استقلال به اضافه نود!

گروه ورزش، بهروز رسایلی: اگرچه در مورد پیروزی اخیر استقلال برابر پیکان حرف و حدیث‌های زیادی وجود داشت، اما به هر حال آبی‌ها این مسابقه را هم با یک گل دیرهنگام با پیروزی پشت سر گذاشتند تا با یک استارت توفانی بعد از تعطیلات، حالا خودشان را به شدت در کورس قهرمانی مطرح کنند. نکته مهم اتفاق همین‌جا است؛ جایی که به نظر می‌رسد شاگردان امیر به پیروزی در دقایق پایانی خو گرفته‌اند و به هیچ حریفی اجازه جشن گرفتن، قبل از سوت پایان بازی را نمی‌دهند. به عبارت دیگر قلعه‌نویی هر چقدر از برنامه نود دل خوشی ندارد، در عوض عاشق دقیقه نود و حتی ثانیه‌های پس از آن است!

۹ امتیاز بعد از دقیقه۹۰!

استقلالی‌ها در هفته دوم با گل دقیقه ۹۲ سجاد شهباززاده ۲ بر یک استقلال صنعتی خوزستان را شکست دادند. این گل روی حرکت زیبای علیرضا رمضانی به ثمر رسید. آبی‌پوشان در هفته چهارم نیز با یک گل دیرهنگام سایپا را شکست دادند. امید ابراهیمی در دقیقه ۹۲ گل پیروزی استقلال را به ثمر رساند تا این تیم ۳بر۲ از سد حریفش بگذرد. استقلال برای تکرار این اتفاق تا هفته چهاردهم صبر کرد؛ جایی که این بار خود امیرحسین صادقی در دقیقه ۹۵ گل دوم و تساوی بخش آبی‌ها را برابر تراکتورسازی به ثمر رساند و باعث شد قلعه‌نویی تا گوشه زمین برای تشکر از او بدود. این بار نوبت سپاهان بود تا در آخرین لحظات بازی طعم گل خوردن از استقلال و امتیاز دادن به این تیم را بچشد. در این بازی، امید ابراهیمی در دقیقه ۹۲ به زیبایی دروازه حریف را باز کرد تا آبی‌ها ۲ بریک برنده شوند. آخرین بار هم آنها در همین مسابقه آخرشان برابر پیکان به یک گل حیاتی دست یافتند. در شرایطی که داور گل سالم پیکان در اواخر بازی را نپذیرفت، سجاد شهباززاده در دقیقه ۹۵ دروازه حریف را باز کرد؛ آن هم در شرایطی که برنامه نود ثابت کرد نیمه دوم این بازی بیشتر از سه دقیقه وقت تلف شده نداشته است!

پروژه ناتمام در دربی

شاید خیلی از استقلالی‌ها دوست داشتند بسیاری از این گل‌های بعد از دقیقه نودشان را می‌دادند، اما در عوض چنین اتفاقی در دربی برایشان رخ می‌داد! حقیقت آن است که چیزی نمانده بود شاگردان قلعه‌نویی در مصاف با حریف دیرینه نیز با گلزنی در لحظات پایانی به یک تساوی مهم دست پیدا کنند، اما توپ امیرحسین صادقی در دقیقه۹۵ آن بازی به تیر افقی پرسپولیس برخورد کرد. چه بسا اگر آن توپ گل می‌شد، امروز دیگر حمید درخشانی روی نیمکت قرمزها حضور نداشت. اگر سرمربی پرسپولیس با وجود نتایج ضعیفش توانست هفته‌ها در شغلش باقی بماند، بدون تردید بخشی از فلسفه این اتفاق ناشی از پیروزی او در دربی بود؛ جایی که پروژه استقلالی‌ها برای کسب امتیاز در ثانیه‌های پایانی با چند سانتی‌متر اختلاف به نتیجه نرسید.

روح پیروزی

به نظر می‌رسد استقلال ابزار لازم برای رسیدن به گل در دقایق پایانی را داشته باشد. در حقیقت در چنین مقاطعی که تیم‌های حریف به صورت فشرده و عمدتا احساسی و نامنظم بازی می‌کنند، شاید استفاده از ارسال‌ها و ضربات سر بهترین فرمول برای رسیدن به گل باشد. استقلال با توجه به بهره‌برداری از بازیکنانی مثل شهباززاده، صادقی، عمران‌زاده یا قاضی و عنایتی (در نیم‌فصل‌های اول و دوم) در فصل جاری موقعیت خوبی برای ضربه زدن به رقبا از این طریق داشته است؛ حالا اگر توپ اول گل نشد، توپ برگشتی هم می‌تواند خطرناک باشد و وارد دروازه شود. مهم‌تر از این تاکتیک اما، مساله روحی و روانی است. این شاید یکی از ارزشمندترین خصوصیات یک تیم باشد؛ اینکه ناکامی را نپذیرد و تا لحظه آخر برای کسب امتیازات بیشتر تلاش کند.