دعوا بالا گرفت

دنیای اقتصاد: باشگاه استقلال بالاخره تصمیم گرفت از فغانی داور بازی این تیم مقابل سپاهان شکایت رسمی کند. این باشگاه در نامه‌ای که روی وب‌سایت رسمی خود منتشر کرد خطاب به سازمان لیگ نوشت:احتراما به دنبال قضاوت آقای علیرضا فغانی، داور وسط مسابقه تیم‌های سپاهان اصفهان با استقلال تهران در چارچوب رقابت‌های هفته سوم لیگ برتر (دوره چهاردهم) در روز پنج‌شنبه ۲۳ مرداد ماه ۱۳۹۳، باشگاه فرهنگی ورزشی استقلال ایران مراتب اعتراض و شکایت خود را نسبت به قضاوت گروه داوری این مسابقه اعلام می‌نماید. این برای اولین بار نیست که آقای علیرضا فغانی با سوت‌های پر اشتباه و واکنش‌های عجیب و عصبی تصمیماتی را اتخاذ می‌کند که زیان و ضرر آن مستقیما متوجه باشگاه استقلال می‌شود و نکته عجیب این است که بیشتر این اتفاق‌ها در مسابقات استقلال مقابل سپاهان رخ می‌دهد!

استقلالی‌ها رفتارهای فغانی را در قضاوت پر اشتباه برای استقلال مسبوق به سابقه می‌دانند و در ادامه می‌نویسند: یک سال قبل هم در روز پنج‌شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ در چارچوب هفته دوم رقابت‌های لیگ سیزدهم آقای علیرضا فغانی، داور وسط مسابقه استقلال مقابل سپاهان اصفهان در ورزشگاه آزادی بود و در آن مسابقه هم به دلیل دو اشتباه داوری تاثیرگذار در نادیده گرفتن خطای پنالتی روی پژمان نوری (بازیکن تیم استقلال) و اعلام کاملا نادرست یک ضربه پنالتی به نفع تیم سپاهان (این ضربه منجر به گل تیم سپاهان شد) زمینه شکست تیم استقلال مقابل نماینده اصفهان فراهم شد!

بعد از آن مسابقه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به دلیل اعتراض شدید هواداران تیم استقلال به نحوه داوری آقای علیرضا فغانی، حکم به کسر یک امتیاز از باشگاه استقلال دادند اما اکنون شاهد هستیم که با گذشت یک سال از آن اتفاق این فقط هواداران میلیونی باشگاه استقلال بوده‌اند که باید یک‌بار دیگر هزینه اشتباهات آقای فغانی را پرداخت کنند! و در آخر هم چند پرسش با نیش و کنایه: پیرو اشتباهات متوالی آقای علیرضا فغانی این پرسش در اذهان عمومی ایجاد می‌شود که چرا ایشان باید همواره در ابتدای رقابت‌های لیگ برتر داور مخصوص این مسابقه باشد و چرا اشتباهات ایشان به صورت متوالی فقط به ضرر تیم استقلال بوده است؟! در پایان انتظار می‌رود با توجه به حسن نظر رئیس محترم سازمان لیگ، در اسرع وقت به شکایت باشگاه استقلال در موارد ذکر شده رسیدگی شود. بدیهی است هواداران میلیونی تیم استقلال در انتظار رعایت عدالت و انصاف درباره این موضوع خواهند بود.

دفاع عسگری از فغانی

حسین عسگری، رئیس دپارتمان داوری بلافاصله نسبت به شکایت باشگاه استقلال از داور دیدار تیم‌های سپاهان و استقلال واکنش نشان داد.او درباره شکایت باشگاه استقلال از علیرضا فغانی داور دیدار سپاهان و استقلال گفت: «استقلالی‌ها می‌توانند به صورت مکتوب شکایت خود را انجام دهند.»

وی با بیان اینکه «شکایت باشگاه استقلال به دست ما نرسیده است»، به سراغ تحلیل صحنه‌های مورد مناقشه رفت: «برداشت من این است که استقلالی‌ها به صحنه پنالتی سپاهانی‌ها اعتراض دارند. اگر نه تنها استقلال، بلکه همه باشگاه‌ها آموزش می‌دیدند، اکنون دچار چنین مشکلاتی نبودیم. اگر آگاهی وجود داشته باشد، برداشت بدی هم نمی‌شود.»

رئیس دپارتمان داوری با اشاره به صحنه خطای هند خسرو حیدری گفت: «اگر داور مسابقه تصمیمی به غیر از اعلام پنالتی می‌گرفت، کارش اشکال داشت. بازیکنی که حالت دستش غیرطبیعی است، در هر حالتی هم باشد و توپ به دستش برخورد کند، خطا کرده است. دست خسرو حیدری و محمدرضا خلعتبری در آن صحنه غیر طبیعی بود.»

عسگری تمام قد از داورش دفاع می‌کند: «ناظر دیدار سپاهان و استقلال هیچ گونه اشکالی از قضاوت علیرضا فغانی به کمیته داوران گزارش نکرد و ما هم هیچ مشکلی در قضاوت فغانی ندیدیم و تصمیمات او درست بود. داور مسابقه برابر آن چیزی که وظیفه‌اش بوده، قضاوت کرد.» وی در مورد اینکه استقلالی‌ها مدعی هستند فغانی همیشه در ابتدای بازی‌های لیگ تصمیمات اشتباهی می‌گیرد که به ضرر آنها است، به خبرگزاری تسنیم گفت: «چه دلیلی دارد که فغانی بخواهد چنین کاری انجام دهد؟ چه منطقی به ما می‌گوید که چنین استدلالی را بپذیریم؟ فغانی داور بین‌المللی ما است و چه دلیلی دارد که برای خودش مشکل ایجاد کند؟» رئیس دپارتمان داوری شکایت استقلالی‌ها را یک حق برای آنها می‌داند اما آنها هم دست روی دست نمی‌گذارند و مقابله به مثل خواهند کرد: «برای برقراری امنیت در جامعه داوری پیگیر شکایت و اعتراض استقلالی‌ها هستیم. آنها می‌توانند طبق روال قانونی شکایت کنند اما پس از بررسی شکایت آنها، ما نیز پیگیر اعتراض آنها خواهیم بود.»

سعی کردم حق به حقدار برسد

علیرضا فغانی که قضاوتش در بازی استقلال و سپاهان حسابی جنجالی شده نمی‌خواهد در مورد شکایت استقلال صحبتی کند:

« مورد خاصی رخ نداده که بخواهم درباره آن صحبت کنم، ضمن اینکه بنده اصلا نباید درباره این مسابقه صحبت کنم.»

وی دلیل اینکه قصد نداشت راجع به این دیدار صحبت کند را بی‌ارتباط با دستورالعمل کمیته داوران فدراسیون فوتبال دانست و به کاپ گفت: «این قانون فیفاست که به داور اجازه نمی‌دهد تا درباره آخرین مسابقه‌ای که قضاوت کرده صحبت کند. بلکه این کمیته داوران است که هر مورد یا مساله‌ای در ارتباط با بازی آخر را تحلیل و درباره‌اش صحبت خواهد کرد.»

داور بازی حساس اصفهان در واکنش به اظهارنظر استقلالی‌ها که معتقد بودند برخی تصمیمات او در آن بازی اشتباهات سهوی یا عمدی بوده، فقط به این جمله بسنده می‌کند که سعی کرده بهترین قضاوت را داشته باشد: «هر کسی نظر شخصی خودش را دارد و آزاد است تا درباره مسائل مختلف اظهارنظر کند.من همه تلاشم را کردم تا حق را به حقدار برسانم، هیچ کار اضافه یا کم کاری هم در این رابطه نداشتم.»