گروه ورزش: ورزش در ایران همیشه درگیر مشکل بزرگی به‌نام بودجه بوده است، آنچه مدیران کلان ورزش درطول ادوار مختلف از کم‌وکسر آن بارها گلایه کرده‌اند. اما از آنجا که میزان تخصیص بودجه ورزش اعم از همگانی و حرفه‌ای در اختیار قوه مقننه است باید رفع این مشکل و بزرگ‌تر شدن چانه بودجه ورزش را در آنجا جست‌وجو و پیگیری کرد. آخرین تلاشی که در این خصوص صورت گرفت تخصیص سهم یک درصدی از بودجه کارخانه‌ها و شرکت‌های دولتی به ورزش بود. قانونی که در سال‌های گذشته منجر به سرریز پول کلانی به ورزش حرفه‌ای شد چرا که کارخانه‌ها و مراکز صنعتی با این انتخاب به سمت جنبه‌های تبلیغاتی تمرکز بر روی باشگاهای حرفه‌ای رفتند. همین دلایل باعث ملغی شدن این قانون شد و حالا شکل دیگری از همین قانون در آستانه ورود به مجلس است به این شکل که آن یک درصد، قبل از پرداخت از بودجه آنها کسر شود و در اختیار وزارت ورزش قرار گیرد تا به‌جای ورزش حرفه‌ای در ورزش همگانی و زیرساخت‌ها هزینه شود. طرحی که به نظر می‌رسد در روزهای آینده در صحن علنی مجلس برای تصویب قرائت شود. به هر حال سهم یک درصدی ورزش از بودجه دستگاه‌های ملی آرزویی است که ورزشی‌ها مدت‌ها است برای رسیدن به آن در تلاشند و تصویب این سهم در کمیسیون تلفیق امیدواری‌ها برای رسیدن به حق ورزش را بیشتر کرده است، هرچند ابهاماتی درمورد کفایت وزارت ورزش در نحوه هزینه‌کرد این بودجه وجود دارد.

ابتدا این خبر را امیررضا خادم معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت ورزش و جوانان اعلام کرد. وی در گفت‌وگو با «برنا» در این خصوص گفته بود: «با رایزنی و همراهی نمایندگان کمیسیون تلفیق یک درصد سهم ورزش در بودجه ۹۴ تصویب شده و امیدواریم در صحن علنی هم رای بیاورد. اگر این اتفاق خوب برای بودجه ورزش بیفتد، کمک مهمی به امر توسعه ورزش در جنبه‌های مختلف قهرمانی، همگانی، زنان و حتی سلامت جامعه خواهد شد و امیدوارم نمایندگان محترم مجلس در صحن علنی با آن موافقت کنند.»

مجلس روی خوش نشان نداد

در همین خصوص محمدرضا تابش نماینده اردکان و عضو کمیسیون تلفیق درمجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی کوتاه با روزنامه «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه هنوز جزئیات این قانون مشخص نشده، می‌گوید: «در حقیقت اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به‌خاطر کمبود بودجه عمومی کشور درمورد اختصاص این یک درصد نظر مساعدی ندارند.»

وی از زمان دقیق ارائه این طرح به صحن علنی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید: «بهتر است وزارت ورزش و جوانان برای اینکه به تصویب این قانون کمک کند هر چه زودتر عددی را که درخصوص بودجه خود مد نظر دارد به‌صورت مکتوب وهمراه اعداد و ارقام به این کمیسیون بیاورد.»

تابش در جواب این سوال که در صورت تصویب این قانون میزان رقمی که به بودجه وزارت ورزش درسال ۹۴ اضافه خواهد شد چقدر است نیز عددی حدودی را اعلام کرد و گفت: «به‌صورت دقیق نمی‌توان در این خصوص صحبت کرد اما اگر یک درصد بودجه عمومی کشور را درنظر بگیریم شاید به رقمی حدود ۲۱۵۰ میلیارد تومان برسیم.»

سهم یک درصدی ورزش کجا مصرف می‌شود؟

اما آن‌طور که خبرگزاری برنا که به وزارت ورزش و جوانان نزدیک است می‌نویسد، در صورت تصویب این قانون نحوه تقسیم بخشی از این بودجه از قبل مشخص شده است. این خبرگزاری فرمول تقسیم را می‌دهد که نکته عجیب در آن سهم زیاد رشته باستانی و زورخانه‌ای است: «از محل منابع حاصل از این بند حداقل ۳۰ درصد برای توسعه ورزش باستانی، ۵ درصد به کانون فرهنگی و ورزش حوزه‌های مقاومت بسیج و ۲۰ درصد برای ساخت، ‌توسعه و تجهیز فضای ورزشی در مدارس کشور اختصاص می‌یابد.»