فصل جدید در روابط ایران و عمان؛ اولویت نمایشگاه ها
دنیای اقتصاد: مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان گفت: با توجه به فراهم شدن بستر مبادلات تجاری بین دو کشور و نظر به سرمایه گذاری های ویژه عمان در بخش های مختلف به ویژه حوزه پزشکی و سلامت، گردشگری و صنایع غذایی، و همچنین نگاه ویژه مسوولین این کشور به برقراری روابط و مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران، حضور متقابل در نمایشگاه های بین المللی دو کشور، فرصتی بی نظیر برای به دست آوردن بازارهای تجاری مشترک است.

رسول محققیان در نشست بررسی فرصت های همکاری اصفهان و عمان که با حضور هیأت 20 نفره بازرگانان کشور عمان در محل نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان و به میزبانی و دعوت شرکت نمایشگاه های بین المللی استان برگزار شد، اظهار داشت: در شرایطی که ایران، تمام توان خود را برای از سرگیری ارتباطات بین المللی خود تجمیع کرده و با تمام قوا آماده است تا با لغو تحریم ها و باز شدن دروازه های بزرگ اقتصاد جهان، داشته های خود را به جهانیان عرضه کرده و وارد رقابت تنگاتنگ و بزرگ اقتصاد جهانی شود، میزبان پر افتخار صنعتگران، تجار و بازرگانان کشوری هستیم که نزدیک ترین همسایه جنوبی ایران در آب های خلیج فارس و دارای اشتراک فرهنگی، تاریخی و مذهبی بسیاری با ایران عزیز است.

وی ادامه داد: متأسفانه با وجود مزایای گسترده کشور عمان برای تبدیل شدن به یکی از مهم ترین کشورهای هدف ایران در حوزه صادرات، روابط اقتصادی ما با این کشور در سال های گذشته بسیار محدود بوده است. اما در ماه های گذشته اتفاقات مهمی چون سفر بزرگ ترین هیأت در طول تاریخ روابط ایران و عمان با هدف بررسی مسایل بازرگانی دو کشور، انجام سرمایه گذاری های مشترک در ایران و عمان و ایجاد خط مستقیم کشتیرانی از بندرعباس به بندر صحار در راستای تسهیل امر حمل و نقل کالا بین دو کشور رخ داد که نشان از تمایل دو کشور به توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه دارد و نوید بخش آغاز فصل تازه روابط تجاری آن ها است. وی گفت:پتانسیل های فراوان کشور ایران، اشتراکات نزدیک فرهنگی، فاصله کم جغرافیایی و ثبات روابط سیاسی از جمله عواملی است که می تواند موفقیت ایران در بازار بکر و رو به رشد عمان را تضمین سازد.

عمان، با ثبات ترین کشور منطقه برای سرمایه گذاری بلند مدت
محققیان با بیان این که از نظر ما کشور عمان، با ثبات ترین کشور منطقه به منظور سرمایه گذاری بلند مدت و دروازه ورود به بازار آفریقا است، افزود: کشور عمان با واردات ۴۴ میلیارد دلاری کالا و خدمات در سال ۲۰۱۳ از سوی سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان یکی از کشورهای هدف صادراتی با اولویت بالا شناخته شده است. وی اعلام کرد: در سال های گذشته شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان به عنوان نماینده انحصاری شرکت عمان اکسپو، در زمینه ارتباطات نمایشگاهی دو کشور، فعال عمل کرده و در سال جاری نیز در پنجمین نمایشگاه و کنفرانس
بین المللی تجهیزات و خدمات پزشکی عمان و نیز دهمین نمایشگاه بین‌المللی موادغذایی و هتل‌داری عمان که از تاریخ 16 تا 18 شهریور ماه در مسقط برگزار خواهد شد، میزبان مشارکت کنندگان ایرانی و بازدیدکنندگان کشورهای مختلف خواهد بود.

برگزاری نمایشگاه های اختصاصی دو کشور
وی پیشنهاد کرد: در فصل جدید روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، موضوع نمایشگاه ها به عنوان یکی از مهم ترین زمینه های ارتباطات دو سویه اقتصادی و فرهنگی، مورد توجه جدی مقامات طرفین قرار گیرد. در همین زمینه حضور مشارکت کنندگان کشور عمان در نمایشگاه های ایران به منظور معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری این کشور، برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی های کشور عمان در ایران و متقابلاً برگزاری نمایشگاه اختصاصی توانمندی های کشور ایران در عمان، اعزام هیأت های تجاری و تخصصی کشور عمان برای بازدید از نمایشگاه های ایران و متقابلاً بازدید هیأت های کارشناسی ایران از نمایشگاه های عمان و استقرار پاویون ویژه کشور عمان در نمایشگاه های داخلی، از جمله ظرفیت های نمایشگاهی دو کشور و زمینه های ممکن برای توسعه همکاری های نمایشگاهی است که شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان به دلیل تجارب مفید داخلی و
بین المللی خود، در این زمینه اعلام آمادگی می کند.
وی ابراز امیدواری کرد: این همکاری ها، ظرفیت های اقتصادی کشورهای جهان اسلام را روز به روز افزون تر و قدرت اقتصادی آنان را در سطح جهانی مضاعف سازد.
مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان در پایان با اشاره به راه اندازی پروژه نمایشگاه بزرگ اصفهان به عنوان بزرگ ترین شهرک نمایشگاهی ایران و یکی از مراکز مهم نمایشگاهی خاورمیانه بیان کرد: با بهره برداری از این پروژه یکی از مدرن ترین مراکز نمایشگاهی منطقه، در قلب ایران، احداث و بستری بی نظیر برای حضور مشارکت کنندگان و هیأت های خارجی مهیا خواهد شد.

توسعه روابط ایران و عمان
مورد تأکید مسوولان ملی و استانی است
سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اصفهان در نشست بررسی فرصت های همکاری اصفهان و عمان که در محل برگزاری نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان و با حضور مدیرعامل شرکت نمایشگاه های اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: توسعه روابط دو کشور همواره مورد تأکید مدیران در سطح ملی و نیز استاندار اصفهان بوده است.
محسن ایروانی افزود: فعالان و تجار در بخش های خصوصی و دولتی استان اصفهان آمادگی کامل برای همکاری و تداوم مبادلات تجاری گذشته با کشور عمان دارند.
وی با اشاره به ظرفیت های بالای استان اصفهان در زمینه های گوناگون گفت: استان اصفهان با حدود 5 میلیون نفر جمعیت مساحتی معادل 107 هزار کیلومتر مربع دارد. این استان با واقع شدن در مرکز کشور، دارای 24 شهرستان با آب و هوای متفاوت است و در کریدور حمل و نقل داخلی و بین المللی قرار دارد.

ایروانی تصریح کرد: استان اصفهان هم اینک جز استان های اول کشور در زمینه اقتصادی است و حدود 7 درصد تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص می دهد. به گفته وی بزرگترین مزیت این استان وجود و حضور فعالان توانمند اقتصادی در بخش خصوصی است که موفق به صادرات محصولات غیر نفتی دو میلیارد دلاری در سال شده اند. سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی و بین الملل استانداری اصفهان خاطرنشان کرد: استان اصفهان کالاهای متنوع صنعتی و کشاورزی را به 5 قاره جهان صادر می کند و در بخش صنعت با هشت هزار و 500 واحد صنعتی بزرگ و کوچک 14 درصد ارزش افزوده ایران را به خود اختصاص داده است.
وی ادامه داد: صنعت فولاد، صنایع کانی غیرفلزی و نساجی، مصنوعات طلا، تولید انرژی و سیمان و سنگ از مزیت های استان اصفهان به شمار می رود؛ به ویژه اینکه اصفهان در زمینه سیمان و سنگ رتبه اول تولید در ایران را دارد. وی با اشاره به توانایی های اصفهان در زمینه کشاورزی گفت: حدود ۴/۲ درصد اراضی کشاورزی کشور در استان اصفهان واقع شده و چهار درصد تولیدات کشاورزی ایران به استان اصفهان تعلق دارد.