دوره «بگم‌بگم‌ها» گذشته است

در آستانه انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال تحرکات نامزد‌های احراز این سمت اوج گرفته است. علی کفاشیان در حالی دو دوره ریاست این فدراسیون را برعهده داشته که مایل است درانتخابات بعدی نیز شرکت کند. این درشرایطی است که کفاشیان برای به‌دست آوردن مجدد کرسی ریاست، مخالفان زیادی دارد، اما برای ارزیابی رقبای قدرتمند احتمالی وی با توجه به زمان باقی‌مانده برای نام‌نویسی این فدراسیون، هنوز نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی داشت. در همین حال رئیس فدراسیون فوتبال که شایعات زیادی بعد از ورود نهادهای نظارتی به دفترش سرزبان‌ها افتاده تاکید کرد که تاکنون کسی از او نخواسته که در انتخابات فدراسیون شرکت نکند.

علی کفاشیان در گفت‌وگو با «ایسنا» درخصوص صحبت‌ها درمورد تاخیر درمجمع انتخاباتی فدراسیون گفت: «ما اواخر دی ماه مجمع عادی فدراسیون فو‌تبا‌ل را برگزار خواهیم کرد که درآن مجمع زمان برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون فو‌تبا‌ل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و زمان دقیق آن مشخص خواهد شد، البته تمام سعی خود را می‌کنیم که مجمع انتخاباتی را اسفندماه و درموعد مقرر برگزار کنیم، اما اگر بنا به هر دلیلی این اتفاق صورت نگرفت، فروردین سال آینده این کار را انجام خواهیم داد و در نهایت با یک ماه تاخیر برگزار خواهد شد.»رئیس درخصوص برخی شنیده‌ها مبنی بر اینکه برخی‌ مسوولان از او خواسته‌اند برای ثبت‌نا‌م در پست ریاست فدراسیون فو‌تبا‌ل باید کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ‌ملی فو‌تبا‌ل را از کار برکنار کند نیز گفت: «این موضوع کلا شایعه‌ است وآن را تکذیب می‌کنم. هیچ فردی از من نخواسته که کی‌روش را برکنار کنم تا بتوانم در انتخابات فدراسیون فو‌تبا‌ل شرکت کنم. او ارتباطی به بودن یا نبودن من ندارد. کی‌روش هم وظیفه دارد بر اساس قراردادی که با او بسته‌ایم تا جا‌م‌جها‌نی همراه ما باشد. وزارت ورزش و جوانان خودش حامی ما برای نگه داشتن کارلوس کی‌روش بود و در این راه کمک‌های زیادی به فدراسیون فو‌تبا‌ل کرد. چطور می‌شود که آنها بگویند کی‌روش را برکنار کن؟ »وی درخصوص پیش کشیدن موضوع فساد در فو‌تبا‌ل وجلوگیری از حضورش در انتخابات نیز گفت: «من در این باره نظری ندارم. تا به حال هم کسی به من نگفته که نباید در انتخابات شرکت کنی. فعلا هم قصد دارم درانتخابات ریاست فدراسیون فو‌تبا‌ل حضور پیدا کنم. کسی تاکنون این موضوع را به من اعلام نکرده و من هم فعالیت خودم را می‌کنم.»

اسلامیان جواب حمله‌های دادکان را داد

محمد دادکان رئیس پیشین فدراسیون فوتبال درمصاحبه‌ای که با خبرگزاری تسنیم داشت موضع تندی علیه فدراسیون کفاشیان گرفت واین فدراسیون را متهم به فساد کرد. وی درآن مصاحبه گفته بود: «قطعا منشا فساد در فوتبال، فدراسیون است. مگر می‌شود فساد در جایی رخ بدهد و مسوولان و روسای آن در جریان نباشند؟ اگر با این بحث در فدراسیون برخورد می‌شد کار به اینجا نمی‌کشید. در فوتبالی که دلالان و سایرین برای آن تصمیم می‌گیرند، مطمئن باشید که فساد در آن ادامه خواهد داشت.» اما نایب رئیس اول فدراسیون فوتبال دراین ماجرا از کفاشیان حمایت کرده و حرف‌های دادکان را محکوم کرده است. محمود اسلامیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درخصوص صحبت‌های محمد دادکان اظهار کرد: «من برای دادکان احترام زیادی قائل هستم، اما فساد فساد گفتن بدون کد دادن تبعات دارد. اگر اسنادی وجود دارد، باید رو شود و به نظرم کلی گویی خوب نیست و باید دلیل و مدرک آورد. اینگونه صحبت کردن به جز به هم ریختن افکار عمومی حاصل دیگری ندارد. همه باید نشان دهند که فوتبال کشور سطح بالایی دارد و این درست نیست که یکدیگر را متهم کنند و رقابت نیز هیچ‌وقت این‌گونه نبوده و نیست. اگر همه برنامه‌محور باشند قطعا انتخاباتی کیفی خواهیم داشت و در غیر این صورت انتخابات پوپولیستی خواهد شد. از دادکان خواهش دارم اگر می‌خواهد در انتخابات شرکت کند، رقابت را برنامه‌محور کرده و ایرادات ساختاری و راهکارهای جدید بدهد. حل کردن مشکلات در این برهه بسیار حائز اهمیت است.»

دیگر دوره «بگم‌بگم‌ها» گذشته است

اسلامیان حملات به فدراسیون در آستانه انتخابات را جهت‌دار دانسته و گفت: «باید دید کاندیداها در این ارتباط چه خواهند کرد و چه برنامه‌هایی دارند. دیگر دوره «بگم‌بگم‌ها» گذشته است و افراد باید مستند حرف بزنند. مگر بزرگ‌تر از«ب. ز» هم داریم؟ او اکنون گوشه زندان است و حتی افرادی بالاتر از او هم اگر جرمی مرتکب شوند مشخص می‌شود. در بحث فساد، قوه قضائیه آگاه است و من می‌گویم اگر مشکل یا فسادی وجود دارد، اسناد را دست دادستان بدهند تا به آن رسیدگی شود. اینکه بخواهیم کارهای «پوپولیستی» کنیم خوب نیست و این کارها فقط برای رای آوردن خوب است. با شعار پوپولیستی نمی‌شود کسی را قانع کرد و زمانی که یک جمع محدود تصمیم‌گیرنده هستند، باید برنامه‌محور عمل کرد.»

در صورت برکناری کفاشیان، دبیرکل سرپرست خواهد شد

در صورت پایان دوره علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه فدراسیون‌ها رئیس از سمت خود برکنار شده و تا برگزاری انتخابات سرپرست انتخاب می‌شود. نایب رئیس فدراسیون فوتبال در پاسخ به این سوال که در صورت به تعویق افتادن انتخابات و برکناری کفاشیان چه کسی سرپرست فدراسیون فوتبال خواهد شد؟گفت : «اگر کفاشیان برکنار شود، قاعدتا باید دبیرکل فدراسیون که مسوول اجرایی است به‌عنوان سرپرست موقت انتخاب شود. به این دلیل که او مسوول برگزاری انتخابات است، اما در این مورد هم باید تصمیم‌گیری صورت بگیرد.»