همه پول قرارداد کی‌روش را باید فدراسیون فوتبال بدهد

درست در روزی که یکی از روزنامه‌های ورزشی روی جلدش از قول سخنگوی فراکسیون ورزش خطاب به محمود گودرزی نوشته بود او باید از استیضاح وزیر علوم درس بگیرد، وزیر ورزش در سالن کنفرانس مجموعه ورزشی شهید شیرودی نشستی با خبرنگاران برگزار کرد و گفت که از کارت‌های زرد و قرمز مجلس نمی‌ترسد. در شرایطی که اصطکاک بین فوتبال و تلویزیون به اوج خودش رسیده، گودرزی در این جلسه از صداوسیما هم انتقاد کرد.

برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌کاره، ۵۰ سال زمان می‌خواهیم!

وجود پروژه‌های نیمه‌کاره ورزشی، همیشه یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مدیران این بخش بوده است. گودرزی در قسمتی از سخنانش به این موضوع اشاره می‌کند و حرف‌های تکان‌دهنده‌ای می‌زند: «در حال حاضر ۳۸۷۰ پروژه ناتمام در کشور داریم که تا امروز فقط کلنگ آنها خورده است، بدون اینکه منابع آن پیش‌بینی شود و با ارگان‌های لازم در جهت تامین منابع آن هماهنگی شود.

با بررسی‌هایی که انجام دادیم برای اتمام این پروژه‌ها بیش از ۵۰ سال زمان نیاز داریم و بیش از ۷ هزار میلیارد تومان برای اتمام کار نیاز است.» به نظر می‌رسد نیش این قسمت از حرف‌های گودرزی، بیشتر معطوف به وزرای ورزش دو دولت قبلی باشد؛ کسانی که اتفاقا خیلی روی ساخت‌وساز پروژه‌های ورزشی اصرار داشتند. وزیر ورزش در مورد اینکه با این همه پروژه ناتمام چه خواهد کرد، می‌گوید: «سیاست دولت این است که پروژه‌های بالای ۹۰ درصد تا پایان سال به اتمام برسد و می‌خواهیم چیزی حدود ۱۵۰پروژه را امسال به پایان برسانیم. بقیه این پروژه‌ها برای سال‌های بعد باقی می‌ماند. طبق اهدافی که لحاظ شده این اجازه وجود دارد که پروژه‌های زیر ۵۰ درصد را با در نظر گرفتن تخفیف و مسائلی به بخش خصوصی انتقال دهیم.» با توجه به اینکه گفته می‌شود تا به حال ۸۰ درصد از روند احداث ورزشگاه نقش‌جهان اصفهان سپری شده، با تعاریف گودرزی بعید است تا پایان سال ۹۳ نیز شاهد افتتاح این پروژه بحث‌برانگیز باشیم.

جوسازی‌ها در مورد کی‌روش نگذاشت تصمیم مطلوبی بگیریم

بی‌گمان جالب‌ترین بخش از سخنان گودرزی در کنفرانس مطبوعاتی‌اش جایی بود که او در مورد کارلوس کی‌روش حرف زد. اظهارات وزیر ورزش در این بخش که پاسخی برای سوال خبرنگار خبرگزاری فارس بود، به وضوح نشان می‌دهد او از جو مثبتی که بعد از جام جهانی به سود مربی پرتغالی ایجاد شد، راضی نیست: «هنگام بازگشت تیم ملی فوتبال به فرودگاه رفتم با اولین نفری که دست دادم به من گفت آقا کی‌روش را نگه دار، گفتم چشم. دومی هم زیر گوشم گفت نگه دار. این موضوع تا نفر صدم ادامه داشت و گفتم الان راننده اتوبوس هم این را می‌گوید. با خودم گفتم این مجموعه هماهنگ شده است. اینکه چه کسی آن را ایجاد کرده خیلی مهارت داشته جمله «کی‌روش را نگه دار» را می‌شنیدیم و این صحبت‌ها هم مطرح بود چه باخت شرافتمندانه‌ای. ما هم به خیابان ریختیم که چه باخت خوبی داشتیم و خدا را به خاطر این باخت خوب شاکریم! کارشناسی‌ها نشان می‌دهد نسبت به ۳ دوره قبل فرقی نکرده‌ایم و روی همان پله ایستاده‌ایم. ۴ سال آینده باز هم نتیجه دو باخت و یک مساوی خواهد بود و این مساله تا ابد پشت قباله ماست.» وزیر ورزش معتقد است جوسازی‌ها به نفع کی‌روش مانع از تغییر کادر فنی شد: «یک مربی قبل از انقلاب همین نتیجه را برای ما داشته و الان هم با کی‌روش همین نتیجه کسب شده است. مبنا باید کارشناسی باشد که نیست. اجازه دهیم در یک فرآیند منطقی به نتیجه برسیم. اگر منافع ملی حکم کرد کسی را نگه داریم ما هم نگه می‌داریم اگر نتایج تغییر نمی‌کند یا از مربی داخلی خوب یا خارجی دیگری استفاده کنیم. ما از مربیان زبده دنیا پیشنهادهای زیادی داشتیم اما همین جوسازی‌ها مانع شد تا تصمیم مطلوبی بگیریم. من به فدراسیون گفتم اجازه ندارید زیر بار هر شرایطی بروید. به نظرم شرایط کی‌روش اضافه شده و رقمی هم که گفته‌اند تثبیت شده است. وارد جزئیات نمی‌شوم اما اجازه ندهیم مربی یک تیم رئیس فدراسیون شود.» و این هم حرف آخر: «وزارت ورزش یک ریال هم بابت قرارداد کی‌روش به فدراسیون فوتبال پرداخت نخواهد کرد و این وظیفه فدراسیون است که هزینه‌های قرارداد این سرمربی را پرداخت کند.»

از کارت زرد و قرمز نمی‌ترسم

اما اینکه چه شد بحث به مجلس و ترس و این حرف‌ها کشید، موضوع از پرسشی پیرامون برخوردهای دوگانه وزارت ورزش با روسای فدراسیون‌ها شروع شد: «انتخابات فدراسیون بوکس برگزار شد و اعتراض وجود داشت نسبت به حضور رئیس قبلی و ما هم تا زمانی که قانون تکلیف را مشخص نکرد، اجازه ورود را ندادیم. رئیس فدراسیون تیراندازی هم نماینده مجلس بود. قرار بود آن نماینده مجلس ظرف دو ماه استفساریه از مجلس بیاورد اما تعلل زیادی کرد. من از این مساله خیلی واهمه ندارم که کارت زرد بگیرم یا قرمز، اما باید عنوان کنم که برخی اوقات قانون خیلی روشن نیست. ما استفسار می‌کنیم که نماینده مجلس دوشغله محسوب می‌شود یا نه، اما آقایان جواب نمی‌دهند.»

حق پخش را بدهید تا مجبور به گدایی نشوم

گودرزی سپس به ماجرای حق پخش و درگیری‌های فوتبال و تلویزیون می‌پردازد و شدیدا جانب ورزش را می‌گیرد: «ما در بحث اختلاف‌نظر بین قوه قضائیه و مجریه واقعا نمی‌دانیم طرف کدام را باید بگیریم. به نظر می‌رسد اینجا دیوار ورزش کوتاه‌ترین دیوار است و متاسفانه رسانه‌ها هم در تخریب این دیوار نقش دارند. از نمایندگان بپرسید چرا جواب نمی‌دهند به ما؟ من متوجه شدم شورای امنیت کشور، وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال را منع کرد از احقاق حق از صداوسیما. این امنیتی شدن باعث می‌شود حق ورزش گرفته نشود. خصوصی‌سازی یکی از راه‌هایش همین است. در ایران دریافت حق پخش تلویزیونی حق مسلم ورزش است. چرا وقتی قرار است حقی استیفا شود، شورای امنیت به نفع ورزش کشور حرکت نمی‌کند و این اتفاق نمی‌افتد؟ آن وقت ما باید پاسخگوی مشکلات دیگر باشیم. تیم‌های ما باید از طریق حق پخش تلویزیونی اداره شوند تا من مجبور نشوم کاسه گدایی را جلوی هرکسی بگیرم تا اسپانسر شوند و به فوتبال کمک کنند. در مورد سایر فدراسیون‌ها هم همین مشکل را داریم چون بر مدار قانون حرکت نمی‌کنند. من تفسیر قانون را بلد نیستم و قانون باید خیلی شفاف به ما پاسخ بگوید.» به نظر می‌رسد وزیر ورزش بعد از این اظهارات نسبتا تند، باید منتظر واکنش صداوسیما باشد، چون مسوولان تلویزیون بارها نشان داده‌اند حق پخش برای آنها یک خط قرمز اساسی است.

چهارمی ایران در گوانگجو یک تصادف بود

ورزش ایران در آستانه یک چالش بزرگ به نام بازی‌های آسیایی اینچئون قرار دارد، به‌ویژه که مقام چهارمی چهار سال پیش در گوانگجو حسابی توقعات را بالا برده است. گودرزی اما در این مورد نظر متفاوتی دارد: «من نتایج بعد از انقلاب را بررسی کرده‌ام. اگر آنها را بر اساس نرخ روند بررسی کنیم باید برآیند آن عنوان پنجمی و ششمی برای ما باشد. چهارمی ما در دوره گذشته یک تصادف بوده است. ما ۵۹ مدال گرفته‌ایم اما رقیب‌مان ۷۹ مدال گرفت که ۲۰ مدال بیشتر از ما بود. فقط یک مدال طلا باعث شد که ما از این رقیب بالاتر قرار بگیریم. اما اگر یک مدال نقره آنها طلا می‌شد ما خیلی پایین‌تر از این بودیم. با این حال کارشناسان ما پیش‌بینی کرده‌اند که ما ۲۰ مدال طلا را می‌گیریم و اینکه رقیب ما هم ۲۵ مدال طلا بگیرد را رد نمی‌کنیم. اگر بخواهیم واقع‌بینانه صحبت کنیم ما پنجم می‌شویم یا ششم. یعنی پنج و نیم می‌شویم، اما اینکه آن تصادف دوباره رخ دهد و ما چهارم شویم هم وجود دارد. ما قبلا تصور نمی‌کردیم که والیبال به این شرایط برسد، اما برای این کار برنامه وجود داشته است. اینکه بخواهیم فوری و فوتی چنین پیشرفتی داشته باشیم، به هیچ عنوان اتفاق نخواهد افتاد.»