آرمان ملی نوشته در تمام دنیا معمول است که اگر یک مسوول نتواند به وظایفش عمل کند، استعفا می‌دهد، اما «در افغانستان اگر جوی خون نیز جاری شود مقامات نه استعفا می‌دهند و نه برکنار می‌شوند.»

صلح و جنگ در افغانستان
روزنامه «اطلاعات روز» می‌نویسد که واکنش نهادهای امنیتی و حکومت افغانستان به حملات روز جمعه در کابل، تنها نکوهش حمله‌‌کنندگان و همدردی با شهروندان افغانستان بود. اکثر اعلامیه‌ها و واکنش‌ها از سوی این نهادها اشاره به «دشمنان» افغانستان داشت، اما هیچ‌یک از نهادهای دولتی از این دشمن نام نبردند. اطلاعات روز افزوده دولت بارها گفته است هر کسی که امنیت شهروندان، حاکمیت ارضی، استقلال، وحدت ملی و ثبات سیاسی در افغانستان را تهدید کند، دشمن افغانستان است. در این تعریف، واضح‌ترین دشمن افغانستان، گروه طالبان است. اما به باور نویسنده سرمقاله روزنامه اطلاعات روز، دولت افغانستان، همان‌گونه که بر تروریست‌خواندن طالبان توافق ندارد، بر سر هیچ عنوان دیگری نیز به توافق نرسیده‌اند: مخالفان سیاسی، برادران ناراضی و دشمن.
اطلاعات روز نوشته که حملات اخیر در کابل نشان می‌دهند که خط مشی و برنامه‌ افغانستان برای رویارویی با مخالفان مسلح، اشتباه است و این اشتباه، هم در صلح و هم جنگ تکرار می‌شود. اطلاعات روز افزوده است که توجه به جنگ و تقویت نیروهای امنیتی، بهترین راه مبارزه با ناامنی و وضعیت موجود است. منتظر ماندن برای تشکیل جلسه‌ صلح و امیدوار بودن به نتایج این گفت‌وگوها، طالبان را قدرتمندتر و افغان‌ها را ضعیف‌تر خواهد کرد. همچنین روزنامه انیس می‌نویسد که حملات روز جمعه پیامی بود که نشان داد خشونت برای طالبان یک روش و فرهنگ است. انیس نوشته که ملا اختر محمد منصور جانشین ملاعمر برای اینکه جایگاه خود را تثبیت کند، دست به این حملات زده است. اما انیس به نقل از رئیس‌جمهوری افغانستان نوشته است که دولت افغانستان در حالی که به صلح متعهد است پاسخ این حملات را نیز قاطعانه می‌دهد.