تمایل ژاپن برای همکاری در صنعت آب و فاضلاب اصفهان

دنیای اقتصاد: در بازدید هیأت ۱۷ نفره ژاپنی از شرکت های TORAY ،KOBOOTA ، HITACHI ، MITSUBISHI ، MICROZA، METIRO ، YOKOGAWA ، AICHI ژاپن از تأسیسات شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان همانند تصفیه خانه فاضلاب بهارستان، تصفیه خانه آب باباشیخعلی و اتاق فرمان تأمین، توزیع آب شهرهای تحت پوشش سامانه بزرگ آبرسانی، زمینه های چگونگی ارائه تکنولوژی در رابطه با صنعت آب و فاضلاب به آبفا استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفت.

دراین بازدید هیأت ژاپنی اعلام کردند که آمادگی ارائه تکنولوژی در زمینه فیلتر، کنتور آب، سیستم تله متری لوله های چدنی دربرابر زلزله و نیز ارائه مواد شیمیایی تصفیه آب و احداث مخزن آب را دارند. مدیرعامل بهارستان در بازدید هیأت ژاپنی از تصفیه خانه فاضلاب بهارستان به تشریح فرایند تصفیه در واحد آشغال گیر مکانیکی، دانه گیر و چربی گیر، حوض های ته نشینی اولیه، حوض های هوادهی، گندزدایی پساب و آب گیری لجن پرداخت. در ادامه هیأت ژاپنی از اتاق فرمان سیستم آبرسانی اصفهان بزرگ دیدن کردند. سپس اکبری مدیر آبرسانی آبفا استان اصفهان، درخصوص چگونگی توزیع آب شرب میان ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستای تحت پوشش طرح آبرسانی اصفهان بزرگ، گفت: هم اکنون از طریق اتاق فرمان و سیستم تله متری، تمام تأسیسات آبرسانی اصفهان بزرگ اعم از خطوط انتقال، شیرخانه ها، مخازن، والف ها، انشعابات اصلی توسط سیستم تله متری کنترل می شود به طوری که با تنظیم دبی و فشار آب در خطوط، انتقال به صورت متعادل انجام می گیرد. همچنین عنوان شد پارامترهای شیمیایی از قبیل کدورت و کلر باقی مانده در آب از طریق اتاق فرمان مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مدیر آبرسانی شرکت آبفا استان اصفهان در پاسخ سؤالات برخی از بازدیدکنندگان ژاپنی پیرامون چگونگی مقابله با بحران کم آبی و حوادث پیش آمده، عنوان کرد: با استفاده از تکنولوژی، فشار و دبی آب به طور شبانه روزی از طریق این سامانه کنترل می شود و با استفاده از ابزارهای کنترلی، منابع آب موجود تحت کنترل قرار می گیرد به گونه ای که آب عادلانه میان مشترکین ۵۶ شهر و ۳۰۰ روستا توزیع می شود و با اطلاعاتی که از منابع آب و تأسیسات آبرسانی داریم تاکنون حوادث پیش آمده در کوتاه ترین زمان ممکن مهار شدند این درحالی است که تخصص نیروهای انسانی هم در کاهش مدت زمان مهار حوادث بی تأثیر نمی باشد. در دیدار هیأت ژاپن از تصفیه خانه آب باباشیخعلی اصفهان، رئیس این قسمت گفت: تصفیه خانه آب باباشیخعلی بزرگترین تصفیه خانه آب خاورمیانه بوده به طوری که آب دهی این تصفیه خانه ۱۲ هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه است.

گرجی در این بازدید باتوجه به توضیح پروسه فرایند تصفیه آب گفت: هم اکنون تصفیه خانه آب باباشیخعلی برای آن که فرآیند تصفیه آب را با سرعت و دقت بیشتری انجام دهد نیاز به تجهیز دارد به طوری که پمپ ها، سیستم های کنترلی، شیرآلات، سیستم های آشغال گیر باید تعویض شوند و از تکنولوژی روز دنیا در این زمینه استفاده شود. همچنین شرکت های ژاپنی می توانند در ارائه برخی از مواد شیمیایی که به منظور تصفیه به آب تزریق می شوند همکاری لازم را با آبفا استان اصفهان داشته باشند. وی افزود: کمپرسورهای ازن زنی، آنالیزهای کلر، PH ازن باقی مانده، سنسورهای هیدروکربن و به طور کلی تجهیزات مربوط به کنترل کیفی آب نیاز به تجهیز و تعویض دارند که می توان در این رابطه از تکنولوژی کشور ژاپن بهره مند شد. همچنین فلومترهای اندازه گیری قدیمی و مغناطیسی از جمله تجهیزاتی است که به نظر می رسد تداوم به کار گیری آن ها باید از تکنولوژی نوین در این خصوص استفاده کرد.