فیروز کریمی: از تایلند و آذربایجان پیشنهاد دارم

گروه ورزش: مدت‌ها است که از فیروز کریمی خبری نیست و او از فضای فوتبال کشورمان دور افتاده است. سرمربی اسبق استقلال و پاس اما در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» علاوه بر آنکه از بازگشتش به مربیگری حرف زد، در مورد بسیاری از مسائل مثل تیم ملی، بازیکن‌سالاری و وضعیت سرخابی‌های پایتخت سخن گفت. به‌طور طبیعی باید سوال و جواب‌هایمان را از ماجرای زندانی شدن محمد مایلی‌کهن شروع کنیم؛ بحث داغ این روزها که واکنش‌های بسیاری از اهالی فوتبال را به دنبال آورده است.

از شنیدن این خبر بسیار متاثر شدم. کاش این اتفاق رخ نمی‌داد. به هر حال باید توجه کنیم که عامل این کار خودش هم راضی به وقوع این اتفاق نبوده است. در واقع حس می‌کنم کارد به استخوان علی دایی رسید که این کار را کرد. در مجموع معتقدم نباید ماجرا به اینجا می‌رسید.

از خودتان چه خبر؟ قرار نیست به فوتبال برگردید؟

چرا اتفاقا؛ برای نیم‌فصل دوم پیشنهاد دارم و قطعا به دنیای مربیگری برخواهم گشت. این در حالی است که در نیم‌فصل اول هم پیشنهادهایی داشتم، اما بنا به دلایلی ترجیح دادم تیم نگیرم.

چه عواملی باعث شد این تصمیم را بگیرید؟

در انتخاب تیم مردد بودم. به اضافه اینکه برخی از باشگاه‌هایی که به من پیشنهاد داده بودند در شرایط نابسامانی قرار داشتند و همین مساله نگرانم می‌کرد. همچنین تصمیم گرفتم در جریان مسابقات به هیچ تیمی اضافه نشوم، بلکه صبر کنم تا این اتفاق در دوران تعطیلات رخ بدهد. به این ترتیب من زمان کافی خواهم داشت تا تاثیر خودم را روی تیم بگذارم و مسوول نتایجی باشم که کسب می‌کنم.

از چه تیم‌هایی پیشنهاد دارید؟

اجازه بدهید اسامی باشگاه‌ها را نگویم، اما هم از لیگ برتر پیشنهاد دارم و هم از دسته اول. از دو لیگ خارجی هم پیشنهادهایی دارم.

لیگ خارجی؟ واقعا؟

بله از تایلند و آذربایجان پیشنهاد دارم. تیم آذربایجانی اگر اشتباه نکنم روی پله نهم جدول لیگ این کشور حضور دارد (توضیح دنیای اقتصاد: در حال حاضر در رتبه نهم جدول لیگ آذربایجان، اسم تیم اف‌سی‌کاپاز به چشم می‌خورد. این تیم که پرافتخارترین باشگاه در تاریخ مسابقات جام حذفی آذربایجان است، از ۱۱ بازی ۱۵ امتیاز به دست آورده است).

یک مدت هم بحث حضور شما در تیم گسترش فولاد مطرح شده بود؛ یعنی به جای دامادتان مهدی تارتار!

من هرگز به جای دامادم سر کار نمی‌رفتم. اعتقاد دارم مهدی یکی از مربیان فوق‌العاده خوب فوتبال ایران است که امسال با قرعه سختی مواجه شد. او با گسترش سه بازی را در گرمای سخت خوزستان با نمایندگان این استان برگزار کرد و البته نتایج خوبی هم گرفت، اما...

آیا به او مشورت هم می‌دهید؟

هر زمان که از من بخواهد دریغ نمی‌کنم. هم مشورت می‌دهم و هم از او مشورت می‌گیرم.

یک مدت نبودید، طبیعتا برنامه نود هم تصویری از شما پخش نکرد. روابط‌تان با فردوسی‌پور چطور است؟

طبیعی بود که روی آنتن نباشم. به هر حال بخش اصلی این برنامه را بررسی مسابقات تشکیل می‌دهد و طبعا وقتی تیم ندارم، سهمی هم از نود ندارم. با این حال کلا با فردوسی‌پور مشکلی ندارم.

در جریان حضورتان در مسابقه شام ایرانی طعنه‌ای هم به عادل زدید که نشان از دلخوری‌های قدیمی داشت. ماجرای آن کنایه خیلی سروصدا کرد.

آن موضوع مال همان مقطع بود و همه چیز تمام شد و رفت.

برسیم به مسابقات لیگ؛ سطح بازی‌های امسال را چطور می‌بینید؟

من بازی‌ها را کم‌وبیش می‌بینم و به‌وی‍ژه با توجه به چند پیشنهادی که داشتم برخی مسابقات را دقیق‌تر دنبال کردم. متاسفانه باید بگویم لیگ امسال از نظر کیفی در سطح بسیار پایینی قرار دارد. شما دیدید که تیمی مثل صنعت ساری دو تیم لیگ برتری ما را اوت کرد یا گل‌گهر سیرجان خودش را به مراحل بالایی رساند. واقعیت لیگ ما همین است. ما الان که گاه با دوستان قدیمی‌مان تیم محله را تشکیل می‌دهیم، به نظرم می‌رسد که همان تیم چیز زیادی از برخی لیگ برتری‌ها یا حداقل دست یکی‌ها کم ندارد!

این روزها وضعیت قطب‌های سنتی فوتبال ایران هم خوب نیست. نه پرسپولیس شرایط چندان مساعدی دارد و نه استقلال. موافقید؟

من امسال دو، سه بازی از استقلال دیدم که باید بگویم حداقل در آن دقایقی که من مسابقات را تماشا کردم اصلا خوب نبودند. یکی بازی با استقلال صنعتی و یکی هم بازی با ذوب‌آهن.

این روزها برخی‌ها معتقدند امیر قلعه‌نویی به پایان راه رسیده و چیز جدیدی برای عرضه ندارد. این فرضیه را قبول دارید؟

نه، به هیچ وجه. من معتقدم لیگ ضعیف‌تر شده، حالا چطور می‌توانیم قبول کنیم قلعه‌نویی با همان کیفیت سابقش رو به افول است.

در مورد پرسپولیس چطور؟ خیلی‌ها معتقدند این تیم از نظر بازیکن در تنگنا قرار دارد.

این مورد را هم قبول ندارم. پرسپولیس بازیکنان فوق‌العاده خوبی دارد که برخی از آنها شاگرد من بوده‌اند و از توانایی‌های‌شان آگاه هستم. در حال حاضر آنها با تفکرات حمید درخشان هماهنگ نیستند و زمان می‌برد تا این مساله محقق شود.

بین جوانان پرسپولیس کدام یک را مستعدتر می‌بینید؟

مهدی طارمی خیلی خوب است. اولین بار خود من او را بازی دادم، زمانی که فقط ۱۷ سالش بود. این اتفاق در شاهین بوشهر رخ داد و جالب اینکه او در همان بازی اولش هم گل زد و هم پنالتی گرفت. البته طارمی یک سال بعدش مشمول شد و رفت.

یکی از حاشیه‌های این روزهای پرسپولیس و کلا فوتبال ایران، اعتراض و عصیانگری بازیکنان است. این در حالی است که مثلا یادمان نیست در تیم‌های شما کسی به کادر فنی اعتراض کرده باشد. دلیل این مساله را در چه می‌بینید؟

خب من می‌توانم بگویم رشته تحصیلی‌ام در این زمینه بی‌تاثیر نبود. من روانشناسی خوانده‌ام و به هر حال این کمک می‌کند. ضمن اینکه ما بچه‌ها را از همان اول کار توجیه می‌کردیم و حدود اختیارات‌شان را به آنها می‌گفتیم. به نظرم بازیکنان ما خوب هستند و اگر اول کار توجیه شوند و همه چیز را درک کنند، از این اتفاقات نمی‌افتد.

اما در همین پرسپولیس بازیکنان به

علی دایی اعتراض نمی‌کردند، در حالی که مرتب در حال اعتراض به حمید درخشان هستند. راز این مساله را در چه می‌بینید؟

در توانمندی‌های فنی آقای درخشان شک نکنید، اما به هر حال بعضی مسائل به روحیات افراد مربوط می‌شود. من معتقدم باید خلق و خوی بازیکنان را شناخت و به روح آنها نفوذ کرد. اگر این اتفاق رخ بدهد، می‌توان به پهنای اقیانوس هم چنگ انداخت.

وضعیت تیم ملی و دوست صمیمی‌تان کارلوس کی‌روش را چطور می‌بینید؟ یادمان هست قبلا انتقادهای زیادی نسبت به او داشتید؛ همچنان بر مواضع‌تان اصرار دارید؟

صددرصد سر حرف‌هایم هستم. هنوز معتقدم پتانسیل فوتبال ما خیلی بالاتر از این چیزی است که می‌بینیم. معتقدم فوتبالی که ما الان از تیم کشورمان در سطح ملی می‌بینیم، فوتبال زیبایی نیست. حق ما خیلی بالاتر از این حرف‌ها است.

خیلی از مدافعان کی‌روش روی عملکرد تیم کشورمان در جام جهانی مانور می‌دهند. شما جام جهانی را هم نپسندیدید؟

به هیچ‌وجه. من نه تنها کیفیت تیم ملی در مرحله نهایی جام جهانی را نپسندیدم، بلکه معتقدم ما در مرحله مقدماتی هم در برخی موارد لطف خداوند را دیدیم وگرنه صعود نمی‌کردیم.

با این تفاسیر سرنوشت تیم ملی در جام ملت‌های آسیا را چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

از صمیم قلب آرزو می‌کنم تیم کشورمان موفق باشد؛ اما راستش زیاد امیدوار نیستم.

علی کریمی هم که به‌عنوان دستیار کی‌روش انتخاب شد. در این مورد چه دیدگاهی دارید؟

راستش زیاد موافق نیستم و فکر می‌کنم این انتخاب بیشتر از آنکه فنی باشد، استراتژیک است. من این نوع انتخاب‌ها را مهره‌سوزی می‌دانم؛ همان‌طور که امیر قلعه‌نویی و علی دایی هم زودتر از موعد به تیم ملی آمدند و صدمه دیدند. این در حالی است که این دو مربی در مقطعی مثل الان به درد تیم ملی می‌خوردند. به نظرم مطلوب نیست که شروع کار علی کریمی برای مربیگری، روی نیمکت تیم ملی باشد. متاسفانه کی‌روش علی کریمی را در اوج دوران بازیگری‌اش که می‌توانست به درد تیم ملی بخورد کنار گذاشت؛ اما الان او را به کادر فنی‌اش اضافه کرده است. به جرات می‌گویم کریمی نمی‌تواند به تیم ملی کمک کند.

بازیکنی که شما را خیلی قبول داشت، مدتی است از تیم ملی خداحافظی کرده؛ نظرتان در مورد غیبت جباری چیست؟

به نظرم عدم حضور مجتبی جباری در تیم ملی ۵۰ درصد از زیبایی کار این تیم را کم کرده است. البته من به سایر بازیکنان تیم ملی احترام می‌گذارم؛ اما پست بازی مجتبی و نوع فوتبالی که او ارائه می‌داد خیلی برای تیم ملی تعیین‌کننده بود.

این روزها بحث انتخاب کادر فنی تیم امید هم که مطرح شده و ظاهرا کرانچار خیلی به این نیمکت نزدیک است. نظر شما در این مورد چیست؟

من در مورد تیم‌های پایه به حضور مربیان داخلی اعتقاد دارم؛ چراکه آنجا کار روحی و روانی اولویت اول را دارد و ما نمی‌توانیم کار را دست مربیانی بسپاریم که حتی زبان ما را بلد نیستند. من معتقدم تیم امید را باید دست جوانان خودمان می‌دادیم؛ کسانی مثل ویسی، تارتار، خطیبی یا یحیی گل‌محمدی.

و سوال آخر اینکه «جوان اول» فوتبال ایران را در حال حاضر چه کسی می‌دانید؟

علیرضا جهانبخش. او عالی است، بدون چون و چرا.

اما فرهاد مجیدی گفت او را نمی‌شناسد.

کجا چنین حرفی زد؟

در برنامه نود.

نمی‌دانم چه بگویم! به هر حال او بازی ملی دارد، در اروپا بازی کرده و نمی‌شود او را نشناخت.

فیروز کریمی: از تایلند و آذربایجان پیشنهاد دارم

فیروز کریمی: از تایلند و آذربایجان پیشنهاد دارم