شاهکار فداکارها

گروه ورزش: سرانجام مهم‌ترین مسابقه باشگاهی فوتبال دنیا در ورزشگاه زیبای المپیک برلین برگزار شد تا بارسلونا با غلبه بر یوونتوس پنجمین عنوان قهرمانی‌اش در تاریخ رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را به‌دست بیاورد. کاتالان‌ها که پیش‌تر قهرمان لیگ و جام حذفی اسپانیا شده بودند، با فتح مسابقات قاره‌ای توانستند «سه‌گانه» خودشان را کامل کنند و به تنها تیمی در تاریخ فوتبال قاره سبز تبدیل شوند که دوبار سه‌گانه را فتح کرده است. در اهمیت این ماجرا، همین بس که رئال مادرید در تمام طول تاریخ درخشانش تا به حال موفق به کسب همزمان لیگ، جام حذفی و لیگ قهرمانان اروپا نشده است. بارسا شنبه‌شب در حالی این افتخار بزرگ را به چنگ آورد که شاید تا پنج ماه پیش تصور چنین موفقیتی به ذهن هیچ‌کس خطور نمی‌کرد. این اما «فوتبال» است؛ دنیایی که از غیرممکن‌ها، ممکن می‌سازد.

عصر مسی

بارسلونا در طول یکصد سال بعد از آغاز حیاتش تنها یک عنوان قهرمانی در چمپیونزلیگ به‌دست آورده بود. در سال ۲۰۰۵ مقایسه این یک قهرمانی با ۹ قهرمانی رئال مادرید در اروپا، اسباب تحقیر و تمسخر کاتالان‌ها را فراهم می‌کرد، با این وجود اما آبی‌واناری‌ها طی ۱۰ سال اخیر چهاربار دیگر موفق به فتح این عنوان ارزشمند شدند تا به معنای واقعی کلمه اعاده حیثیت کرده باشند. بی‌تردید این موفقیت تاریخی علل و عوامل زیادی داشته، اما بسیاری از کارشناسان متفق‌القولند که ظهور پدیده‌ای به نام «لیونل مسی»، مهم‌ترین دلیل خیز بارسا به سمت پرشکوه‌ترین دوران تاریخش بوده است.

حقیقت آن است که رد پای لئو در هر چهار قهرمانی اخیر بارسایی‌ها در اروپا به وضوح حس می‌شود. سال ۲۰۰۶ اگرچه مسی در مسابقات پایانی به دلیل مصدومیت غایب بود و نتوانست به تیمش در مسیر پیروزی بر آرسنال در فینال کمک کند، اما او کار خودش را در سخت‌ترین مقطع فصل به خوبی انجام داده بود. وقتی در آغاز مراحل حذفی آن فصل بارسلونا به چلسی خورد، رایکارد در استمفوردبریج مسی ۱۹ ساله را در ترکیب اصلی به میدان فرستاد تا مورینیو را شوکه کند. دست بر قضا لئو در آن مسابقه یکی از درخشان‌ترین بازی‌های عمرش را به نمایش گذاشت و باعث شد آسیر دل‌اورنو با کارت قرمز مستقیم جریمه شود. به این ترتیب چلسی دقایق زیادی ۱۰ نفره بازی کرد، در زمین خودش به بارسا باخت و به‌رغم کسب تساوی در نیوکمپ نتوانست راهی مرحله بعد شود.

مسی در دو قهرمانی دیگر بارسا طی سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ هم نقش بسیار مهمی داشت و در فینال هر دو تورنمنت موفق به گلزنی شد. این آخری هم که اصلا نیازی به توضیح ندارد. کاری که او با بایرن‌مونیخ انجام داد، فراتر از تصور بود و البته نقش‌ او در فینال غیرقابل انکار؛ جایی که لئو در دورترین نقطه ممکن از دروازه حریف به بازی گرفته شد و البته روی هر سه گل تیمش نقش داشت.

خودخواه‌ها به بهشت نمی‌روند

رئال مادرید بیشتر از بارسلونا خرج کرد، اما ضعیف‌تر از این تیم نتیجه گرفت. بسیاری بر این باورند که ریشه این اتفاق را باید در تفاوت‌های دو مثلث هجومی رئال و بارسا جست‌وجو کرد. در مادرید BBC (بنزما، بیل و کریس رونالدو) به خودخواهی متهم می‌شوند. آنها ستارگانی هستند که کمتر به هم پاس می‌دهند و حتی در مواردی دیده شده که از گلزنی بازیکنی غیر از خودشان آشکارا ابراز ناراحتی می‌کنند.

در نقطه مقابل اما خط حمله بارسا معروف به MSN (مسی، سوارز و نیمار) دراین فصل بارها با از خودگذشتگی‌شان سایر بازیکنان را در موقعیت گلزنی قرار دادند. شاید خیلی‌ها نگران این بودند که نیمار و سوارز با آن حس تمامیت‌خواهی عجیب و غریب‌شان نتوانند در کنار هم دوام بیاورند، اما التزام به منافع جمعی، همه آنها را رستگار کرد. کافی است به یاد بیاوریم در لالیگا مسی عنوان آقای گلی را از دست داد تا به جای آن، با ۱۸ پاس گل در صدر فهرست بهترین پاسورهای فصل قرار بگیرد. در همین جدول نام سوارز با ۱۴ پاس گل هم در رده سوم دیده می‌شود تا روشن شود رمز کامیابی بارسایی‌ها چیست. وقتی مسی در اوج رقابت برای آقای گلی زدن ضربه پنالتی را به نیمار واگذار کرد، می‌شد فهمید که این نگاه بارسا را به سمت موفقیت هدایت خواهد کرد.

شرف، خط قرمز است

طی هفته‌های آغازین حضور انریکه در بارسلونا، تنش‌های زیادی بین او و برخی از ستارگان این تیم به وجود آمد. وقتی مربی جوان کاتالان‌ها در بازی با سوسیه‌داد در اوج ناباوری لیونل مسی را نیمکت‌نشین کرد و بارسا بازی را باخت، اختلاف‌ها به اوج رسید؛ طوری که از بازی رفت با اتلتیکومادرید به‌عنوان آخرین فرصت انریکه یاد می‌شد. دست بر قضا خود مسی در آن مسابقه عالی عمل کرد و با زدن دو گل و ارسال یک پاس گل، مقدمات پیروزی تیمش را فراهم کرد.

دشمن آن روزهای انریکه، با ساق‌هایش همین مربی را در بارسا نگه داشت تا درست یک نیم‌فصل بعد، در بازی برگشت با همین اتلتیکومادرید بارسا با تک گل مسی جشن قهرمانی بگیرد. وقتی «شرف» خط قرمز آدم‌ها باشد، رویاها در دسترس خواهند بود. قابل توجه برخی از بازیکنان ایرانی که می‌دانیم و می‌دانید کجاها کم گذاشته‌اند، کجاها باد کاشته‌اند و البته توفان درو کرده‌اند.