علی دایی گران‌تر از 9مربی جام‌جهانی

دنیای اقتصاد: بالاخره ریز رقم قرارداد تیم‌های سرشناس و پر خرج هم با اعمال فشار از سوی وزارت ورزش و دستور کتبی وزارت صنایع اعلام شد تا هواداران این تیم‌ها و مخاطبان ورزش در جریان میزان دریافتی ستاره‌های فوتبال قرار بگیرند، اما هر کدام از این لیست‌ها حاوی نکات عجیب و غریبی است که از زوایای مختلف قابل بررسی است. نکاتی که جنجال‌های بسیاری در پی خواهد داشت.

استقلال؛ آندو یک میلیارد گرفته؟

مبلغ قرارداد ۴ ستاره ملی‌پوش این تیم تنها یک میلیارد تومان ذکر شده است. یک میلیارد تومان از آنجا مبلغ عجیبی است که خسرو حیدری سال قبل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان با استقلال قرارداد بسته بوده است. همین طور رقم قراردادهای امیرحسین صادقی و هاشم بیک‌زاده به ترتیب یک میلیارد و صد میلیون و یک میلیارد تومان بوده است. اما جالب‌تر و مهم‌تر از همه اینها مبلغ قرارداد آندرانیک تیموریان است. «سامورایی» آبی‌پوشان که البته بی‌شک یکی از ۳ بازیکن برتر لیگ گذشته بود، ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان طبق لیست اعلامی استقلال با این باشگاه قرارداد داشت و کمی باور این موضوع سخت است که این بازیکن برای فصل جدید یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به آبی‌پوشان تخفیف داشته باشد! و فقط یک میلیارد بگیرد. نکات جالب لیست قراردادهای بازیکنان استقلال به همین جا ختم نمی‌شود. در این لیست در کمال تعجب خبری از مبالغ دریافتی امیر قلعه‌نویی و کادر فنی آبی‌پوشان نیست. در اینجا نیز یک گمانه دیگر مبنی بر غیرواقعی بودن این لیست مطرح می‌شود. مبلغ قرارداد بازیکنان استقلال به تنهایی به ۱۴ میلیارد تومان می‌رسد و از آنجایی که سقف بودجه ۱۵ میلیارد تومان است، عملا قلعه‌نویی و کادر پر تعداد او باید مجموعا یک میلیارد تومان دریافت کنند! بانک ورزش هم نوشت: جالب است بدانید دو روز پیش مدیرعامل یکی از تیم‌های تهرانی حاضر در لیگ برتر در گفت‌وگوی خودمانی‌اش با یک خبرنگار جان بچه‌اش را قسم خورده که تیموریان همین امسال قراردادی چهار میلیارد تومانی با استقلال بسته است. این در حالی است که مهدی تاج هم روز چهارشنبه گفته بود هزینه واقعی حضور آندو در این تیم در طول لیگ سیزدهم، چهار میلیارد تومان بوده است.

پرسپولیس؛ دایی رکورد زد

اما بشنوید از قرارداد پرسپولیسی‌ها و اتفاقات عجیب لیست آنها. جالب است بدانید در پرسپولیس هم طبق لیست اعلام شده هیچ بازیکنی بالای یک میلیارد نبسته است. در این فهرست محسن بنگر، رضا حقیقی و پیام صادقیان با ۹۵۰ میلیون تومان، گران‌ترین بازیکنان پرسپولیس هستند، اما مهم‌ترین نکته در این فهرست مبلغ خیره کننده قرارداد علی دایی است. او با ۲ میلیارد و صد میلیون تومان اختلاف فاحشی با گران‌ترین ستاره‌های تیم خود دارد. او فصل قبل یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان با محمد رویانیان قرارداد بست که در این فصل رقم خود را ۳۵۰ میلیون افزایش داده است ولی کادر فنی او هر کدام ۱۰ میلیون تومان مبلغ خود را کم کرده‌اند.به‌نظر می‌رسد باشگاه تمام بازیکنانش را توانسته به کمتر گرفتن مجاب کند، اما از پس سرمربی خود بر نیامده است. این در حالی است که هر دوی این باشگاه‌ها با مشکلات عدیده مالی روبه‌رو هستند و به جز این مبالغ با هزینه‌های جاری در طول فصل نیز روبه‌رو هستند که شاید به دو برابر مجموع قراردادهای بازیکنان و مربیان برسد. به اینها باید بدهی‌های سنگین را هم اضافه کرد.شاید باورنکردنی باشد، اما علی دایی با دریافت حدود ۷۰۰ هزار دلار برای هدایت پرسپولیس در یک فصل، از ۹ مربی حاضر در جام‌جهانی ۲۰۱۴ گران‌تر شد. به این ترتیب شهریار دستمزدی بالاتر از هررا، آپیا، کواچ، سوسیچ، استفان کشی، فینکه، پینتو، روئدا و سوارس دریافت خواهد کرد. این مربیان در جام‌جهانی به ترتیب هدایت تیم‌های ملی مکزیک، غنا، کرواسی، بوسنی، نیجریه، کامرون، کاستاریکا، اکوادور و هندوراس را بر عهده داشته‌اند. این بی‌گمان دستاوردی بزرگ و غرورآمیز برای فوتبال ایران نیست. اگرچه استقلال لیست قرارداد کادر فنی‌اش را اعلام نکرده، اما بی‌شک مثل سال گذشته دایی گران‌ترین مربی لیگ ایران است.

تراکتور؛ اعتراض به دیگران

باشگاه تراکتورسازی در حالی رقم قراردادهای خود را اعلام کرد که در آن نحوه پرداخت بازیکنان خارجی خود را به دلار درج کرده است. این در حالی است که مسوولان سازمان لیگ پیش از این بارها اعلام کرده بودند قرارداد تمام بازیکنان - چه ایرانی و چه خارجی- باید بر اساس پول رسمی ایران یعنی ریال بسته شود.در این تیم احمد آل نعمه با یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون تومان گران‌ترین بازیکن است. مدیر عامل این باشگاه اما شدیدا به ارقام اعلام شده توسط استقلال و پرسپولیس معترض است. مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تبریز می‌گوید سازمان لیگ ساده است اگر رقم منتشر شده قرارداد بازیکنان استقلال و پرسپولیس را باور کند. نظمی با بیان اینکه این باشگاه‌ها دنبال دور زدن قانون و گذاشتن کلاه شرعی بر سر ماجرا هستند، می‌گوید: چه کسی باور می‌کند بازیکنی مثل آندرانیک تیموریان فقط یک میلیارد تومان دریافت کند؟

نظمی مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی می‌گوید: «ما که این رقم‌ها را باور نمی‌کنیم. کیست که نداند بازیکنان استقلال و پرسپولیس با این مبالغ در ایران بازی نمی‌کنند.من همین قرارداد صوری باشگاه استقلال را هم جمع کردم. مجموع قرارداد بازیکنان آنها حدود ۱۳ میلیارد تومان می‌شود که با قرارداد کادر فنی و هزینه‌های جاری باشگاه در طول فصل این مبلغ به حدود ۲۰ میلیارد تومان می‌رسد. خب همین قرارداد غیرواقعی هم از سقف بودجه باشگاه‌ها بالا می‌زند چه برسد به مبلغ واقعی قراردادها.»

تاج: برخی قراردادها را بررسی می‌کنیم

رئیس سازمان لیگ اما از همین شکل شفاف‌سازی هم راضی است. مهدی تاج می‌گوید:

« جامعه ورزش متهم بود که خیلی هزینه کرده و پنهان کاری می‌کند و به همین دلیل خواستیم

حد و مرز دخل و خرج تیم‌ها مشخص شود. ضمن اینکه اعلام قرارداد امکان بازرسی بعدی را هم می‌دهد.گروهی می‌گفتند در فوتبال تا هزار میلیارد هزینه شده اما اکنون رقم قراردادها مشخص شده است. این اعلام اولیه باشگاه‌ها است و همین که در سایت آنها آمده اتفاق خوبی است. تاج البته به برخی از قراردادها شک کرده و از رسیدگی به آنها می‌گوید: «ارقام فعلی نشان می‌دهد که بیشتر از ۲۵۰ - ۲۶۰ میلیارد برای این فصل لیگ برتر هزینه نشده و در نهایت هزینه‌ها از ۳۰۰ میلیارد بالاتر نمی‌رود و ۲ هزار میلیارد نیست. ما به باشگاه‌ها گفتیم قرارداد بازیکنان و کادرفنی را شفاف کنید، البته رقم قرارداد برخی بازیکنان به گونه‌ای اعلام شده که باید به آنها رسیدگی بیشتری شود که تعداد این افراد ۱۰ - ۱۵ نفر است.»

سپاهان قراردادهایش را لو نداده

تیم سپاهان هنوز رقم قراردادهایش را اعلام نکرده است.مهرزاد خلیلیان مدیر عامل این باشگاه در مورد زمان انتشار میزان قرارداد‌های سپاهان می‌گوید: «در مورد مجموع قراردادهای باشگاه با بازیکنان و کادر فنی را هنوز جمع‌بندی نکرده‌ایم، اما پس از بازگشت باشگاه از ترکیه و بازی تدارکاتی با تیم فوتبال فنرباغچه اقدام خواهیم کرد.» وی در پاسخ به اینکه در خبری از طرف شما عنوان شده بود که سقف مجموع قراردادهای باشگاه را ۱۸ میلیارد تومان در نظر گرفته‌اید، گفت: «من هرگز نگفته‌ام که تیم را با سقف ۱۸ میلیارد تومان بسته‌ایم.» مدیر عامل باشگاه فولاد مبارکه سپاهان تاکید کرد: «پس از سفر ترکیه و بازگشت به کشور طی مشورت با مدیر عامل مجتمع فولاد مبارکه، رئیس هیات مدیره باشگاه و نیز براساس بخشنامه‌های موجود در این خصوص تصمیم‌گیری خواهیم کرد.»