پس‌انداز به شیوه «خودکار»
بی‌تردید یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که در هنگام هدف‌گذاری (از جمله هدف‌گذاری‌های مالی) مرتکب می‌شویم، برآورد بیش از اندازه شور و اشتیاق و عزم راسخ خود برای رسیدن به هدف است. به‌عنوان مثال با خواندن یک کتاب، شرکت در یک سمینار و دیدن یک فیلم، انگیزه افزایش یافته، شروع به نوشتن اهداف کرده، برنامه‌ریزی منظمی برای آن انجام می‌دهیم و شروع می‌کنیم. یک روز، یک هفته، دو هفته و... اما به مرور انرژی و اشتیاق سوزان شما تحلیل می‌رود و کم‌کم این کار مهمی که چندی پیش عامل دواندن خون در زیر پوست شما می‌شد، ناگهان رنگ می‌بازد و آن را فراموش می‌کنید، اما راه‌حل چیست؟شاید بهترین راه‌حل، خودکار کردن فعالیت‌ها است. فرض کنید که به‌صورت خودکار هر صبح از خواب بیدار شده و نیم ساعت ورزش کنید. بدون اینکه حتی به مزایای این کار فکر کنید که ورزش برای سلامتی مفید است یا دوست دارید به تناسب اندام برسید یا هر دلیل دیگر. مطلبی که هم‌اکنون در حال خواندن آن هستید برای افزایش اطلاعات و آگاهی شما نیست؛ بلکه قرار است با خواندن آن دست به عمل بزنید. رسیدن به استقلال مالی نیاز به عمل دارد کما اینکه افراد و اساتید زیادی هستند که زیر و بم مسائل اقتصادی را می‌دانند، اما در وضعیت مالی مناسبی نیستند. پس اطلاعات کافی نیست و احتمالا ۸۰ درصد موفقیت مالی شما در آینده به پس‌انداز، چگونگی خرج کردن و سرمایه‌گذاری برمی‌گردد و تنها ۲۰ درصد آن مربوط به اطلاعات شما و چگونگی انجام کار است.
تقسیم پول برای زندگی
برای بودجه‌بندی و تقسیم پول به شکلی که هم آینده را تامین کیند و هم اینکه از زندگی لذت ببرید روش‌های توصیه شده زیادی وجود دارد. اما در ابتدا باید فهمید که پول شما به کجا می‌رود. ردیابی ریال‌هایی که خرج می‌کنید و تحلیل آنها می‌تواند در این راه برای شما بسیار مفید باشد. ممکن است در آخر ماه از درآمد ۱۰ میلیون تومانی شما چیزی باقی نماند و ممکن است درصدی از حقوق یک میلیونی خود را پس‌انداز ‌کنید. پس ردیابی پول یکی از نقاط کلیدی رسیدن به استقلال مالی است. توصیه می‌کنیم که از همین حالا شروع به نوشتن مخارج و درآمد خود کنید.

تقسیم بودجه
به‌صورت کلی باید گفت که شما تا می‌توانید باید درصد بیشتری از درآمد ماهانه خود را پس‌انداز کنید. در چند سال اخیر و با وجود مشکلات اقتصادی کلان، بسیاری از شما گرفتار حقوق عقب افتاده یا حداقل عقب‌افتادگی بخشی از حقوق ماهانه خود بوده‌اید، اما به هر شکل و شیوه‌ای کار را به سرانجام رسانده‌اید. پس می‌توان با درصد کمتری از حقوق هم زندگی را اداره کرد.از سوی دیگر باید توجه کرد که علاوه‌بر پس‌انداز و سرمایه‌گذاری باید مقداری پول را کنار گذاشت تا بتوان بدون ناراحتی و احساس گناه آن را خرج کرد. مثلا خرید یک کفش مارک، رفتن به یک تعطیلات یا خوردن شام با خانواده در یک رستوران لوکس. این موارد هم جزو ضروری زندگی هستند به شرطی که در راستای تمامیت زندگی شما باشند؛ یعنی پس از خرج پول لبخندی از سر رضایت روی لبان شما بنشیند که «واقعا از این شام لذت بردم» یا« عجب سفر خوبی بود.» بنابراین استفاده از یک فرمول را فراموش نکنید: «برای آنچه دوست داری حسابی خرج کن و بی‌رحمانه مخارج کم اهمیت را قطع کن.» اما مساله اینجاست که بسیاری از افراد تصمیم نمی‌گیرند که چه چیزی برای آنها مهم است و چه چیزهایی نیست؛ بنابراین با استفاده از یک مثال موردی متوجه می‌شویم که چه چیزی برای ما مهم است تا یک طرح خرج هوشمندانه را بنا کنید. خانم پائولا پانت در وبلاگ «وسعتان به هر چیزی می‌رسد» سرگذشت جالبی دارد: هدف یا عشق این خانم گشتن دور دنیا و سفر به کشورهای مختلف بوده است. همانطور که در وبلاگش نوشته عشق او رفتن به نقاط مختلف دنیا و دیدن کشورهای بی‌شمار بوده، اما این سفرها خرج بسیار دارد. او برای این کار به طرز بی‌رحمانه‌ای از تمام مخارج خود کاسته تا پول برای رفتن به این سفرها را به دست بیاورد و البته این کار را انجام می‌دهد. جالب اینکه این توانایی او در اولویت بندی مخارج نقطه عطفی در زندگی شده و توانسته در املاک سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام دهد و به این صورت روزبه‌روز وضعیت مالی او بهتر شده است.ممکن است برخی درآمد بیشتری داشته باشند، اما بی‌حساب و کتاب خرج کردن و ندانستن اینکه پول به کجا می‌رود باعث شده که توانایی یک تفریح سالانه یا هر چیز دلخواه خود را نداشته باشند. بسیاری از شما برنامه‌ای برای اینکه پول شما باید به کجا برود ندارید. چون این کار سختی است که هر ماه پول را به چند حساب جداگانه انتقال دهید ولی با خودکار کردن فعالیت‌ها، این کار می‌تواند به سادگی انجام گیرد.

چطور می‌توانید برنامه خرج هوشمندانه را طرح کنید؟
این مرحله را گام به گام طی کنید. اولویت اول برای هر شخصی پر کردن حساب اضطراری است. به‌عنوان نمونه این کار را به‌صورت خودکار برنامه‌ریزی کرده و نتایج آن را بررسی کنید. اولین گام در این مسیر داشتن حساب در بانکی با اینترنت بانک خوب است. مثلا یک حساب بانکی که اینترنت بانک آن این امکان را می‌دهد علاوه بر افتتاح انواع حساب، امکان واریز مستمر (خودکار) پول از حساب شما به حساب دیگری در همین بانک یا از طریق سیستم پایا به بانک دیگری انتقال دهید.گام دوم انتقال وجه است. مثلا فرض کنید که تا پنجم هر ماه حقوق را دریافت می‌کنید، روی انتقال مستمر پول از حساب خود به حسابی دیگر برنامه‌ریزی کنید. اگر شما حساب روزشمار معمولی را باز کنید سود آن ۷ تا ۱۰ درصد است ولی برخی موسسه‌ها به سپرده‌های روزشمار سود بیشتری می‌دهند که می‌توانید از طریق انتقال خودکار، پول را به حساب خود منتقل کنید.نکته مهم اینکه کارت متصل به حساب را دریافت نکرده و آن را دفترچه‌ای افتتاح کنید تا دسترسی‌تان به آن محدود شده و به آن دست‌اندازی هم نکنید. هر چه بتوانید درصد بیشتری از درآمد خود را به این موضوع اختصاص دهید بهتر است.در همین حین تفریح و سرگرمی و خرج روی علائق تان را هم فراموش نکنید. ۵ تا ۱۰ درصد درآمد خود را با همان راهکار انتقال خودکار به حساب خرج‌های لذت بخش اختصاص دهید.