ساختن  یک تیتراژ جدید؟

گروه ورزش- هنوزهم تصویر آن لحظه تاریخی در تیتراژ بسیاری ازبرنامه‌های ورزشی استفاده می‌شود. توپ مرده‌ای که قوچان نژاد با فراری دیدنی از لب خط و پشت سرگذاشتن مدافع کره‌ای از آن یک گل تاریخی ساخت. آن گل که امضای گوچی را پای صعود ایران به جام جهانی انداخت، لحظاتی دلهره‌آور را برای کره‌ای‌ها رقم زد؛ چرا که سرنوشتشان ناگهان درگرو بازی ازبکستان و قطر قرارگرفت. ایران و کره بعد از آن اتفاق دست در دست هم صعود کردند؛ اما کره‌ای‌ها هرگز آن دو باخت تاریخی در مقدماتی جام جهانی برزیل را فراموش نمی‌کنند. حالا وپس از یک‌سال و اندی که از آن بازی گذشته کره‌ای‌ها با سودای انتقام و به بهانه یک بازی دوستانه به ایران آمده‌اند و امروز در استادیوم آزادی فرصت خواهند داشت تا جبران مافات کنند. اگرچه مربی آلمانی جدید آنها در این ملاقات جنبه انتقامی ندیده است؛ اما بی‌شک کره‌ای‌ها برای انتقام «مشت‌های گره‌‌شده» کی‌روش به تهران می‌آیند تا پس از ۳ شکست و دو تساوی در تاریخ تقابل دو تیم در ورزشگاه جهنمی آزادی، یک برد شیرین را در تهران به‌دست آورده و روحیه خود را برای حضور موفق در جام ملت‌ها افزایش دهند. حتی رسانه‌های کره هم به این موضوع اذعان داشتند و در روزهای اخیر تاکید کردند که مردم این کشور به فکر گرفتن انتقام آن باخت‌ها از ایران هستند. در این شرایط باید دید بازیکنان ایران از نظر انگیزشی به پای مردان کره‌ای می‌رسند یا نه. موضوعی که کارلوس کی‌روش در صحبت‌های اخیرش هم به آن اشاره کرده: «کره‌ای‌ها با اصرار برای بازی با ایران، قصد جبران باخت‌های خود را دارند و من نگران انگیزه کافی بازیکنانم برای مقابله با این تیم، بعد از دو پیروزی اخیر هستم.» این وسط یک تفاوت وجود دارد تیم ایران بعد از جام جهانی فقط چند بازی دست‌گرمی با تیم‌های باشگاهی در اردوی پرتغال خود برگزار کرد؛ اما جالب است بدانید شاگردان «اولی اشتلیکه» بعد از جام جهانی و پیش از سفر به ایران ۵ بازی تدارکاتی انجام داده‌اند. آنها ابتدا با نتیجه ۳ بر یک ونزوئلا را شکست دادند، سپس با یک گل مغلوب اروگوئه شدند، در بازی سوم با ۲ گل از سد پاراگوئه گذشتند، بعد از آن هم با نتیجه ۳ بر یک مغلوب کاستاریکا شدند و درنهایت در روز جمعه پیش با یک گل اردن را در امان مغلوب کردند. با توجه به اینکه هنوز برگزاری اردوی آفریقای جنوبی قطعی نشده، همچنین تیم ملی ایران یک بازی قطعی با فلسطین و یک دیدار احتمالی با عراق تا آغاز جام ملت‌ها برگزار می‌کند؛ موفقیت در این بازی حواشی را تا آغاز جام ملت‌ها از تیم ملی دور می‌کند اما گرفتن نتیجه‌ای غیرمنتظره، فضایی مناسب را در اختیار منتقدان تیم ملی قرار خواهد داد.

تاریخچه آماری رقابت ۵۶ ساله

پیشینه جدال ایران و کره‌جنوبی به ۵۶ سال پیش بازمی‌گردد. از بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ توکیو که نخستین رقابت دو تیم بود و با برتری پرگل کره‌ای‌ها به پایان رسید تا پیروزی رویایی در ورزشگاه مونسو و راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل، این دو تیم ۲۷ مرتبه برابر هم به میدان رفته‌اند.

در این دیدارها، سهم ملی‌پوشان فوتبال ایران ۱۱ پیروزی، ۹ شکست و ۷ تساوی بوده است. البته چشم بادامی‌ها دوبار در ضربات پنالتی ایران را مغلوب کردند که اگر این دو مسابقه را هم جزو پیروزی‌های کره به حساب آوریم، دو تیم در تعداد برد در عدد ۱۱ مساوی می‌شوند. جالب اینکه دو تیم ایران و کره‌جنوبی در حالی پنجمین دیدار دوستانه تاریخ خود را امروز برگزار خواهند کرد که پیش از این و در ۴ دیدار تدارکاتی برگزار شده بین دو کشور ۲ پیروزی در کارنامه این رویارویی‌ها برای هر کدام از دو تیم ایران و کره به ثبت رسیده است.

تیم ایران در این بازی‌ها ۳۰ مرتبه دروازه کره‌‎جنوبی را باز کرده؛ اما ۳۲ مرتبه از این تیم گل خورده است. همان‌طور که اشاره شد دو بازی آنها هم به ضربات پنالتی کشیده شد که ۶ پنالتی ایران و

۹ پنالتی کره‌ به گل تبدیل شده است تا در مجموع ایران ۳۶ و کره‌جنوبی ۴۱ مرتبه در تقابل بین دو تیم گل زده‌ باشند.نمی‌شود دفتر خاطرات ملاقات‌های دو تیم را ورق زد و به برد تاریخی ۶بر ۲ ایران درجام ملت‌های ۹۶ اشاره نکرد. بردی تاریخی که امروز رقم زنندگان آن یعنی محمد مایلی‌کهن در کسوت مربی و علی دایی به‌عنوان مهاجم و زننده ۴گل آن یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های اختلاف فوتبالی ایران را رقم زده‌اند و حتی کار تا زندان هم پیش رفته است. باید دید این دو در مراسمی که قرار است در ابتدای بازی به بهانه تجلیل از ستاره‌های آن تیم برگزار شود کنار هم قرار می‌گیرند یا نه؟

ترکیب به‌هم می‌ریزد؟

در این بین باید دید آیا کی‌روش در نخستین بازی تدارکاتی ایران با یک تیم ملی در مسیر جام ملت‌ها، به نفرات جوان بازی می‌دهد تا شانس خود را برای یافتن جایگاه ثابت یا موقتی در تیم ملی امتحان کنند یا تیم ملی با تغییرات جزئی نسبت به ترکیبی که در جام جهانی به میدان رفت، برابر کره‌ قرار خواهد گرفت. البته دعوت نشدن رحمان احمدی و دانیل داوری و تداوم روزهای جدایی سیدمهدی رحمتی و تیم ملی، تاحدودی خیال علیرضا حقیقی برای پوشیدن پیراهن شماره یک تیم ملی را راحت کرده، مگر اینکه سرمربی تیم ملی بخواهد به دروازه‌بانی دیگر از جمله سوشا مکانی یا محسن فروزان بازی دهد. آخرین تمرین‌های کی‌روش بخشی دیگر از ترکیب احتمالی اش را هم لو داد.

گروهی از بازیکنان که کاورهای سبزرنگ به تن داشتند وبه نظر ترکیب اصلی تیم ملی در بازی با کره‌جنوبی به شمار می‌آمدند، عبارت بودند از: سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، احسان حاج‌صفی، خسرو حیدری و جواد نکونام درفازدفاعی و علیرضا جهانبخش، مسعود شجاعی، اشکان‌ دژاگه، آندرانیک تیموریان و رضا قوچان‌نژاد.