سید امیر تقی‌آبادی به اولین بخش از مجموعه توسعه برند شخصی خوش آمدید. برند شخصی شما تمام چیزی است که باعث تمایز شما از تمامی افرادی که در جهان زندگی می‌کنند می‌شود.اولین قدم در این راه سر و سامان دادان افکار و رسیدن به چشم‌انداز زندگی و برند شخصی است. این مشخص کننده‌ مسیری است که شما می‌خواهید از طریق آن خود را بشناسید و بشناسانید. همچنین کمک کند متوجه شوید قرار است زندگی کاری و شخصی خود را بر چه اساسی بنا کنید.این مقاله دومین قسمت از یک مجموعه سریالی است که
در تلاش است راهنمایی برای توسعه برند شخصی افراد به خصوص مدیران و کارآفرینان ارائه دهد.برای مطالعه بخش‌های آتی با دنیای اقتصاد همراه شوید.
چه کسی هستید؟پیروی از دستورالعمل‌های زیر شما را یاری می‌رساند متوجه شوید اکنون که هستید و قرار است در آینده به کجا برسید؟

ارزش‌های خود را مشخص کنید
ارزش‌های شما همان چیزی است که زندگی شما را به جلو هدایت می‌کند. آنها هسته‌ مرکزی وجودیت شما را می‌سازد و ترجیهات شما برای تصمیم‌گیری را مشخص می‌کنند. شاید همیشه به آنها رجوع نکنید؛ همه گاهی تصمیمات نادرست می‌گیرند، اما تنها وقتی بهترین تصمیمات زندگی خود را می‌گیرید که بر پایه ارزش‌های کلیدی خود بنا شده باشد. ارزش‌های کلیدی شما به تعبیری خطوط قرمز شماست که سعی می‌کنید از آنها عبور نکنید.برای مثال، ارزش‌های کلیدی ممکن است شامل خانواده، دوستان، جامعه، بلندپروازی و درآمد باشد.این ارزش‌ها ‌باید معرف تمام چیزهایی باشد که برای آدمی مهم است. وقتی که با یک تصمیم مثل انتخاب یک شغل جدید روبه‌رو می‌شوید رجوع به این ارزش‌ها راهگشاست. فقط کافی است شرایط این انتخاب جدید را با فهرست ارزش‌های کلیدی خود مقایسه کنید.برای تهیه این فهرست هیچ محدودیتی وجود ندارد. آنها ارزش‌های شما است. با جست‌وجو در اطرافیان، احساسات و موقعیت‌هایی که باعث خشنودی شما می‌شود می‌توان این ارزش‌ها را یافت.


ارزش‌های خود را اولویت‌بندی کنید
همان‌طور که در مسیر زندگی پیش می‌روید متوجه می‌شوید که ارزش‌ها، اهمیت یکسانی برای شما ندارند. لیست قسمت قبل نیاز است بر اساس اولویت‌های شما بازچینش شود و برای هر یک از آنها بر اساس اهمیت ضریبی در نظر گرفته شود.در زندگی با تصمیماتی روبه‌رو می‌شوید که ارزش‌های شما را در مقابل یکدیگر قرار می‌دهد. برای مثال، ممکن است در پیشنهاد شغلی جدید با شرایطی روبه‌رو شوید که بلندپروازی و درآمد ارضا کند، اما شما را از خانواده دورتان‌ کند.هدف اصلی توسعه برند شخصی تنها کسب موقعیت شغلی بهتر یا توسعه کسب‌وکار شخصی نیست بلکه هدف رسیدن به خشنودی از زندگی کاری است. با در نظر گرفتن این اصل و توجه به ارزش‌های اولویت‌بندی شده می‌توان تصمیمات سریع‌تر و بهینه‌تری گرفت.


اشتیاق خود را شناسایی کنید
اشتیاق شما چیزی فراتر از علایق شماست. چیزی است که علاقه‌مندید همیشه به آن بپردازید. ممکن است با ارزش‌های شما اشتراکاتی داشته باشد اما در کل متفاوت است.اشتیاق و ارزش با هم متفاوتند اما این تفاوت بسیار جزئی است. در این مرحله وظیفه‌ شماست که این اشتیاق را شناسایی کنید تا در نهایت به فهرستی از فعالیت‌هایی برسید که بیشترین خوشحالی را به شما هدیه کند. کلید ساخت یک برند شخصی موفق در شناسایی این اشتیاق و تبدیل هدف زندگی به تجربه‌ آن است.اشتیاق چیزی است که شما را سر ذوق می‌آورد. اشتیاق شما را قلقلک می‌دهد و وادارتان می‌سازد جست‌وجو کنید. آنها انگیزه‌ رشد شخصیتی شما می‌شوند. اشتیاق چیزی است که شما تمایل دارید آن را انجام دهید حتی اگر بابت آن پولی نگیرید و حتی اگر نیاز باشد بابت آن پول پرداخت کنید.اشتیاق می‌تواند هر دو جنبه‌ شخصی و کاری را شامل شود. برای این مرحله نیاز است شما اشتیاق خود را در دو بعد شخصی و کاری شناسایی کنید. این کار به شما ایده می‌دهد که چه چیزهایی زندگی کاری شما را به پیش می‌راند و نیز مشخص می‌کند که علاقه‌مندید در ساعات غیرکاری به چه کارهایی مشغول باشید.این اشتیاق همراه با ارزش‌های فرد مسیر پیش‌رو را برای ۲، ۵ و حتی ۲۰ سال آینده روشن‌تر می‌کند. نخستین باری که شما اشتیاق خود را کشف می‌کنید خواهید فهمید که در چه حرفه‌ای بهترینید، برای چه حرفه‌ای ساخته شده‌اید و چه کاری برای شما خوشحالی و خوشبختی به همراه دارد.

مدل شخصیتی خود را بیابید
مرحله‌ بعدی جست‌وجوی تیپ و مدل شخصیتی شما است. مدل شخصیتی جنبه‌های اختصاصی هویت شما را شکل می‌دهد و کلیدی محسوب می‌شود که به دیگران اجازه ورود به مغز شما را می‌دهد. نظریه‌های شخصیت‌شناسی بسیاری از جمله MBTI، Enneagram، Multiple Intelligences، DISC و FFM را می‌توان یافت که در این موضوع می‌تواند راه‌گشا باشد. در مدل( FFM: Five Factor Model) پنج مولفه شخصیت‌شناسی: انعطاف‌پذیری O، منش C، برونگرایی E، سازگاری A و روان‌پریشی N مورد بررسی قرار می‌گیرند که هر کدام از این المان‌ها، مقیاس‌ جایگاه شما را روی محور خود محاسبه کرده که در نتیجه رسیدن به مدل شخصیتی را راحت‌تر می‌کند. برای مثال، اگر از انعطاف‌پذیری نسبتا پایینی برخوردارید پیشنهاد می‌شود سراغ فعالیت‌های با ریسک بالا نروید و اگر همچنان مصرید برند شخصی خود را براساس انعطاف‌پذیری بنا کنید بهتر است بر تغییر این ویژگی خود تمرکز کنید.دوباره تاکید می‌کنیم، در مدل‌سازی شخصیتی هیچ صحیح و غلطی وجود ندارد. تنها قرار است متوجه شوید در حال حاضر در چه شرایطی قرار دارید و اگر نیاز به تغییری دارید چطور برای آن برنامه‌ریزی کنید.

صحت این یافته‌ها را با خانواده، دوستان و همکاران ارزیابی کنید
یافته‌های خود را با نظر آنهایی که به شما نزدیکند و شما را خوب می‌شناسند مقایسه کنید. این ارزیابی شخصی شما است که مهم است اما دیدن خود از زاویه دید دیگران نیز می‌تواند این تخمین را به واقعیت نزدیک‌تر کند.برداشت افراد را در مورد خود جویا شوید. از آنها بپرسید فکر می‌کنند ارزش‌ها، اشتیاق و تیپ شخصیتی شما شامل چه مواردی است. این برداشت خارجی ممکن است با برداشت شخصی شما متفاوت باشد و ممکن است بر روی هم منطبق شود؛ در هر صورت این آگاهی شما را یاری می‌رساند تصمیمات هوشمندانه‌تری در زندگی شخصی و حرفه‌ای خود اتخاذ کنید.ممکن است فکر کنید که برداشت شخصی شما از خودتان است که مهم است، اما ساخت برند شخصی در مورد نحوه‌ تفکر دیگران از شما است. پس ضروری است که به دنبال بازخورد خانواده، دوستان و همکاران در مورد خود باشید تا بتوانید متوجه شوید چگونه برند شخصی را با اهدف خود منطبق کنید.