خیز یوزها به سوی فینال

گروه ورزش: مسابقات گروه سوم جام ملت‌های آسیا دیروز با برگزاری دو بازی به پایان رسید. در دیدار مهم و سرنوشت‌ساز این گروه، تیم ملی کشورمان در حالی به مصاف امارات رفت که برای کسب عنوان سرگروهی و صعود به‌عنوان تیم اول، راهی غیر از کسب پیروزی نداشت و هر نتیجه‌ای غیر از آن باعث صدرنشینی حریف می‌شد.

گل گوچی ایران را صدرنشین کرد

سومین شکار یوز!

با این وجود در طول مسابقه به ندرت نشانی از میل به هجوم نزد شاگردان کارلوس کی‌روش دیده شد، به‌طوری که در بیشتر دقایق بازی توپ و میدان در اختیار امارات بود و بازیکنان این تیم سه برابر بیشتر از بچه‌های ایران پاس دادند! در نهایت اما درست وقتی به نظر می‌رسید کار تمام شده، رضا قوچان‌نژاد در دقیقه ۹۱ روی ارسال کرنر از سمت چپ توسط اشکان دژاگه و اثرگذاری آندرانیک تیموریان موفق شد با یک ضربه سر هوشمندانه تک گل بازی را به ثمر برساند و ایران را به‌عنوان سرگروه بالا ببرد. روی این گل، کار فوق‌العاده کمک داور و اعلام ادامه بازی در شرایطی که صحنه کاملا مشکوک به آفساید بود، نقش مهمی ایفا کرد.

وقتی ترکیب ایران دگرگون شد

در مراسم آغازین مسابقه وقتی بازیکنان دو تیم صف کشیده بودند تا سرود ملی دو کشور نواخته شود، آنچه تعجب تماشاگران تلویزیونی را برانگیخت ترکیب کاملا متفاوت ایران بود. در شرایطی که تیم کشورمان نیاز مبرم به کسب پیروزی در این بازی داشت، کی‌روش ترجیح داده بود ستاره‌هایی مثل اشکان دژاگه، رضا قوچان‌نژاد و احسان حاج‌صفی را روی نیمکت بنشاند. او حتی به وریا غفوری که در دو بازی قبلی در جناح راست ایران خیلی خوب عمل کرده بود بازی نداد و مسعود شجاعی را هم که بازیکن مورد علاقه‌اش محسوب می‌شود به میدان نفرستاد. به جای این پنج نفر خسرو حیدری، وحید امیری، سروش رفیعی، سردار آزمون و علیرضا جهانبخش به میدان رفتند تا پیکره تیم اصلی برای بازی‌های حذفی کمی استراحت کند. با این حال بیشتر بازیکنان جایگزین در این بازی موفق به ارائه نمایش مطلوب نشدند. خسرو که همچنان از روزهای آمادگی‌اش به دور است، به ویژه در فاز بازی‌سازی دور از انتظار عمل کرد، سروش رفیعی کمتر در زمین دیده شد که همین مساله در مورد علیرضا جهانبخش نیز صدق می‌کرد. سردار آزمون نیز بعد از نمایش نسبتا قابل توجه در نیمه اول، در وقت دوم افت کرد تا جای خودش را به قوچان‌نژاد -زننده گل ایران- بدهد. در میان نفراتی که در این مسابقه به ترکیب افزوده شدند، شاید تنها وحید امیری عملکرد فوق‌العاده‌ای داشت؛ بازیکنی که در جناح چپ ایران عالی عمل کرد و بارها مدافعان امارات را آزار داد. شاید اگر جوانان کشورمان در این بازی با خودباوری بیشتری عمل می‌کردند و نمایش پرفروغ‌تری داشتند، نفس‌ها برای کسب برتری به شماره نمی‌افتاد و کار به لحظات پایانی کشیده نمی‌شد.

گوچی؛ مرد رویاهای ایرانی

رضا قوچان‌نژاد یک هدیه ویژه برای فوتبال ایران است؛ نعمتی که طی این چند سال گذشته در حساس‌ترین مقاطع به داد تیم ملی رسیده و گره از کارمان باز کرده است. او در حالی با گلش در دقایق پایانی بازی دیروز به صدرنشینی تیم کشورمان در گروه سوم کمک کرد که پیش از این نیز بارها طعم نجات با جادوی این بازیکن را چشیده بودیم. در مرحله مقدماتی جام جهانی۲۰۱۴ زمانی که صعود ایران به شدت به مخاطره افتاده بود، رضا قوچان‌نژاد در هر سه بازی پایانی برابر قطر، لبنان و کره‌جنوبی گل زد و کار را برای تیم ما درآورد. در این میان به ویژه دو گل سرنوشت‌ساز و سه‌امتیازی او در دوحه و اولسان کمک فراوانی به صعود ایران کرد. به علاوه تک‌گل ایران در جام جهانی را برابر بوسنی، گوچی به ثمر رساند تا حذف آبرومندانه‌تری داشته باشیم و برای نخستین بار در تاریخ، چنین تورنمنتی را بدون گل زده ترک نکنیم. حالا رضا یک بار دیگر خودی نشان می‌دهد و در شرایطی که انتقادهای زیادی از کیفیت نمایش او و خودخواهی‌اش در دو بازی قبلی به عمل آمده بود، گل پیروزی بر امارات را به ثمر می‌رساند. ممنونیم پسر طلایی!

فرار از مسیر مرگبار

دیروز بحرین و قطر دیگر بازی گروه سوم را برگزار کردند که البته مسابقه‌ای تشریفاتی بود و با پیروزی دو بر یک بحرین به پایان رسید. میزبان جام جهانی۲۰۲۲ که هنوز هم شایعات فراوانی در مورد ناسالم بودن کسب این امتیاز توسط آنها وجود دارد، در نهایت به بحرین هم باخت تا جام ملت‌های آسیا را بدون امتیاز ترک کند. گل‌های تیم پیروز را در این دیدار، سید شوبار و سیدجعفر در دقایق ۳۳ و ۸۲ به ثمر رساندند و برای قطر هم عبدالکریم حسن در دقیقه ۶۸ از روی یک ضربه ایستگاهی گل زد. به این ترتیب ایران، امارات، بحرین و قطر به ترتیب با ۹، ۶، ۳ و صفر امتیاز در رده‌های اول تا چهارم جدول گروه سوم قرار گرفتند. اینکه ایران و امارات در یک‌چهارم نهایی به چه تیم‌هایی برخورد می‌کنند، عصر امروز مشخص خواهد شد. دو مسابقه گروه چهارم از ساعت دوازده‌ونیم ظهر در حالی آغاز می‌شود که بعید است عراق برای پیروزی بر فلسطین کار چندان دشواری داشته باشد. در مسابقه دیگر اما، اردن و ژاپن پیکاری تعیین‌کننده را برگزار خواهند کرد که هر اتفاقی در آن ممکن است رخ بدهد. اگر ژاپن موفق به پیروزی بر اردن شود که اصلا دور از انتظار نیست، با امتیازات کامل به‌عنوان تیم اول صعود می‌کند و روز جمعه از ساعت یک بعد از ظهر باید با امارات بازی کند، اما اگر سامورایی‌ها در این بازی شکست بخورند، به فرض پیروزی عراق بر فلسطین همه چیز به تفاضل گل کشیده خواهد شد. ایران در مرحله یک‌چهارم نهایی باید از ساعت ۱۰ صبح روز جمعه به مصاف تیم دوم گروه چهارم برود. با پیروزی دیروز، ما به احتمال فراوان از لاین ژاپن و استرالیا خارج شده‌ایم که اتفاق بسیار مهمی است. جالب اینکه بازی‌های دیروز هم مساوی نداشت تا ۲۲ دیدار نخست جام ملت‌های آسیا به شکلی عجیب و تاریخی بدون رقم خوردن تساوی به پایان برسد!

اظهارنظرها بعد از بازی

بعد از بازی دیروز سرمربیان دو تیم و بازیکنان ایران به اظهارنظر در مورد مسابقه پرداختند که برخی از آنها را به روایت خبرگزاری فارس برایتان انتخاب کرده‌ایم. کارلوس کی‌روش: «برد خوبی بود. از نظر من امارات بهترین تیم غرب آسیا است، امارات پاس‌های بیشتری داد اما نفوذهای ما بیشتر بود.»مهدی علی، سرمربی امارات: «در دیدار مقابل ایران شانس نداشتیم. داور شک داشت بعد گل از چه کاری انجام دهد؛ شک داشت گل شده یا نه. اگر داور این‌گونه انتخاب شده است و عملکرد اینچنین داشت حتما بازی بعدی ما با ژاپن است که این انتخاب را کرده‌اند.» جواد نکونام:« در این دیدار خیلی بابرنامه بازی کردیم و در نهایت به پیروزی رسیدیم. دست تک تک مردم را می‌بوسم. امیدوارم حمایت آنها ادامه داشته باشد». رضا قوچان‌نژاد: «در بازی تیمی عملکرد یک بازیکن مهم نیست بلکه تیم و ترکیب تیمی اهمیت دارد. من این گل را به همه مردم ایران تقدیم می‌کنم و امیدوارم در بازی‌های آینده هم بتوانیم عملکرد خوبی داشته باشیم».

ایران یک- امارات صفر

گل: رضا قوچان‌نژاد، دقیقه 91

ورزشگاه سانکورپ- شهر بریزبن، تماشاگر: 11 هزار نفر

داور: ریوجی ساتو از ژاپن/ اخطاری‌های ایران: نکونام، پولادی و آزمون

ترکیب ایران: علیرضا حقیقی، سیدجلال حسینی، خسرو حیدری(63 -اشکان دژاگه)، مرتضی پورعلی‌گنجی، مهرداد پولادی، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، سروش رفیعی، علیرضا جهانبخش (57- وریا غفوری)، وحید امیری، سردار آزمون(71- رضا قوچان‌نژاد)

سرمربی: کارلوس کی‌روش

خیز یوزها به سوی فینال

خیز یوزها به سوی فینال