لی لا رضایی برای اولین بار است که یک تیم لیگ برتری در ایران دارای یک آهنگ و سرود مختص به خود می‌شود. ایده و طرح این پروژه را یکی از طرفداران پروپاقرص تیم پرسپولیس که خود از آهنگسازان و نوازنده‌های مطرح عرصه موسیقی است، به باشگاه پرسپولیس ارائه کرد. داریوش خواجه نوری چهار سال است که عمده فعالیت خود را روی ساخت این پروژه که عنوان آن «پروژه بزرگ پرسپولیس» است متمرکز کرده تا بتواند یک اثر خوب منتشر کند تا ارزش‌های تیم مورد علاقه‌اش را نشان بدهد.او که به همراه برادرش محمدعلی خواجه نوری ساخت این پروژه را همچنان در دست دارد، برای انجام آن زحمات فراوانی کشید. جمع کردن و به استودیو بردن تک تک بازیکنان پرسپولیس از نسل قدیم و جدید کار چندان راحتی نبود که او بتواند به تنهایی از پس آن برآید. با این همه او و برادرش از این پروژه سربلند بیرون آمدند، اما این سرود هنوز به صورت کامل آماده نشده است. با داریوش خواجه نوری در این باره گفت‌و‌گو کرده‌ایم:

ساخت پروژه پرسپولیس را از مدت‌ها پیش آغاز کرده اید. چرا این همه زمان برد تا آماده شود؟
این پروژه و پرداختن به آن کار راحتی نبود. برای جمع کردن تمامی فوتبالیست‌هایی که در تیم پرسپولیس بازی کرده بودند و همچنین نسل جدید نیاز به زمان داشتیم. چون تک تک این دوستان باید به استودیو می‌آمدند و پارت مربوط به خود را اجرا می‌کردند. هماهنگی با همه کار سختی بود چرا که اول از همه او باید وقت حضور در استودیو را می‌داشت و بعد اینکه باید در آن زمان مشخص استودیو خالی بود و من می‌توانستم کارهای مربوط به آن بازیکن را انجام بدهم.
خوب در چنین حالتی هم شما که با یک سری خواننده حرفه‌ای طرف حساب نبودید؛ بنابراین صدا گرفتن از این دوستان نیز نباید کار چندان راحتی بوده باشد. درست است؟pic۱
بله همین طور است، اما خوشبختانه سر این موضوع‌گیر زیادی نداشتیم و به راحتی توانستم صداهایی را که می‌خواهم از آنها بگیرم. حتی برخی از آنها نیز قبلا سابقه خواندن در استودیو را داشتند و این کار را برای ما راحت‌تر می‌کرد.
شما مدتی هم از عرصه موسیقی دور بودید و دقیقا بعد از این زمان با این پروژه برگشتید.
بله من هشت سال از عرصه موسیقی دور بودم و نه آلبومی از ما منتشر شد و نه کنسرتی برگزار کردیم. اما اکنون چهار سال است که تمام انرژی و تمرکزمان را روی سرود و کلا پروژه پرسپولیس گذاشته ایم تا از انتشار و پخش آن سربلند بیرون بیاییم.
چه اصراری داری از این قطعه تحت عنوان پروژه نام برده شود؟
به این دلیل که این کار واقعا یک قطعه سرود نیست؛ بلکه یک پروژه کامل است؛ یعنی علاوه‌بر اینکه سرودی برای پرسپولیس توسط بازیکنان آن اجرا شده است، کلیپی نیز از این تیم در آن وجود دارد و همچنین یک کلیپ ۶ ساعته از پشت صحنه آن منتشر خواهیم کرد. تمامی اینها در قالب یک پکیج بوده و با هم منتشر خواهند شد. به همین دلیل است که از آن تحت عنوان پروژه نام می‌بریم و اگر می‌بینید اصراری بر این مورد دارم صرفا به همین دلیل است.
بازیکنانی که در این پروژه خوانده‌اند بسته به معیار خاصی انتخاب شده‌اند؟ مثلا آنها حتما باید با موسیقی آشنا بوده باشند؟
به هیچ وجه! این کار قبل از اینکه یک کار حرفه‌ای باشد، یک پروژه مناسبتی است و در واقع یک المان و یک امضا برای تیم پرسپولیس و این باشگاه است که ناگفته نماند برای اولین بار است در ایران تیمی صاحب چنین سرود رسمی‌ای می‌شود.
پس همه بازیکنان تیم پرسپولیس در این پروژه حضور دارند؟
بله دقیقا همین طور است. سعی کرده‌ایم کسی را از قلم نیندازیم. نزدیک به ۵۰ نفر در این پروژه حضور دارند که تک تک آنها اجرای مستقلی داشته‌اند.
این بازیکنان از یک نسل این تیم انتخاب شده‌اند؟
نه اتفاقا سعی‌مان بر این بوده تا از تمامی نسل‌های آن حضور داشته باشند و این اتفاق نیز افتاد. از این ۵۰ نفر بازیکن می‌توان گفت که از سال ۱۳۵۰ تا بازیکنان الان حضور دارند و در این پروژه خوانده‌اند. سعی ما بر این بوده کسانی دعوت شوند که از بازیکنان با سابقه و مطرح پرسپولیس بوده‌اند.
یعنی چه که تک تک آنها اجرای مستقلی
داشته اند؟
فکر نکنید که برای هر کس یک قطعه خاص نوشته شده است. ببینید این کار خیلی متفاوت است. مثلا بخش اول آن ارکسترال است و همه خواننده‌ها در این بخش تکخوانی می‌کنند. البته بازیکنانی که خوش صدا بودند را برای این بخش انتخاب کردیم. بخشی هم به صورت گروهی اجرا شد و حتی هواداران این تیم محبوب نیز در این اجرا سهیم هستند. برای ضبط صدای هواداران در یک روز از بازی‌های این تیم در ورزشگاه حضور یافتم و صدای لازم را گرفتم. در واقع بخش پاپ و نه ارکسترال این اثر را این دوستان و هواداران اجرا کرده‌اند.pic۲


برای بخش ارکسترال کدام بازیکنان انتخاب شده بودند؟
مثلا نیما نکیسا که خود آلبوم مستقل دارد وسابقه حضور در عرصه موسیقی را پیش از این داشته است. از میان خوش صداها می‌توان به شیث رضایی، مجتبی محرمی، ایمون زائد، محمود خردبین و محسن خلیلی اشاره کرد. البته خودم هم به‌عنوان خواننده در کنار بچه‌های تیم پرسپولیس حضور دارم که از حق نگذریم صدای بدی ندارم.
جزئیات این پروژه را بگویید؟
این پروژه همانطور که گفتم علاوه‌بر اینکه چند موسیقی دارد، شامل مجموعه تصاویری از این تیم خواهد بود. می‌توان گفت پروژه پرسپولیس یک تاریخچه مصور از باشگاه این تیم است. در این پروژه تقریبا تمامی بازیکنان نسل‌های مختلف حضور دارند و به زندگی و خاطراتشان پرداخته می‌شود. این پروژه ۶ ساعته همچنین به اتفاقات دیدنی این تیم طی ۴۰ سال گذشته می‌پردازد و اتفاقات مهم را به تصویر می‌کشد. در واقع اطلاعات لازم از این تیم را نیز به بیننده می‌دهد.
گفتید که کلیپی نیز از پشت صحنه این پروژه در این پکیج خواهد بود.
بله در واقع بخش اعظمی از این پروژه به فیلم، روند تهیه و ضبط آن اختصاص دارد. همانطور که گفتم در این پروژه ما از یک قطعه موسیقی استفاده نکرده‌ایم. در واقع برای این پروژه که در قالب فیلم ارائه خواهد شد، ۱۱ قطعه ساخته و اجرا کرده‌ایم که بعضی از آنها به بازیکنان اختصاص دارد و روی تصاویر آنها گنجانده شده است.
در این تاریخ مصور شما راوی هستید؟
نه هر بازیکن راوی خاطرات و تاریخ مربوط به خود خواهد بود.
قرار بود این پروژه سال گذشته منتشر شود و در واقع هر سال خبر از انتشار آن می‌رسد، اما این امر هنوز صورت نگرفته است.
خوب این یک پروژه سخت است. قبلا نیز به آن اشاره کردم که هماهنگی‌ها خیلی سخت و کند صورت می‌گرفت و من واقعا نمی‌توانستم زودتر از اینها به تکمیل آن اقدام کنم. همین که الان چهار سال است و قرار است این پروژه منتشر شود، خودش خیلی خوب است چون ممکن بود بیشتر از اینها به طول بینجامد. این پروژه را از سال ۸۸ شروع به ساخت کرده‌ایم. در ابتدا فقط یک قطعه دوبخشی بود که من و محمد علی آن را با هم ساختیم، اما بعدها بزرگ و بزرگ‌تر شد و من برای ارکستر شروع به نوشتن کردم. خیلی هم سعی کردم که بخش پاپ آن به دلیل نزدیکی با هواداران این تیم باقی بماند و خوشبختانه این اتفاق نیز افتاد و حالا این پروژه در دو بخش پاپ و ارکسترال منتشر خواهد شد. آن را انتخاب نکردم؛ چراکه ابتدا ملودی آن را نوشتم و بعد آن ملودی را به عبدالجبار کاکایی دادم و ایشان بر اساس آن برایم ترانه بسیار ساده‌ای را نوشتند. چون ما قصد داشتیم هواداران به راحتی بتوانند این کار را به زبان بیاورند و اجرا کنند و این مستلزم این بود که آن را حفظ کنند و بنابراین ترانه ساده‌ای می‌خواستیم.چون ملودی این کار ساخته شده بود با استاد کاکایی به توافق نظرهای خوبی رسیدیم و ایشان به دقت به سرودن این ترانه اقدام کردند که ماحصل آن همین چیزی شد که می‌بینید. البته ترانه چند بار بازنویسی شد و این لطف استاد کاکایی بود که شامل حال من شده بود.
اینکه تنها بخشی از کار بازنویسی شود قطعا منجر به بازسازی و بازاجرای برخی نقاط نیز خواهد شد. یعنی چنین اتفاقی برای شما نیفتاد؟
چرا اتفاقا افتاد و حتی ما یک بار بخش اول کار را کاملا تغییر دادیم و یک چیز دیگر شد. برخی از پارت‌ها هم تغییر کرد و ملودی‌ها شکل دیگری به خود گرفتند.pic۳
پیش از این قطعاتی برای فوتبال ساخته شده بود که بیشتر حول تیم ملی فوتبال بود. چقدر این موسیقی به آنها شباهت دارد.
هیچ شباهتی به هم ندارند. قبل از این خیلی‌ها برای تیم ملی آهنگ ساخته بودند، با این حال تلاش ما این بود که این کار شبیه به هیچ کسی نباشد. قصد داشتیم این کار کاملا فوتبالی باشد. کارهایی که قبلا شنیده بودیم بیشتر شبیه به مارش‌های نظامی بودند و از سازهای زورخانه‌ای در ساخت آنها استفاده شده بود.
شما این کار را نکردید؟ یعنی از این سازها و این سبک و سیاق استفاده نکردید؟
من و محمد علی آهنگ را بر اساس ضرباهنگ خاص این ورزش و شور و نشاط حاکم بر آن ساختیم که ملودی‌هایش برخاسته از تصاویر ذهنی مردم از فوتبال است.
چرا از خواننده‌های حرفه‌ای برای اجرای این کار استفاده نکردید؟
استفاده از بازیکنان پرسپولیسی این آهنگ را برای مردم باورپذیرتر می‌کرد همین تفکر باعث شد اول از همه سراغ بازیکنان برویم، نه خواننده‌های حرفه‌ای! همه تیم‌های مطرح دنیا قطعه و سرود مخصوص به خود را دارند، اما من به جرات می‌توانم بگویم این پروژه در دنیا اولین پروژه بزرگ فوتبالی با این تعداد خواننده است.
از بازیکنان غیرایرانی نیز استفاده کرده‌اید. چطور از پس آنها بر آمدید؟ مشکلی پیش نیامد؟
نه مثلا ایمون زائد یکی از بهترین‌ها در اجرا بود. او علاوه‌بر اینکه صدای خوبی دارد توانست خیلی هم خوب بخواند. به موسیقی و فنون آن آشنایی کامل دارد و موسیقی شناس خوبی است. او به قدری خوب می‌خواند که فکر می‌کردم یک خواننده حرفه‌ای دارد در استودیو می‌خواند.
مصطفی دنیزلی هم برای این سرود خواند. به همین دلیل و با حضور بازیکنان سرخ که در عرصه بین‌المللی نیز شهرت دارند، این سرود یک اثر بین‌المللی خواهد شد.
باوجودی که این پروژه هنوز در دست ساخت قرار دارد، بارها در استادیوم شنیده شده و هواداران با آن همخوانی کرده‌اند.
بله همین طور است. عرض کردم اول از اینکه می‌خواستیم همخوانی مردم را در بخش ارکسترال کار داشته باشیم و دیگر اینکه می‌خواستیم عکس‌العمل آنها را در مواجهه با این کار ببینیم و کم و کاستی‌های آن را بر طرف کنیم.
گویا مسوولان باشگاه پوسپولیس نیز استقبال خوبی از این پروژه داشته‌اند و این پروژه با حمایت آنها نیز روبه‌رو شده است؟
خوشبختانه بله. جناب آقای رویانیان حمایت‌های خوبی از ما کردند وگرنه شاید این سرود هرگز پا نمی‌گرفت.
فکر می‌کنید کی منتظر تکمیل شدن این پروژه باشیم؟
مدت‌ها است که کار تولید و ساخت آن تمام شده است، اما همانطور که می‌دانید من در کارهایم وسواس خاصی دارم و خیلی چیزها را در آنها لحاظ می‌کنم. این کار نیز به دلیل اینکه خیلی دیده و شنیده خواهد شد، برایم از اهمیت بالایی برخوردار است. هم اکنون مشغول انجام ریزه‌کاری‌ها و در واقع رتوش برخی از بخش‌های آن هستم؛ ولی به امید خدا به زودی آن را روانه بازار موسیقی خواهیم کرد. این پروژه همچنین قرار است در فروشگاه‌های فرهنگی-هنری در معرض فروش و عرضه گذاشته شود. تاکنون که با واکنش‌های خوبی مواجه شده‌ایم و امیدواریم بتوانیم موردتوجه همه مردم و هواداران دوست داشتنی تیم پرسپولیس واقع شویم. این پروژه را تقدیم می‌کنیم به تمامی بازیکنان خوب تیم پرسپولیس و همچنین هوادارانی که در شرایط سخت حامی تیم محبوبشان بوده‌اند.