قیمت و معاملات مسکن در 124 روز اول سال
در تیرماه سال 1394، متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 3 میلیون و 860 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 7/ 0 و 1/ 3 درصد کاهش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 7/ 11 هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 1/ 25 و 5/ 16 درصد کاهش نشان می‌دهد. این ارقام نشان می‌دهد از یک سو قیمت مسکن میل به افزایش یا کاهش محسوس ندارد و از سوی دیگر سطح پایین معاملات مسکن در شهر تهران از آمادگی لازم برای جهش معاملاتی برخوردار است که اگر این اتفاق بیفتد، رونق خرید و فروش و بالطبع، رونق سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی تا قبل از سال 95 رخ خواهد داد.

در تیرماه سال 1394 از میان مناطق 22گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله شده معادل 7 میلیون و 950 هزار تومان به منطقه یک و کمترین آن با 2 میلیون و 100 هزار تومان به منطقه 17 تعلق داشته است.
در اولین ماه از تابستان سال جاری تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۷/ ۱۱ هزار واحد مسکونی رسید که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ۵/ ۱۶ درصد کاهش نشان می‌دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده به تفکیک عمر بنا در تیرماه سال ۱۳۹۴ حاکی از آن است که واحدهای نوساز تا ۵ سال ساخت با سهم ۴/ ۵۴ درصد بیشترین حجم از واحدهای مسکونی معامله شده را به خود اختصاص داده‌اند. سهم مزبور در مقایسه با تیر ماه سال ۱۳۹۳، معادل ۷/ ۰ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در تیر ماه سال ۱۳۹۴ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۹/ ۱۲ درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد قراردادهای مبایعه نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۴، ۲ و ۱۵ به ترتیب با سهم ۴/ ۹، ۳/ ۷ و ۷/ ۶ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند. ۵/ ۶۶ درصد از تعداد معاملات انجام شده در شهر تهران صرفا مربوط به ۱۰ منطقه شهر (به ترتیب بیشترین فراوانی شامل مناطق ۵، ۴، ۲، ۱۵، ۱۰، ۸، ۱۴، ۷، ۱ و ۱۸) بوده و ۱۲ منطقه دیگر تنها ۵/ ۳۳ درصد از تعداد معاملات را به خود اختصاص دادند.
همچنین در چهار ماهه نخست سال 1394، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به 6/ 46 هزار واحد مسکونی بالغ شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 8/ 25 درصد کاهش نشان می‌دهد. در این مدت متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران3 میلیون و 850 هزار تومان بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل 7/ 0 درصد کاهش نشان می‌دهد.

این اطلاعات که توسط بانک مرکزی از روی سامانه رهگیری معاملات املاک استخراج و تجزیه و تحلیل شده است صرفا مربوط به تحولات معاملات مسکن در شهر تهران است.
براساس این گزارش، توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب قیمت یک متر مربع بنا در تیر ماه سال ۱۳۹۴حاکی از آن است که در شهر تهران دامنه قیمتی «۲ تا ۵/ ۲» میلیون تومان به ازای هر متر مربع بنا با سهم ۸/ ۱۳ درصد بیشترین سهم از تعداد معاملات را به خود اختصاص داده و دامنه‌های قیمتی «۵/ ۲ تا ۳» و «۳ تا ۵/ ۳» میلیون تومان به ترتیب با سهم ۵/ ۱۳ و ۹/ ۱۲ درصد، در رتبه‌ها ی بعدی قرار گرفته‌اند. در این ماه ۶/ ۲۸ درصد از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با قیمت بیش از ۵/ ۴ میلیون ریال به ازای هر متر مربع بنا اختصاص داشته است. توزیع حجم معاملات به گونه‌ای بوده است که حدود ۰/ ۶۱ درصد واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی یعنی ۳ میلیون و ۸۶۰ هزار تومان معامله شده‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحدهای مسکونی معامله شده بر حسب سطح زیربنای هر واحد مسکونی در تیرماه سال ۱۳۹۴ نشان می‌دهد، بیشترین سهم از معاملات انجام شده به واحدهای مسکونی با زیربنای «۶۰ تا ۷۰» مترمربع معادل ۵/ ۱۶ درصد اختصاص داشته است. واحدهای دارای زیربنای «۵۰ تا ۶۰» و «۷۰ تا ۸۰» متر مربع به ترتیب با سهم ۹/ ۱۵ و ۶/ ۱۲ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. در مجموع در این ماه، واحدهای مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ متر مربع، ۷/ ۵۸ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.بانک مرکزی در جمع‌بندی خود از آخرین وضعیت بازار معاملات مسکن شهر تهران و با استناد به تحولات تیرماه به‌عنوان اولین ماه از فصل اصلی نقل‌وانتقالات برای ماه‌های آینده پیش‌بینی کرده است: سمت تقاضا انتظار ثبات قیمت را دارد و این انتظار بر روند معاملات تاثیر خواهد گذاشت.

این تحلیل حاکی است: در چهار ماه اول سال جاری حجم معاملات مسکن با کاهش 8/ 25 درصدی همراه شد که به نظر می‌رسد، بخشی از کاهش حجم معاملات مسکن به ویژه در دو ماه اول سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ناشی از نگرانی خریداران در مقطع زمانی سال گذشته نسبت به تبعات اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها و به تبع آن، افزایش قابل ملاحظه معاملات در آن دوره قابل ارزیابی است. مع الوصف تداوم این رویه در ماه‌های اخیر (صرف‌نظر از برخی عوامل مقطعی) موید آن است که متاثر از فضای حاکم بر اقتصاد کلان، انتظارات متقاضیان خرید در بازار معاملات مسکن نیز دلالت بر تداوم ثبات قیمت مسکن در ماه‌های آینده داشته و همین امر تا حدودی بر روند معاملات در مقطع کنونی اثرگذار بوده است.