خیز سیلیکون‌ولی برای تسخیر خودروسازی

دنیای اقتصاد: شرکت‌های فعال در عرصه تکنولوژی و دیجیتال بیش از هر زمان دیگری به صنعت خودرو روی آورده‌اند. تا جایی که به نظر می‌رسد قصد دارند از جایگاه یک همکار و تامین‌کننده، به یک خودروساز تبدیل شوند. جدای از شرکت‌های بزرگ و معروف این عرصه مانند تسلا، گوگل و اپل شرکت‌های کوچک‌تر دیگری نیز هستند که عمدتا در منطقه سیلیکون ولی کالیفرنیا واقع شده‌اند. آنها با برنامه‌هایی که در زمینه فناوری خودرو دارند، در حال تبدیل کردن ماشین‌ها به ابزارهای هوشمند هستند. با این روند اکنون موضوع تاثیر متقابل این دو حوزه بر یکدیگر می‌تواند سمت و سوی آینده خودروسازی را مشخص کند. روند خودروسازی و قابلیت‌هایی که مورد نیاز است به گونه‌ای است که کفه ترازو را به سود شرکت‌های دیجیتال سنگین می‌کند. اما در این میان نباید از سودی که خودروسازان از این رهگذر می‌برند نیز گذشت. آنها می‌توانند با کمک شرکت‌های دیجیتال از میراث فورد و بنز عبور کرده و تعاریف جدیدی از خودروها ارائه کنند. به ویژه که دوران مصرف سوخت و قدرت موتور در حال به سر رسیدن است و دهه آینده دهه رقابت برسر سیستم‌های هدایت خودکار خواهد بود.

سال‌ها پیش مدیرعامل مایکروسافت به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت نرم‌افزاری دنیا، در مصاحبه‌ای طنزآمیز گفته بود که خیلی خوشحال است خودروسازان وارد دنیای کامپیوتر نمی‌شوند. سپس در اقدامی تلافی‌جویانه، مدیرعامل جنرال‌موتورز به‌عنوان بزرگ‌ترین اتومبیل‌ساز دنیا نیز اعلام کرد این یک شانس است که مهندسان نرم‌افزار طراح خودرو نمی‌شوند. آن زمان هیچ‌کس حتی تصورش را نمی‌کرد که روزی این گفت‌وگوی طعنه‌آمیز لباس واقعیت بپوشد. حالا سیلیکون‌ولی به‌عنوان قلب فناوری‌های دیجیتال در دنیا دورخیز معناداری را برای ورود به دنیای اتومبیل کرده است. شرکت‌های نامدار حوزه اینترنت، موبایل و نرم‌افزار سرمایه‌گذاری‌های آینده‌نگرانه‌ای را درزمینه خودروهای خودران و هوشمند در نظر می‌گیرند. گوگل و اپل به‌عنوان پرچم‌داران اصلی این حوزه شناخته می‌شوند. اما تنها این دو نیستند که وارد بازی شده‌اند. شرکت‌های ریزودرشت فعال درزمینه آی‌تی، عطش خود را برای ورود به بازار بکر خودران‌ها پنهان نمی‌کنند. حتی خود خودروسازان مطرح نیز دفاتر تحقیقاتی در سیلیکون ولی تاسیس کرده‌اند. تویوتا، فورد و مرسدس‌بنز زودتر از بقیه تعامل خود را با دیجیتالی‌ها استارت زده‌اند. بااین‌حال، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که آینده خودروسازی مدرن در دستان مهندسان نرم‌افزار است. بسیاری دیگر نیز معتقدند تب تند هوشمندسازی خودرو توسط شرکت‌های غیرمرتبط خیلی زودتر از پیش‌بینی‌ها فروکش می‌کند. هم‌اکنون سیستم‌های اندرویدی و آی.او. اس برای نصب روی صفحه لمسی داشبورد خودروها رقابت می‌کنند و موقعیت گوگل و اپل در حوزه تکنولوژی خودروهای بدون راننده در حال مستحکم شدن است. همچنین برخی از فعالان وال‌استریت بر این باورند که اپل با خرید شرکت تسلا موتور به حوزه تولید خودرو وارد خواهد شد. فورد چشم‌اندازی را مطرح می‌کند که ۲۰ یا ۳۰ سال پیش در صنعت خودرو توهین به مقدسات تلقی می‌شد. شاید گوگل و تسلا با سرعت زیادی درحال‌توسعه و آزمایش ماشین‌های خودران باشند، اما خودروسازان سنتی جهان‌ هم بیکار ننشسته‌اند.

دره‌سیلیکون؛ نوظهور و جنجالی

منطقه‌ای عجیب که از طرفین به سانفرانسیسکو و کالیفرنیا محدود می‌شود. دانشگاه معتبر استنفورد نیز در جوار این منطقه قرار دارد.
دره سیلیکون میزبان معروف‌ترین شرکت‌های تکنولوژی جهان است. ابتدا در این منطقه شرکت‌های تولیدکننده تراشه قرار داشت اما رفته‌رفته به نمادی از کمپانی‌های بزرگ دنیا تبدیل شد. سال 1930 میلادی در گاراژی دو دانشجوی مهندسی دانشگاه استنفورد به نام‌های دیوید هیولت و ویلیام پاکارد فعالیت خود را آغاز کردند. این گاراژ محل تولد شرکت اچ‌پی بود و به‌عنوان نماد دره سیلیکون شناخته می‌شود. شرکت‌های مشهوری در سیلیکون ولی حضور داشته، بسیاری هم سودای استیو جابز و مارک زوکربرگ شدن در سر دارند و دره سیلیکون را برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود انتخاب می‌کنند. اینتل، ای.ام.دی، ادوبی، اپل، ایسوس، سیسکو، ای‌بِی، گوگل، اوراکل، ان‌ویدیا، سایمانتک و سان‌دیسک از جمله مشهورترین شرکت‌های واقع در سیلیکون‌ولی هستند.

گوگل؛ امیدوار و بابرنامه

غول نرم‌افزاری دنیا به دنبال شریکی است تا به کمک هم خودروهای بدون نیاز به راننده را تا دهه آینده روانه جاده‌ها کنند. گوگل حالا آن‌قدر در کار خود جدی است که حتی اعلام کرده برای عرضه این فناوری‌ها با برخی از شرکت‌های بیمه در دیترویت نیز وارد مذاکره شده است. طی تقریبا 11 سال گذشته گوگل همواره در ردیف اولین‌ها بوده است. حالا پس از روشن شدن بسیاری از اهداف گوگل درزمینه توسعه فعالیت‌های رایانه‌ای کم‌کم پرده از راز فعالیت‌های این شرکت در سایر حوزه‌ها برداشته می‌شود. البته پیش‌تر سرگئی برین و لری پیچ، که موسسان گوگل هستند به همراه شرکت پی‌پال سرمایه‌گذاری گسترده‌ای روی خودروی الکترونیکی تسلا کرده بودند. طبق اسنادی که اولین بار به دست خبرنگاران روزنامه گاردین افتاد، خودروسازی گوگل سازنده رسمی 23 مدل خودروی لکسوس است که تنها برخی از آنها در معابر عمومی رویت شده‌اند و بسیاری از آنها هنوز در مرحله آزمایشی بوده و در دسترس عموم قرار نگرفته‌اند. تمامی خودروهای ساخت گوگل شماره شناسایی خاص خودروها یا VIN هم دریافت کرده‌اند. با تاسیس این شرکت مسوولیت حقوقی مشکلات و سوانح ناشی از تصادفات احتمالی خودروهای گوگل نیز بر عهده شرکت تابع و نه خود گوگل خواهد بود و البته این کار ازنظر مالی و مدیریتی هم مزایایی برای گوگل دارد. شرکت اعلام کرده در 6 سال اخیر تنها 11 حادثه رانندگی برای خودروی هوشمندش پیش ‌آمده که در هیچ‌یک از موارد نیز خودروی گوگل عامل تصادف نبوده است. نمونه‌های تولیدشده توسط گوگل تاکنون بیش از یک میلیون کیلومتر را به‌صورت خودران طی کرده‌اند.

اپل؛ میراث استیوجابز روی جاده

اپل مدت‌ها است که در حال تحقیق و توسعه خودروی الکتریکی خود (احتمالا با قابلیت رانندگی خودکار) است و مدیران شرکت در این راه، بازدیدها و ملاقات‌های بسیاری با کمپانی‌های صاحب‌نام جهان درزمینه خودروسازی نظیر ب‌ام‌و انجام داده‌اند. به نظر می‌رسد که پروژه تایتان اپل در حال نزدیک شدن به مراحلی است و سرانجام شاهد یک نمونه واقعی ساخته شده بر مبنای آن خواهیم بود. اپل نیز به همین منظور در حال تلاش برای پیدا کردن زمین مناسبی است که نمونه‌های اولیه این پروژه را در آنجا به‌صورت مخفی آزمایش کند. تایتان، درواقع نام رمزی داخل کمپانی اپل است که برای پروژه خودروی الکتریکی این کمپانی انتخاب شده است. شایعات جدید به این موضوع اشاره می‌کنند که شرکت اپل یک آزمایشگاه مخفی برای ساخت خودرو در شهر برلین تاسیس کرده است. اعلام خبر اینکه اپل به‌طور مخفیانه مشغول کار روی طراحی یک خودروست بسیاری را تعجب‌زده کرد، اما واقعیت این است که بزرگ‌ترین شرکت جهان حالا چندین برابر بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی جهان سرمایه دارد. اپل حالا به‌جایگاهی رسیده که پول نقد آن از خزانه ایالات‌متحده هم بالاتر رفته است. به‌جز اینها اما این شرکت تکنولوژی حالا قابلیت‌هایی دارد که هیچ شرکت تکنولوژی دیگر در سیلیکو‌ن‌ولی از آن برخوردار نیست و با استفاده از این قابلیت‌ها قادر خواهد بود که به یک بازار بزرگ قدم بگذارد. اپل با داشتن بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار ارزش بازار نیاز دارد که درآمدهای خود را که امروزه اغلب از فروش آی‌فون حاصل می‌شود، افزایش دهد. حضور در بازاری چون خودرو می‌تواند ارزش بازار اپل را به یک تریلیون میلیارد برساند. هرچند به گفته تحلیلگرانی احتمال نمی‌رود نخستین خودرو اپل تا پیش از پنج سال آینده روانه بازار شود.

لیفت؛ نماینده استارت‌آپ‌ها

گفته می‌شود جنرال موتورز با همکاری این شرکت قرار است در عرض یک سال خودرو برقی بدون راننده شورولت بولت را به بوته آزمایش بگذارد. جی‌ام برای پیشبرد این طرح حدود 500 میلیون دلار در لیفت سرمایه‌گذاری کرده است. فناوری به‌کاررفته در این خودرو به شرکت گمنام خودروسازی کروز وابسته است که جنرال موتورز قرار است به‌زودی آن را خریداری کند. نرم‌افزار Lyft که داخل خودرو بدون راننده تعبیه می‌شود، به مسافران اجازه می‌دهد که فقط سرویس راننده را انتخاب کنند. با توجه به این گزارش، هنوز مشخص نشده که لیفت برای اولین بار کدام کشور و کدام شهر این برنامه را پیاده خواهد کرد؛ اما با راه‌اندازی این سرویس، مشتریان قادر خواهند بود تا در شهر خود از این خودروها بهره‌مند شوند. جنرال‌موتورز گفته است این سرمایه‌گذاری بیانگر این پیام است که این شرکت و لیفت همکاری درازمدتی با هم خواهند داشت.

بایدو؛ امضای چینی

شرکت چینی بایدو ارائه‌دهنده خدمات جست‌وجوی اینترنتی گروهی ۱۰۰ نفره را تشکیل داده تا تلاش‌های خود برای ساخت خودروهای هوشمند بدون نیاز به راننده را تسریع کند. از سویی دیگر خبر می‌رسد شرکت خودروسازی آلمانی دایملر نرم‌افزار و خدمات اینترنتی بایدو را برای خودروهای مرسدس بنز در چین فراهم می‌کند. بااین‌همه این دو شرکت اعلام نکردند نخستین خودروهایی که مجهز به برنامه بایدو خواهند بود، چه زمان تولید می‌شوند. بایدو اولین خودروی کاملا خودران چین را ساخته و در آزمایشی سرعت 100 کیلومتر در ساعت را هم به دست آورده است. ماشین‌های انتخابی، سری 3 ب‌ام‌‌و هستند که در آنها تغییراتی ایجاد شده و در بزرگراه‌های شمال پکن بر آنها آزمایش می‌شود. این شرکت درباره هیچ برنامه‌ای که در آن خودروها به مصرف‌کنندگان خصوصی عرضه شوند، صحبت نکرده اما انتظار می‌رود که اولین خودروی عمومی در فاصله سه‌سال برای استفاده آماده باشد.

سامسونگ؛ گلکسی در خیابان

هرچند که شاید کاربران معمولی در کشورهای اروپایی، کمپانی سامسونگ را به لطف بخش موبایل آن بشناسند و فکر کنند که عمده تمرکز این کمپانی روی این قسمت است، اما افرادی که شناخت بیشتری از این غول صنعتی کره‌ای دارند می‌دانند که نقش‌های مهم‌تر این برند را درواقع بخش‌های دیگر کمپانی ایفا می‌کنند. سامسونگ در حال جمع‌کردن تیم جدیدی برای کار بر تکنولوژی خودروهای خودران است. این بخش به‌جای ساخت یک خودروی کامل، بر ساخت قطعات تمرکز خواهد کرد و علت آن مطمئنا کارهایی که شایع شده رقیبش یعنی اپل انجام می‌دهد است و دیگر اینکه ممکن است با رقابت محلی از شرکت کره‌ای هیوندای مواجه شود. شرکت کره‌ای سامسونگ بخش جدیدی را مختص تولید محصولات برای خودروهای هوشمند به راه انداخته است. طبق خبری که وال‌استریت ژورنال منتشر کرده است، سامسونگ می‌خواهد به‌تدریج، قطعه‌های موردنیاز خودروهای بدون راننده را هم برای شرکت‌های دیگر تولید کند. شرکت ال‌جی که یکی از رقبای سامسونگ محسوب می‌شود، در سال 2013 بخش ساخت قطعات خودرو خود را به راه انداخت. این شرکت کره‌ای در حال حاضر مشغول مذاکره با شرکت‌های خودروسازی برای تولید قطعات مختلف است. برای اولین بار نیست که سامسونگ وارد صنعت خودرو می‌شود.

اوبر؛ مرموز و مبهم

برنامه خودروهای خودران Uber اگرچه ممکن است به‌اندازه فناوری گوگل یا اپل پیشرفت نکرده باشد، ولی این شرکت قرارداد جدیدی را برای توسعه فناوری خودروهای خودران امضا کرده است. هنوز جزئیات دقیق برنامه اوبر در زمینه خودروهای خودران اعلام نشده است. برخی خودروسازان دیگر سال 2020 را برای شروع عرضه فناوری خودروهای خودران اعلام کرده‌اند، ولی اوبر هنوز جدول زمانی را در این خصوص ارائه نکرده است. سرمایه‌گذاری جدید شرکت تویوتا روی اوبر، مرزهای جدیدی را در نبرد موجود در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های خودروسازی حال حاضر بازار ترسیم کرده که در آن فاکتوری جدید به نام رقابت بر سر حضور در بازار نرم‌افزارهای به‌اشتراک‌گذاری سفر خودنمایی می‌کند. این در حالی است که در کنار خرید قسمت کوچکی از سهام اوبر، تویوتا طرح لیزینگی خود را نیز برای رانندگان اوبر به مرحله اجرا درخواهد آورد. بر مبنای این طرح، رانندگان اوبر می‌توانند هزینه خرید خودروهای جدید را از طریق نرم‌افزار ویژه این شرکت، پرداخت کنند. این رقابت با توجه به سرمایه‌گذاری فولکس‌واگن و جنرال‌موتورز روی رقبای اوبر (به ترتیب گِت و لیفت) وارد فاز جدیدی شده است. اگرچه تویوتا و اوبر هیچ اظهارنظری درخصوص ابعاد این سرمایه‌گذاری منتشر نکرده‌اند، اما بنابر اظهار یک منبع آگاه، شرکت خودروساز ژاپنی هیچ علاقه‌ای برای به دست آوردن سهام زیاد یا حتی کنترل اوبر ندارد و تنها قصد دارد تجربه خود را درخصوص استفاده از نرم‌افزارهای به‌اشتراک‌گذاری سفر افزایش دهد.

فارادی فیوچر؛ غرق در آینده

اگر اخبار مربوط به خودروهای الکتریکی را دنبال کرده باشید، احتمالا شرکت Faraday Future را می‌شناسید. این شرکت آمریکایی، درحالی‌که در ابتدا یک استارت‌آپ کوچک بود، امروزه صدها نفر از متخصصان صنعت خودرو را در خود جای داده و حتی مشغول ساخت کارخانه‌ای یک میلیارد دلاری در صحرای نوادا است. فارادی فیوچر تحت نام برند تجاری خود و به‌منظور رقابت با کمپانی تسلا به ساخت خودروهای الکتریکی روی آورده است. در حال حاضر این کمپانی خود را آماده می‌کند تا ساخت کانسپت اولیه خود را در نوادا آغاز کند. کانسپتی که می‌تواند صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را در کمتر از سه‌ثانیه به دست آورده و به حداکثر سرعت 322 کیلومتر بر ساعت دست یابد. جالب آنجا است که موقعیت جدید کارخانه جدید شرکت درست در یک مایلی فریمانت کالیفرنیا بوده که در آنجا کمپانی تسلا مشغول ساخت خودروهای الکتریکی خود است و فارادی فیوچر با این تصمیم، به‌اصطلاح وارد حیاط‌خلوت کمپانی تسلا شده است.

آمازون؛ خرده‌فروشی یا خودران‌سازی؟

مدیرعامل فورد، در خلال کنفرانس نمایشگاه CES، آمازون را به‌عنوان شریک تجاری جدیدش معرفی کرد. وظیفه آمازون کمک به فورد درزمینه اتصال خودرو به شبکه هوشمند اینترنت اشیا خواهد بود. نسل سوم پلت‌فرم چندرسانه‌ای و ارتباطی خودروهای فورد تحت نام سینک به تکنولوژی تشخیص دستورات صوتی آمازون با نام اکو مجهز خواهد شد. به این ‌وسیله مالکان خودروهای فورد قادر خواهند بود تا از منزل دستور روشن شدن خودرو را صادر کرده و اطلاعاتی درخصوص میزان مسافت قابل پیمایش خودرو دریافت کند. همچنین سرنشینان از داخل خودرو می‌توانند اقدام به باز کردن در گاراژ کنند. چندی پیش هم گفته شد آمازون و مایکروسافت، هر دو قصد دارند با سرمایه‌گذاری روی پروژه Here، شرکتی که نقشه‌برداری آنلاین از خیابان‌ها را انجام می‌دهد، وارد بازار ماشین‌های خودران شوند. پروژه فوق، دسامبر سال گذشته توسط کنسرسیوم خودروسازان آلمانی متشکل از بی ام و، آئودی و مرسدس به مبلغ 8/ 2 میلیارد دلار از نوکیا خریداری شد.