روحانی، مایلی‌کهن و معمای اطلاعات غلط!

گروه ورزش- رسول بهروش: روز جمعه دهم بهمن‌ماه بود که رئیس‌جمهور کشورمان در مراسم تجلیل از مدال‌آوران بازی‌های آسیایی و پارآسیایی حاضر شد و سخنانی ایراد کرد. روحانی در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به حضور تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی گفته بود: «میلیون‌ها و شاید درست‌تر بگویم میلیاردها انسان بازی ورزشکاران ما را در برابر آرژانتین تماشا و تحسین کردند. بازی خوب ولو اینکه در آن برد نباشد، پیروزی است.» در شرایطی که نظرسنجی میلیونی برنامه ۹۰ نیز نشان داد که اغلب مردم کشورمان از اتفاقات رخ‌داده در تیم ملی ایران طی چهار سال گذشته رضایت دارند، تاکید رئیس‌جمهور روی درخشش شاگردان کی‌روش در مسابقه با آرژانتین هم می‌تواند فضا را برای ادامه همکاری با مربی پرتغالی آماده‌تر کند. در این شرایط برخی از منتقدان سنتی و نام‌آشنای کی‌روش همچنان به انتقاد از این مربی ادامه می‌دهند که یکی از این کارشناسان، محمد مایلی‌کهن است؛ مدیرفنی تیم ملی امید که حتی در مورد سخنان روحانی هم اظهار نظر کرده است! واقعا به رئیس‌جمهور آدرس غلط داده‌اند؟

محمد مایلی‌کهن روز گذشته در مصاحبه با سایت «ورزش‌سه» ضمن انتقاد از برگزاری نظرسنجی در مورد کارلوس کی‌روش، به اظهارات حسن روحانی هم واکنش نشان داده است: «کجای دنیا برای انتخاب سرمربی تیم ملی نظرسنجی عمومی می‌کنند؟ این یک بحث کاملا تخصصی است. حتی در این زمینه آدرس غلط هم به رئیس‌جمهور محترم دادند که ایشان می‌گوید میلیاردها نفر بازی ایران و آرژانتین را تماشا کردند. جمعیت ایران و آرژانتین روی هم ۲۰۰ میلیون می‌شود و فکر نمی‌کنم نتیجه این بازی برای سایر کشورها اینقدر مهم باشد که مردم آنها بخواهند بازی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی را نگاه کنند!» این شاید یکی از شگفت‌انگیزترین ادعاها در مورد بازی تیم کشورمان مقابل آرژانتین باشد؛ جایی که یکی مثل محمد مایلی‌کهن با چند دهه حضور در فوتبال گمان می‌کند تنها مردمان دو کشور رقیب ممکن است بازی رودرروی آنها در جام جهانی را تماشا کنند! به عبارت دیگر، از سخنان حاجی مایلی این‌طور برداشت می‌شود که هیچ‌کدام از ما ایرانی‌ها در جام‌جهانی مسابقه‌ای غیر از سه دیدار تیم کشورمان را ندیده‌ایم و مثلا نمی‌دانیم که در بازی شیلی و استرالیا یا غنا و آمریکا چه گذشته است. با این حساب و کتاب، از قرار معلوم هیچ‌کدام از ۱۰ میلیون سکنه سوئد نیز مسابقات جام جهانی را تماشا نکرده‌اند، چرا که تیم کشورشان در پلی‌آف مغلوب پرتغال شد و از حضور در مرحله نهایی جام جهانی محروم ماند! با چنین استدلال‌هایی مطلقا دلیلی وجود ندارد که هواداران داخلی فوتبال، بازی تیم‌هایی مثل بارسلونا یا میلان و چلسی را تماشا کنند. همین دیشب شبکه ورزش سیما بازی دو تیم رم و فیورنتینا را به صورت زنده روی آنتن برد، آن هم در حالی که حتی یک بازیکن ایرانی هم در ترکیب هیچ‌یک از دو تیم حضور ندارد. آیا چنین خطایی از سوی صداوسیما، سزاوار تذکر به رسانه ملی نیست؟! البته محمد مایلی‌کهن برای ورزش ایران زحمات زیادی کشیده و بخش قابل توجهی از مردم کشورمان همچنان برای او به‌عنوان سازنده یکی از طلایی‌ترین نسل‌های تاریخ فوتبال ایران احترام قائل هستند، اما کاش چنین کاراکتر مهمی، پیش از انجام مصاحبه، کمی بیشتر در مورد آنچه قرار است بگوید تحقیق کند. به‌عنوان نمونه با یک جست‌وجوی ساده اینترنتی می‌توان به خبری رسید که روز ۱۱ تیر ۹۳ روی خروجی «ایرنا»، خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران رفته و طی آن به نقل از رادیو بین‌المللی چین، از بازی ایران و آرژانتین به‌عنوان پربیننده‌ترین مسابقه مرحله گروهی جام جهانی در کشور چین یاد شده است. حالا اصلا بگذریم از اینکه به شهادت ویکی‌پدیا، جمعیت آرژانتین در حال حاضر حدود ۴۲ میلیون نفر است و این رقم به اضافه جمعیت ۸۰ میلیونی ایران هرگز به عدد ۲۰۰ میلیون نخواهد رسید!

سایر انتقادات

مایلی‌کهن اما در همین مصاحبه، انتقادات دیگری را نیز مطرح کرده که باز هم بحث‌برانگیز هستند. به‌عنوان مثال او می‌گوید: «شما بیایید در سایت فیفا ضعیف‌ترین آمار متعلق به ایران است یا در همین جام ملت‌ها. نشانه‌اش هم همین است که هیچ بازیکنی از ایران در منتخب آسیا حضور ندارد. همه بازیکنان از استرالیا، کره، عراق و امارات هستند.» این در حالی است که با یک نگاه گذرا به ترکیب تیم منتخب، به راحتی می‌توان پی برد مسوولان مربوطه ترجیح داده‌اند نفرات مورد نظر را از تیم‌های حاضر در مرحله نیمه‌نهایی انتخاب کنند، همان‌طور که مثلا از ژاپن هم مثل ایران هیچ بازیکنی در ترکیب تیم منتخب نیست.

در غیر این صورت بی‌هیچ تردیدی از بین پورعلی‌گنجی و آندو که پنج گل ما را ساخت، حداقل نام یکی از آنها باید در تیم منتخب به چشم می‌خورد. همچنین بر خلاف اعتقاد مایلی‌کهن، هرگز سعی نشده برای تیم ملی با نظرسنجی مربی انتخاب شود، بلکه رسانه‌های ایران نیز مثل همه جای دنیا در مورد میزان رضایت مردم از مربیان مختلف افکارسنجی می‌کنند که البته هیچ چیز عجیبی هم نیست.