اره بده، تیشه بگیر!

دنیای اقتصاد- رضا خدادادی: قصه دعواهای امیر قلعه‌نویی و عادل فردوسی‌پور سر دراز دارد. شاید جایی در بین ایدئولوژی‌هایشان در مورد فوتبال. آنجا که امیر قلعه‌نویی خود را سردمدار مربیان موفق ایرانی می‌داند و بر این باور است که در ایران مربی داخلی بی‌جهت به عقب‌ماندگی علمی در فوتبال متهم است و حتی ردای سرمربیگری تیم ملی را هم برازنده آن می‌داند.اما در نقطه مقابل عادل فردوسی‌پور به‌عنوان گرداننده مهم‌ترین و تاثیرگذارترین برنامه فوتبالی نماد و سمبل مقاومت مقابل چنین تفکری است و در مقام انتخاب همیشه و تمام‌قد از مربیان سرشناس خارجی دفاع کرده و ابایی هم نداشته تا از زور برنامه‌اش هم برای به کرسی نشاندن این تفکر در جامعه فوتبال ایران استفاده کند. همین تضاد دیدگاه مدت‌ها است که این دو را با چالش‌هایی بسیار سنگین مواجه کرده است؛ رابطه‌ای که فراز و فرود بسیار داشته است. تا مدت‌ها هر دونفر یکدیگر را تحمل می‌کردند. عادل نمی‌خواست رکورد دار قهرمانی در لیگ و سرمربی تیم محبوب پایتخت را از دست بدهد و امیر قلعه‌نویی هم که از تاثیرگذاری او و برنامه‌اش مطلع بود، به گوشه ‌زدن‌ها و گاه کل‌کل‌های روی آنتن با او بسنده می‌کرد و سر آخر با بردن بحث به سمت شوخی و مزاح تریبون خود در برنامه او را حفظ می‌کرد. اما آنچه از آخرین مصاحبه امیر قلعه‌نویی بعد از بازی با سایپا بر می‌آید این است که اختلاف نظر جای خود را به دشمنی داده است و امیر آبی‌ها دیگر حتی به دنبال رابطه از نوع دوری و دوستی با مجری ۹۰ هم نیست و شمشیر را برایش از رو بسته است.

محاکمه امیر توسط عادل

چند سال پیش بود که امیر قلعه‌نویی سرمربی تیم ملی شد و همزمان پست تازه تأسیس رئیس سازمان فوتبال استقلال را هم داشت تا نفوذش در این باشگاه را هم از دست ندهد. او تیم را به مسابقات آسیایی برده بود اما استقلال تا اواسط لیگ آن‌سال فرصت داشت تا لیست خود را به کنفدراسیون فوتبال آسیا بفرستد. تاخیر این باشگاه در ارسال اسامی برای خبرنگاران سوال به وجود آورد و آن را از امیر قلعه‌نویی پرسیدند و او جوابی داد که برایش سنگین تمام شد: «فوقش جریمه‌اش رو می‌دیم!» استقلال اسامی را دیر ارسال کرد و از مسابقات کنار گذاشته شد. عادل فردوسی‌پور هم با استفاده از همین جواب قلعه‌نویی کاسه کوزه‌ها را سر او شکست. بعد از آن تیم ملی با هدایت قلعه‌نویی به مسابقات جام ملت‌های آسیای ۲۰۰۷ رفت و قبل از نیمه نهایی مغلوب کره شد. در بازگشت به ایران و در حالی‌که قلعه‌نویی به‌خاطرحذف تیمش در ضربات پنالتی کارنامه خود را قابل دفاع می‌دانست در برنامه تحلیلی عادل شرکت کرد اما این برنامه بیشتر شکل محاکمه قلعه‌نویی را به خود گرفت و کارشناسان حاضر هم همسو با فردوسی‌پور به «امیر» تاختند. رفتاری که تا سال‌ها از ذهن قلعه‌نویی پاک نشد و آن را همواره نشانه مظلومیت مربی ایرانی دانست.

ماجرای اجنبی‌پرستی

بعد از جدایی قلعه‌نویی از تیم ملی و بازگشت مربیان خارجی، سرمربی استقلال مبحث جدیدی را در فوتبال ایران باز کرد و برای مدافعان استفاده از مربیان خارجی واژه «اجنبی‌پرست» را استفاده کرد.او با روزنامه‌نگاران به جدل پرداخت اما بر همگان مشخص بود که روی کلامش متوجه کیست. همان که از دست رفتن نیمکت تیم ملی‌اش را هم از چشم او می‌دید.جنگ کم‌کم شکل علنی به خود می‌گرفت. نقدهای فردوسی‌پور هم تندتر می‌شد و هر گاف فنی و غیرفنی امیر در ۹۰ «بولد» شد. او حتی در نظرسنجی‌هایش هم سراغ موضوعاتی رفت تا حقانیت خود را مقابل قلعه‌نویی ثابت کند. او در فضای احساسی بعد از جام جهانی بهترین سرمربی خارجی دو دهه اخیر تیم ملی را به نظرسنجی گذاشت و در تب و تاب داغ روزهای حمایت مردم از کی‌روش نتیجه کاملا مشخص بود و این یعنی یک رای اعتماد دیگر گرفتن از مردم برای مربی خارجی مقابل مربی داخلی.

اتهام دلالی به برادر عادل

اما یک اتفاق اختلاف‌نظر را به دشمنی تبدیل کرد. امیر قلعه‌نویی دو سال پیش در یک بازی دوستانه پسرش هوتن را به زمین فرستاد. یک هوادار استقلال که بازی را از نزدیک می‌دید به شدت به آن اعتراض کرد. اما لیدر‌های استقلال که همه می‌دانند از چه کسی دستور می‌گیرند این هوادار را مورد ضرب و شتم قرار دادند. تصاویر این فرد و رفتاری که با او شد در ۹۰ پخش شد و سر و صدای بسیاری به راه انداخت. سرمربی استقلال چند روز پس از پخش تصاویر هوادار کتک‌خورده‌ای که به بازی کردن پسرش معترض شده بود، شمشیر را از رو برای مجری برنامه ۹۰ بست و این بار برادر او را به دلالی و آوردن دورگه‌ها به تیم ملی متهم کرد و در یک کنفرانس خبری گفت: «اینکه امیر قلعه‌نویی از آقایان بازیکن نمی‌گیرد و برادری ندارد که کارهای بازیکنان دورگه را انجام دهد باید به او حمله شود؟ من پسرم را به زمین فوتبال آوردم و از ۶ سالگی با او کار کردم. او در نوجوانان سپاهان بازی کرده و پارسال در لیگ سراسری با تراکتورسازی به میدان رفته است. اگر به فوتبال نیاورمش به او بگویم که کجا برود. فردوسی‌پور عواملی دارد و خودش مظلوم‌نمایی می‌کند و هر کسی را دلش بخواهد مطرح می‌کند.» او در جواب عادل که به او یادآوری کرده بود شهروندی یک کشور دیگر را گرفته پس او هم از خارجی‌ها بدش نمی‌آید هم گفته بود: «عادل فردوسی‌پور دنبال آن داستان‌ها است ولی خوب است من هم در زندگی آقایان دخالت کنم؟ دوستان گفتند زیر پرچم فلان کشور قسم خورده، آیا این حرف‌ها درست است؟ اینها پروژه‌سازی می‌کنند. من ۳۲ سال است در این فوتبال حضور دارم. این آقایان مظلوم‌نمایی می‌کنند و طوری به مردم نشان می‌دهند که آنها خیال کنند او چه آدم خوبی است. او ابزاری است که هم به جامعه و هم به فوتبال خیانت می‌کند. به خدا قسم اگر فوتبال ما ۹۰ نداشته باشد مثل کشتی از آسیا هم فراتر می‌رود.»

عادل که معمولا در رسانه‌ها از خود دفاع نمی‌کند مجبور به واکنش شد و در مورد ماجرای برادرش و اتهام دلالی جواب داد و گفت: «به عرض این آقایان باید برسانم که برادرم سه چهار سال است از آلمان برگشته و در ایران زندگی می‌کند. او هیچ نقشی در این باره نداشته و آنهایی که این اتهامات را وارد می‌کنند به خدا می‌سپارم. بالاخره یک خدایی آن بالای سر هست که به موقع همه چیز را روشن می‌کند. جایگاه برنامه ۹۰ را اشخاص نمی‌توانند بگیرند.اگر دوستان فکر می‌کنند با این حرف‌ها می‌توانند خللی در رسالت برنامه ۹۰ ایجاد کنند سخت در اشتباه هستند.مطمئنا این تهمت‌ها هیچ وقت به من نمی‌چسبد و هیچ تاثیری روی رسالت من نمی‌گذارد.»

قلعه‌نویی دستور تحریم ۹۰ را داد

بعد از آن اتفاق عادل هم رویه‌ای غیرمعمول را در مورد سرمربی استقلال در پیش گرفت. بر خلاف اصول حرفه‌ای کار رسانه‌ای سرمربی استقلال وارد لیست سیاه برنامه او شد و دیگر هرگز اجازه نداد او پشت خط برنامه‌اش بیاید. رویه برنامه ۹۰ دعوت از مربیان قهرمان بود اما قلعه‌نویی بعد از قهرمانی دو فصل پیش بازهم راهی به ۹۰ نیافت. تصاویر سرمربی استقلال بسیار کوتاه و گزیده در حد کنفرانس‌های مطبوعاتی در ۹۰ پخش شد و نه بیشتر. حالا و بعد از اتفاقات بازی استقلال و سپاهان و پشت خط ماندن سرپرست استقلال و ندادن فرصت به او برای صحبت، قلعه‌نویی را باردیگر تمام قد مقابل عادل قرار داد. جالب اینکه او این بار برای تحت فشار قرار دادن برنامه ۹۰ به بازیکنانش هم دستور تحریم آن را می‌دهد و می‌گوید: «به سرپرست تیمی که ۳۰ میلیون هوادار دارد در برنامه ۹۰ وقت ندادند و این برنامه دیگر اسمی از قلعه‌نویی نیاورد و تصویری هم از من پخش نکند. هر چیزی حد و اندازه دارد و

۲۰ دقیقه در مورد تیم صحبت می‌کند اما دو دقیقه به سرپرست تیم وقت نمی‌دهد. کارشناسی از قبل معلوم است اما برای اینکه به شما تریبون بدهند کارشناسی که می‌گویند انجام می‌دهید. با بازیکنانم صحبت کردم و گفتم دیگر با برنامه ۹۰ صحبت نکنند و اسمی هم از من نیاورد و اگر هم قانونی وجود داشته باشد از او شکایت می‌کنم و اصلا نمی‌خواهم بازی‌های ما را کارشناسی کنند. اینها دردهای فوتبال ما است.» اما آیا این نقطه پایان این دعوا است؟