هت‌تریک حیرت!

گروه ورزش: بدون تردید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فوتبال ایران، انتشار پایان‌ناپذیر اخبار شوکه‌کننده در آن است. در همین راستا تازه‌ترین خبر غیرمنتظره از نیمکت راه‌آهن مخابره شده است؛ باشگاهی که حتی در فاصله چند روز به آغاز رقابت‌های فصل جاری مشخص نبود در لیگ برتر باقی خواهد ماند یا به‌خاطر پرونده استفاده غیرقانونی از موتومبا، راهی دسته یک خواهد شد.

راه‌آهن در نهایت در لیگ برتر باقی ماند و اتفاقا شروع ناامیدکننده‌ای هم نداشت. اگرچه این تیم از ۶ بازی اولش در لیگ تنها ۵ امتیاز به‌دست آورده، اما یادمان باشد در جدول رده‌بندی بالاتر از رقبایی همچون پرسپولیس، فولاد و نفت تهران قرار گرفته است.

این تعداد امتیاز به‌ویژه از آن جهت که این تیم خیلی دیر آماده حضور در لیگ برتر شد، نمی‌توانست فاجعه‌بار باشد. راه‌آهن در جام حذفی نیز پس از پیروزی بر منطقه آزاد کیش راهی مرحله یک‌هشتم نهایی شد و عصر شنبه در این دور از رقابت‌ها توانست با یک گل از سد استقلال صنعتی عبور کند. با این وجود درست زمانی که راه‌آهنی‌ها آماده می‌شدند راهیابی به یک‌چهارم نهایی را جشن بگیرند، عجیب‌ترین خبر روز از باشگاه آنها بیرون آمد: «فرهاد کاظمی اخراج شد!»

شوخی‌های عجیب تاریخ!

پارسال درست همین روزها بود که علی دایی از پرسپولیس اخراج شد. بزرگ‌ترین جنجال تابستان ۹۳ در پی برکناری کسی پدید آمد که گناهش گرفتن ۶ امتیاز از ۷ بازی بود. آن روزها مدیرعاملی پرسپولیس را یک چهره آشنا بر عهده داشت؛ علیرضا رحیمی، یعنی همان کسی که امروز مدیرعامل راه‌آهن است و فرهاد کاظمی را بعد از گرفتن ۵ امتیاز از ۶ بازی عوض می‌کند! این وسط اما یک تفاوت بسیار بزرگ وجود دارد؛ اینکه پارسال رحیمی به‌شدت مخالف اخراج علی دایی بود و تا پای استعفا در مقابل این خواست اعضای هیات‌مدیره مقاومت کرد، امسال اما خود او ابتکار عمل را در دست گرفته و شخصا سرمربی تیمش را کنار گذاشته است. رحیمی دست‌کم تا لحظه تنظیم این مطلب توضیح نداده که چرا چنین تصمیمی گرفته، اما خیلی عجیب خواهد بود که اخراج کاظمی از راه‌آهن جنبه فنی داشته باشد. در همین راستا محمد محمودی، سخنگوی هیات‌مدیره باشگاه راه‌آهن در گفت‌وگو با رادیو جوان توضیحاتی پیرامون این تصمیم ارائه کرده که بخشی از آن را می‌خوانید: «این تصمیم هیچ ربطی به بازی جام حذفی نداشت، بلکه به‌خاطر خارج شدن کادرفنی از چارتی بوده که ما در باشگاه تایید کرده بودیم.

بر خلاف باشگاه‌های دولتی، برای راه‌آهن فقط نتیجه‌گیری مهم نیست. چندباری از ابتدای فصل گزارش عملکرد کادرفنی به هیات‌مدیره ارائه شد اما شاخص‌های ما از جمله بحث جوانگرایی و تولید بازیکن در عملکرد کادرفنی دیده نمی‌شد. بعد از اطلاع از این موضوع ما اختیارات را به مدیرعامل باشگاه تفویض کردیم تا برای انتخاب سرمربی جدید اقدام کند. البته باید بگویم که کاظمی هم مربی بزرگی است و دیدگاه خودش را دارد اما باشگاه راه‌آهن برنامه بلندمدتی را تعیین کرده و می‌خواهد طبق اهدافی که دارد پیش برود. صراحتا بگویم آن اهدافی که ما داشتیم با نشستن کاظمی روی نیمکت برآورده نمی‌شد.»

چنانچه مشخص است پذیرفتن این قبیل بهانه‌ها کار چندان راحتی به نظر نمی‌رسد؛ به‌ویژه که اتفاقی مثل جوانگرایی قرار نیست در خلال مسابقات رخ بدهد، بلکه فرآیندی است که از ابتدای فصل و هنگام بسته شدن تیم استارت می‌خورد. گویا مدیران راه‌آهن هیچ مشکلی هم با تحمل هزینه‌های این اخراج زودهنگام ندارند. محمودی در این مورد می‌گوید: «ما نه‌تنها با کادرفنی بلکه با هیچ‌کدام از بازیکنان هم بحث مالی نداریم چون مشکل مالی در باشگاه وجود ندارد. الان هم کادرفنی ما طبق قراردادی که دارند با آنها رفتار می‌شود و فکر می‌کنم باید تمام حق و حقوق فرهاد کاظمی به او پرداخت شود.» دستمزد ثبت شده برای کاظمی در سایت سازمان لیگ، ۵۰۰ میلیون تومان است که به نظر می‌رسد به‌طور کامل باید به این مربی پرداخت شود. آنچه ماجرای «تکرار تاریخ» را برای رحیمی پررنگ‌تر کرد، تصمیم فرهاد کاظمی برای حضور سر تمرینات راه‌آهن با وجود اخراج از این تیم است؛ شبیه همان کاری که دایی فصل گذشته انجام داد!

بازار داغ شایعات

از ابتدای فصل شایعاتی در مورد جابه‌جایی برخی مربیان در فوتبال ایران منتشر می‌شد که حالا برکناری فرهاد کاظمی حسابی تنور این شایعات را داغ‌تر کرده است. به‌عنوان مثال مدت‌ها است که گفته می‌شود علی دایی با خروج از صبای قم روی نیمکت راه‌آهن برمی‌گردد. او در رزومه‌اش کسب بهترین مقام تاریخ باشگاه راه‌آهن را دارد و به علاوه از ارتباط بسیار خوبی هم با علیرضا رحیمی بهره می‌برد. همین شایعات حاکی از آن است که با جدایی دایی از صبا، مدیران این باشگاه که ارتباط بسیار خوبی با قلعه‌نویی دارند احتمالا امیر را به‌عنوان سرمربی بعدی منصوب می‌کنند. در مورد خود کاظمی هم خیلی وقت است از بحث جایگزینی او با برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس سخن گفته می‌شود. حالا باید دید راه‌آهن برای ادامه مسیر با کدام مربی به توافق می‌رسد و این شایعات تا چه اندازه درست از آب درخواهد آمد.

یک هت‌تریک عجیب

برکناری فرهاد کاظمی از راه‌آهن، سومین تغییر روی نیمکت تیم‌های لیگ برتر در عرض تنها شش هفته است. پیش از کاظمی، رسول خطیبی هم به دلایلی عجیب از سرمربیگری سیاه‌جامگان استعفا داده و البته امیر قلعه‌نویی هم به علت عدم توافق مالی بعد از دو هفته قید همکاری با ملوان بندرانزلی را زده بود. این تحولات غیرفنی و عجیب، از همان داستان‌های حیرت‌انگیزی هستند که شناسنامه فوتبال ایران را می‌سازند؛ از همان ماجراهایی که چرایی و چگونگی‌شان معلوم نیست و در سطح اول فوتبال جهان خیلی به ندرت می‌شود مشابه‌شان را دید.