داور، شکارچی یوز!

گروه ورزش- تیم ملی ایران حذف شد. این خبر تلخ روز است. در شرایطی که طی چند دوره اخیر هیچ‌گاه خودمان را تا این حد نزدیک به جام ندیده بودیم، قربانی بدقلقی‌های دنیای فوتبال شدیم تا به غیرمنصفانه‌ترین شکل ممکن از گردونه مسابقات جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ کنار برویم. شاگردان کارلوس کی‌روش دیروز بعد از اخراج خنده‌دار مهرداد پولادی، بیش از ۸۰ دقیقه ۱۰ نفره در مقابل عراق توپ زدند، آنها حتی دو بار عقب‌افتادگی‌شان از حریف را هم جبران کردند؛ اما در نهایت در فستیوال بی‌پایان پنالتی‌ها تسلیم تقدیر شدند تا شاید دوباره بیاموزیم «سرنوشت» حریفی نیست که حتی با سرمربی سابق رئال و پرتغال هم بشود بر آن غلبه کرد. بازی دیروز دو تیم در وقت‌های عادی و اضافی با نتیجه سه بر سه به پایان رسید، اما عراق ضربات پنالتی را ۷ بر ۶ به سود خود خاتمه داد.

شرح بازی

کارلوس کی‌روش برای این بازی، ترکیب تیمش در مسابقه با قطر را به میدان فرستاده بود. حقیقی، سیدجلال حسینی، پورعلی‌گنجی، وریا غفوری،‌ مهرداد پولادی، احسان حاج‌صفی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، مسعود شجاعی، اشکان دژاگه و سردار آزمون ۱۱ بازیکن اصلی ما در این دیدار بودند. مسابقه‌ای که از نظر قواعد فوتبالی شکلی کاملا دراماتیک و تماشاگرپسند داشت، با برتری ضمنی تیم ملی عراق شروع شد، اما بازیکنان کشورمان خیلی زود عنان کار را در اختیار گرفتند و حریف را تحت فشار قرار دادند. نتیجه این تسلط بر میدان، به ثمررسیدن گل اول بود. در دقیقه ۲۴ این بازی فرار و سماجت اشکان دژاگه باعث شد توپ در جناح راست در اختیار وریا غفوری قرار بگیرد. بازیکن سنندجی تیم ملی و یکی از بهترین‌های ایران در این تورنمنت، با یک ارسال بی‌نقص توپ را روی سر آزمون فرستاد تا هد دقیق سردار گل نخست بازی را برای ما به همراه بیاورد. بعد از این گل ایران همچنان تیم برتر زمین بود و یکی، دو موقعیت دیگر هم برای افزودن به اندوخته‌هایش داشت؛ اما در دقیقه ۴۳ داور بازی یکی از مهم‌ترین تصمیمات عمرش را گرفت؛ تصمیمی که مطمئنا اسم و چهره او را تا سال‌های طولانی در حافظه مردم ایران نگه خواهد داشت. در شرایطی که مهرداد پولادی بعد از تعقیب توپ و ناتوانی در رسیدن به آن سر جایش ایستاده بود، دروازه‌بان عراق با دست به سینه او کوبید تا بازیکن ایران نقش بر زمین شود. در این شرایط و در حالی که همه انتظار داشتند بنجامین با گلر آنها برخورد کند، او تصمیم گرفت کارت زرد دوم را به پولادی بدهد و وی را از زمین اخراج کند! بهت و حیرت هواداران ایران و به خصوص کارلوس کی‌روش در این صحنه غیرقابل توصیف بود. مربی پرتغالی حتی بعد از پایان نیمه اول کنار زمین ایستاد تا با ویلیامز صحبت کند، اما کریم انصاری‌فرد به زور او را به رختکن برد. با شروع وقت دوم وحید امیری به جای مسعود شجاعی به زمین آمد تا جناح چپ ایران ترمیم شود؛ هرچند که ما به خاطر رسیدن به این نقطه هزینه زیادی دادیم و ناچار شدیم یکی از بازیکنان توپ نگه‌دارمان را از بازی خارج کنیم. درنیمه دوم اما عراقی‌ها به گل رسیدند تا کار برای ایران سخت شود. در دقیقه ۵۶ ارسال عبدالزهرا از سمت راست دروازه ما باعث شد تا احمد یاسین در مقابل تیر دوم ضربه نهایی را بزند. بعد از این گل برای دقایقی سازماندهی دفاعی ایران از دست رفت و کمی طول کشید تا فضا بهتر شود.

کی‌روش برای تغییر این روند ناچار شد دو تعویض دیگرش را هم انجام بدهد و جهانبخش و قوچان‌نژاد را به جای آزمون و دژاگه به زمین بفرستد. به هر حال ۹۰ دقیقه قانونی با همین نتیجه پایان یافت تا دو تیم وارد وقت‌های اضافی شوند. در ۱۵ دقیقه نخست بلافاصله عراق توسط یونس محمود به گل رسید. این گل هم شباهت زیادی به گل نخست تیم حریف داشت، یعنی از سمت راست دروازه ما ارسال شد و روبه‌روی تیر مقابل به زننده گل رسید. بعد از این گل تیم ملی کشورمان کمی جلو کشید و موفق شد چند ضربه ایستگاهی به دست بیاورد. روی یکی از همین ضربات کاشته بالاخره قفل دروازه عراق باز شد. در دقیقه ۱۰۳، کرنر ارسالی تیموریان از راست روی سر مرتضی پورعلی‌گنجی نشست تا او به زیبایی دروازه را باز کند. این مدافع کشورمان در دقیقه ۱۱۳ بار دیگر خبرساز شد و با تکل غیرمحتاطانه‌اش درون محوطه جریمه داور را متقاعد کرد که ضربه پنالتی اعلام کند. ضرغام اسماعیل این ضربه را به گل تبدیل کرد تا عملا بازگشت ایران ۱۰ نفره به بازی بسیار دشوار تلقی شود. کار تا دقیقه ۱۱۹ به شکل مایوس‌کننده‌ای ادامه یافت تا اینکه باز هم ضربات ایستگاهی به داد تیم کشورمان رسید. این بار کرنر ارسالی آندو از چپ ابتدا با اثرگذاری نکونام و ضربه قوچان‌نژاد در مسیر رسیدن به گل قرار گرفت؛ اما عراقی‌ها توپ را برگرداندند، سپس شوت سید جلال حسینی به تیر افقی برخورد کرد و در نهایت توپ سوم را رضا قوچان‌نژاد از خط دروازه عراق عبور داد تا کار به ضربات پنالتی بکشد. در فستیوال جانفرسای پنالتی‌ها، احسان حاج صفی و سعد عبدالعامر ضربات اول دو تیم را از دست دادند؛ اما در ادامه شش ضربه ایران و عراق به گل تبدیل شد. برای ما پورعلی‌گنجی، نکونام، سید جلال حسینی، وریا غفوری، جهانبخش و آندو گل زدند و شش گل عراقی‌ها را هم ولید سلیم، اسماعیل ضرغام، علی عدنان، یونس محمود، یاسر قاسم و مروان حسین به ثمر رساندند. بالاخره اما افتاد اتفاقی که نباید می‌افتاد و ضربه پنالتی وحید امیری با بدشانسی محض به درون تیر عمودی برخورد کرد تا عراق در آستانه رسیدن به نیمه‌نهایی قرار بگیرد. در نهایت سالم شاکر پنالتی هشتم عراقی‌ها را گل کرد تا سوت پایان حضور ایران در جام ملت‌های آسیا به تلخی به صدا دربیاید.

بنجامین، چهره زشت استرالیا

همان‌طور که در شماره پنج‌شنبه و در مطلب پیش‌بازی نوشته بودیم، نقطه نگران‌کننده این بازی بنجامین ویلیامز بود؛‌ داور استرالیایی که در مسابقه نخست ایران با بحرین نیز قضاوتش مورد اعتراض کی‌روش قرار گرفته بود. او کمی بعدتر در بازی عربستان و ازبکستان یک پنالتی بسیار مشکوک برای سعودی‌ها گرفت تا سروصدای همه دربیاید. به رغم این همه اشتباه اما AFC او را به عنوان قاضی مسابقه یک‌چهارم نهایی ایران و عراق برگزید تا هوای میزبان را داشته باشد. همین انتخاب ناعادلانه کار دست تیم ایران داد و باعث شد مسابقه‌ای که به راحتی می‌توانست از آن تیم کشورمان شود، رنگ یک کابوس را به خودش بگیرد. بعد از این بازی تمام کارشناسان داوری ادعا کردند قضاوت ویلیامز در این صحنه غلط بوده، تا جایی که مثلا دکتر سیار در گفت‌وگو با «ایسنا» این تصمیم را «احمقانه» خطاب کرده بود. تنها اشتباه تیم داوری بنجامین در این بازی اما مربوط به همین صحنه نمی‌شد؛ چه اینکه تصاویر آهسته نشان دادند در دقیقه ۱۱۹ شوت سیدجلال حسینی هم از خط دروازه رد شد؛ اما کمک داور اعلام گل نکرد تا گوچی کار را تمام کند. این کمک‌داور همان کسی بود که در بازی اول هم گل رضا قوچان‌نژاد به بحرین را به اشتباه آفساید اعلام کرده بود. همچنین ویلیامز در دقیقه ۱۲۰ می‌توانست بازیکن امارات را که یکی از پنالتی‌زنان موفق این تیم بود به خاطر لگد زدن به علیرضا حقیقی اخراج کند، اما از این کار امتناع کرد.

تکرار تراژدی ۱۱ سال قبل

آنچه در مسابقه با عراق رخ داد، به نوعی تکرار کابوس بازی ایران و چین در نیمه‌نهایی جام ملت‌های ۲۰۰۴ آسیا بود. آن روز هم اخراج غیرمنصفانه ستار زارع خیلی زود تیم ما را ۱۰ نفره کرد و آن روز هم ضربات پنالتی قاتل جان تیم ملی کشورمان شد. با شکست دیروز، برای سومین بار پیاپی تیم ملی ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌ها حذف شد و حالا باید به خانه برگردد. پایانی ناگوار برای تیمی که خیلی به آن امید داشتیم.