عملکرد تیم ملی مثبت بود باید بر اساس داشته‌ها و توانایی‌های خود به عملکرد تیم ملی نگاه کنیم، به نظرم عملکرد تیم ملی در جام جهانی مثبت بود.تیم ملی در دو بازی اول خوب و با برنامه و البته پر تلاش بازی کرد. در مقابل نیجریه و آرژانتین آبرومندانه و خوب به میدان رفتیم. در بازی سوم مقابل بوسنی و هرزگوین تمامی امکاناتمان را به میدان آوردیم تا پیروز میدان باشیم که در شیوه بازی ایران تناقض ایجاد کرد.اگر مقابل نیجریه و آرژانتین مانند بوسنی و هرزگوین بازی می‌کردیم احتمالا گل‌های زیادی می‌خوردیم.فراموش نکنیم که هر زمان توپ را در اختیار داریم باید به فکر حمله باشیم و هر وقت که صاحب توپ نیستیم باید دفاع کنیم. در هر سه بازی ایران بیش از ۶۰ درصد مالکیت توپ در اختیار حریفان بود و ما باید از یک آرایش دفاعی استفاده می‌کردیم. در دیدار آخر نیاز به پیروزی داشتیم و باید حمله می‌کردیم. به نظرم اگر تا دقیقه‌ ۶۰ یا ۷۰ مانند دو دیدار اول بازی می‌کردیم و پس از آن حملات گسترده‌ای را روی دروازه‌حریف تدارک می‌دیدیم، بهتر بود.از سوی دیگر فدراسیون فوتبال باید براساس آیین‌نامه فیفا یک کمیته‌ توانمند و اتاق فکر خوب داشته باشد تا دلایل ماندن یا رفتن این مربی را بررسی کند.




ظرفیت بزرگی داریم

دستاوردهای ایران در جام جهانی بسیار خوب بود و نشان داد بازیکنان ما ظرفیت بزرگی در سطح بین‌المللی دارند. به طور کلی هر سه بازی تیم ملی ایران در جام جهانی خوب بود، اما در بازی آخر برابر بوسنی قوای بدنی تیم تحلیل رفته بود و بازیکنان توان بدنی دو بازی قبل را نداشتند؛ همچنین ذهنیت دوبازی برابر نیجریه و آرژانتین که دفاع مطلق بود دربازی برابر بوسنی وجود نداشت، با این حال و با وجود تمامی این شرایط دستاوردهای کسب شده ایران در جام جهانی بسیار خوب بوده است. آنچه مسلم است این است که تیم ملی درجام جهانی بازی‌های خوبی انجام داد اما نباید فکرکنیم که آینده ما با این بازی‌ها تضمین است. برای آینده باید تغییر نگرش بدهیم و جوان‌گرایی کنیم. با این کار می‌توانیم در جام ملت‌ها بازیکنان جوانی داشته باشیم و در المپیک برزیل هم حضور داشته باشیم و در جام جهانی آینده هم نتیجه بگیریم. ما ابتدا باید با خودمان کنار بیاییم و بدانیم چه چیزی می‌خواهیم. فدراسیون باید خواسته‌هایش را مشخص کند و بعد براساس آن خواسته‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را مشخص کند. شاید بازی آخر تیم ما برابر بوسنی نشان‌دهنده واقعیت تیم ملی فوتبال ایران بود، اما دو بازی اول هم ثابت کرد که فوتبال ایران ظرفیتی قوی برای بزرگی در سطح بین‌المللی دارد، البته اگر برنامه‌ریزی وجود داشته باشد.





عملکرد تیم ملی راضی‌کننده بود

تیم ملی بازی‌های قابل قبولی را انجام داد و در کل باید بگویم حضور مثبت و رضایت‌بخشی را از تیم ملی شاهد بودیم. در مجموع تیم ملی ایران در سه بازی که برابر تیم‌های نیجریه، آرژانتین و بوسنی انجام داد عملکرد مناسبی را به نمایش گذاشت. در دو بازی ابتدایی در زمین حریفان تجمع کردیم و به خوبی اصول دفاعی را رعایت کردیم. با انجام بازی‌های دفاعی موقعیت‌های گل کمی به حریفان خود دادیم به خصوص دربازی برابر آرژانتین. در بازی برابر بوسنی هم واقعا حیف شد که نتوانستیم نتیجه خوبی بگیریم اما اگر در این بازی‌ هم بسته بازی می‌کردیم می‌توانستیم یک امتیاز بگیریم، بازیکنان بی‌گدار حمله کردند و فضاهای زیادی را به بازیکنان بوسنی دادند. در کل من عملکرد تیم ملی را در جام جهانی مثبت ارزیابی می‌کنم. جوان‌گرایی هیچ وقت بد نیست و در اکثر موارد هم موثر واقع شده است. در همین جام تیم انگلیس با اینکه در دور گروهی حذف شد به دلیل جوان‌گرایی همه از هاجسون و تیمش حمایت کردند. در تیم ملی ایران هم بازیکنانی که سن بالاتری داشتند خوب بازی کردند، اما باید در کنار باتجربه‌ها بازیکنان جوان را هم به تیم اضافه کنیم، چرا که بعد از جام ملت‌های آسیا بازیکنان سن بالا دیگر کارآیی گذشته را ندارند. باید جوان‌گرایی را انجام داد تا در آینده با رفتن بازیکنان با تجربه تیم خالی نشود. کی‌روش مربی بزرگی است و اگر هم او برود باید مربی بزرگ‌تر از او را برای تیم ملی بیاورند، اما اگر خود کی‌روش بماند بهتر است.




ایران باید ریسک می کرد

تیم ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ نشان داد می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد و جام ملت‌های آسیا فرصت ویژه‌ای برای قهرمانی شما است. اگرچه تیم بوسنی نسبت به قبل بسیار تغییر کرده و تیم بهتری شده است، اما ایران برای اولین بار شانس خوبی برای صعود به مرحله بعدی جام جهانی داشت؛ بنابراین باید هرچه در توان داشتند را می‌گذاشتند و تلاش بیشتری می‌کردند. معتقدم ایران مقابل بوسنی باید ریسک بالایی انجام می‌داد و تهاجمی بازی می‌کرد؛ البته در این نوع بازی با ریسک بالا، هر اتفاقی ممکن است بیفتد و قطعا احتمال باخت بیشتر می‌شد، اما دیگر چاره‌ای برای تیم ایران باقی نمانده بود. ایران در بازی پایانی مرحله گروهی بهتر بود از کارهای دفاعی به سمت هجومی حرکت می‌کرد. از عملکرد تیم ایران در بازی پایانی ناامید شدم. واقعا فرصت خوبی از دست رفت. این بازیکنان می‌توانستند یک نتیجه فوق‌العاده و تاریخی بگیرند و مردم کشورشان را خوشحال کنند.دقیقا؛ آنها مقابل نیجریه و آرژانتین عملکرد تدافعی مطلوبی داشته و نتیجه خوبی گرفتند، اما شرایط بازی با بوسنی فرق می‌کرد و راهی جز حمله کردن وجود نداشت. ایران مردم بسیار خوب و با احساسی دارد که استحقاق بهترین‌ها را دارند و مطمئن هستم آنها هم تمایل داشتند تیم ملی حملات بیشتری انجام دهد. همانطور که گفتم من هم انتظار نداشتم ایران مقابل بوسنی محتاطانه بازی کند. باید خیلی هجومی‌تر بازی می‌کردید، اما قبول کنید بوسنی تیم بهتری بود. جام ملت‌ها شانس بزرگی برای تیم ایران است. ایران در جام جهانی نشان داد که می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد، هرچند بازیکنان تلاش خودشان را کردند اما نتوانستند صعود کنند. جام ملت‌های استرالیا می‌تواند فرصت ویژه‌ای برای آنها باشد تا باز هم شایستگی‌هایشان را نشان دهند و به قهرمانی این بازی‌ها برسند.