مسابقات تنیس ویمبلدون که یکی از چهارمسابقه مهم تنیس جهان به شمار می‌آید، امسال برای ایرانی‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و اکثر رسانه‌های داخل و خارج از ایران این مسابقات را پوشش دادند. نکته جالب توجه این مسابقات پیروزی ارغوان رضایی مقابل سرنا ویلیامز و ماریا شاراپوا بود.

هر چند خیلی از این رسانه‌ها ازدور سوم به بعد و با حذف ارغوان رضایی، تنیس باز ایرانی مقیم فرانسه، از دور خارج شدند و دیگر رغبتی برای پوشش خبری مسابقات از خود نشان ندادند. ارغوان رضایی امسال در حالی برای اولین بار پا به مسابقات ویمبلدون گذاشت که یک ماه قبل یکی از شگفتی سازهای دنیای تنیس شده بود.

پیروزی مقابل دو چهره نامدار تنیس زنان جهان یعنی سرنا ویلیامز و ماریا شاراپوا در مسابقات بین المللی‌ترکیه باعث شد همه نگاه‌ها متوجه او گردد و بار دیگر جامعه تنیس شاهد درخشش یک ایرانی دیگر در دنیای تنیس باشد.

ارغوان رضایی در فرانسه به دنیا آمده و از هفت سالگی زیر نظر پدرش ارسلان، تنیس را شروع کرده و برای رسیدن به این مرحله زحمات فراوانی کشیده و سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته است.

این روزها به غیر از توانایی‌ها و ضربه‌های سنگین دستان ارغوان در تنیس، زندگی شخصی او و خانواده اش هم از سوژه‌های جالب خبرنگاران شده است.

ارغوان با اینکه در فرانسه به دنیا آمده، ولی فارسی را به خوبی صحبت می‌کند، ایرانی رفتارمی کند و عاشق ایران هست و گردنبند نقشه ایران او مورد توجه همه قرار گرفته است.

ارغوان با لهجه شیرینش ازشروع فعالیتش و اینکه چرا تنیس را انتخاب کرده می‌گوید: «وقتی هفت ساله بودم، به همراه پدرم و برادرم به زمین تنیس می‌رفتم، آن زمان پدرم به برادرم تنیس یاد می‌داد و من هم توپ جمع کن آنها بودم، تا اینکه یک روزپدرم همین‌طوری تنیس دستم داد و وقتی چند ضربه زدم بسیار متعجب شد و از همان لحظه برای من نقشه کشید وبا من تمرین کرد.»

«الان نزدیک به سیزده سال هست که روزی شش هفت ساعت من با پدرم تمرین می‌کنم و همین تمرینات و زحمات پدرم باعث شد پیشرفت کنم و به این مرحله برسم.»

روزی هفت ساعت تمرین کردن در طول ۱۳ سال برایت خسته کننده نبوده؟

خوب وقتی هدف داشته باشی و علاقمند هم باشی، هیچ وقت خسته نمی‌شوی، هر چند دراین سیزده سال مشکلات زیادی را پشت سر گذاشتم و با امکانات کم و فقط با کمک خانواده‌ام تمرین کردم.

چه نوع مشکلاتی؟

من در مسابقات زیادی شرکت کردم و مقامهای زیادی در فرانسه بدست آوردم، اما فدراسیون تنیس فرانسه با مربیگری پدرم مخالف بود و آنها می‌خواستند که من زیر نظر مربی آنها تمرین کنم اما پدرم مخالفت می‌کرد که این اختلافات باعث شد که من از امکانات تنیس فرانسه زیاد نتوانم استفاده کنم.

چرا آنها با مربیگری پدرت مخالف بودند؟

آنها می‌گفتند باید زیر نظریک مربی حرفه‌ای باشم و نباید روزی هفت ساعت روی زمین‌های سفت تمرین کنم و باید در اختیار آنها باشم، اما من دوست داشتم با پدرم کارم را ادامه بدهم.

فکر نمی‌کردی اگر زیر نظر یک مربی درجه یک تمرین می‌کردی، موفق‌تر می‌شدی؟

نه، به نظرم بهترین مربی درجه یک برای من پدرم هست، من با او موفق شدم و به اینجا رسیدم، مربی درجه یک از دید هر ورزشکاری فرق می‌کند، در ضمن برادرم هم که الان یک مربی هست، در کنار پدرم به من کمک می‌کند و قرار است در مسابقات اوپن آمریکا، مربی من باشد.

ارغوان یک ماه پیش موفق شدی دو تنیس باز نامدار جهان را در‌ترکیه شکست بدهی، بعد از این مسابقات چه احساسی داشتی؟

ارغوان الگوی خاصی در تنیس ندارد، احساس خیلی خوبی داشتم و از اینکه موفق شدم نتیجه تمرینات و زحماتم را بگیرم، خیلی خوشحال بودم، البته به نظر من ویلیامز و شاراپوا آنقدرهم بزرگ نیستند و شکست آنها در هر زمان قابل پیش‌بینی هست، یکی از جذابیت‌های تنیس همین است.

مسابقات ویمبلدون رو چطور دیدی؟

برای اولین بار بود که من هم برروی زمین چمن وهم در ویمبلدون بازی می‌کردم و این اولین تجربه من بود، با این حال توانستم در دور اول و دوم شینای پری آمریکایی و فرانچسکا شیاوونی بازیکن قدرتمند ایتالیایی را شکست دهم ولی در دور سوم مقابل آنا ایوانوویچ نفر ششم جهان شکست خوردم. ولی همین که تا دور سوم آمدم خوب بود.

فکر کنم اولین تجربه بازی در لندن وزیر باران بازی کردن هم بود؟

بله. متاسفانه بارندگی‌های شدید برنامه مسابقات رو به هم زد، بی‌خود نیست که می‌گویند هوای لندن همیشه بارونی است.

فکر می‌کنی در مسابقات ویمبلدون چه کسی قهرمان شود؟

راستش نمی‌دانم، واقعا سخته، بازی تنیس قابل پیش‌بینی نیست.

نظرت در مورد حذف مورسمو چی است؟

باورم نمی‌شد کسی که قهرمان سال گذشته است، در دور سوم حذف بشه، به همین دلیل هست که نمی‌توانم بگویم چه کسی اول می‌شود.

با کدام یک از تنیس بازان نامدار در ارتباط هستی؟

ما مثل یک خانواده هستیم و هر ماه یکی دو هفته در مسابقات مختلف همدیگر را می‌بینیم و با هم تمرین می‌کنیم و اغلب با هم در ارتباط هستیم.

آندره آغاسی واقعا یکی از بهترین‌های تنیس دنیا بود، ولی حیف که دوست نداشت بگوید ایرانی است.

کدام یک از تنیس بازان مشهور الگوی تو بوده؟

من الگوی خاصی نداشتم، ولی از بازی‌های اشتفی گراف، همسر آندره آغاسی خیلی خوشم می‌آمد.

نظرت در مورد آندره آغاسی چیه؟

واقعا یکی از بهترین‌های تنیس دنیا بود، ولی حیف که دوست نداشت بگوید ایرانی است.

تو با اینکه در فرانسه به دنیا آمدی ولی خیلی ایرانی هستی، دلیلش چیه؟

چون پدرم، مادرم و همه فامیل‌های من ایرانی هستند، با فرهنگ ایرانی زندگی می‌کنیم و ایران رو هم خیلی دوست دارم و خیلی هم افتخار می‌کنم که ایرانی هستم.

به ایران هم سفر می‌کنی؟

بله من تقریبا هر سال به ایران سفر می‌کنم و خیلی هم خوش می‌گذرد.

در ایران تمرین هم می‌کنی؟

بله من هر جا باشم، تمریناتم قطع نمی‌شود، در ایران هم در یک باشگاه در کرج تمرین می‌کردم.

ارغوان قرار است در اوپن آمریکا هم شرکت کند.

ارغوان درس هم می‌خوانی؟

من تا دوم دبیرستان درس خواندم، اما بدلیل اینکه تمریناتم زیاد بود و وقت نمی‌کردم به مدرسه بروم به همین دلیل از طریق مکاتبه‌ای درس می‌خوانم.

به چه رشته‌ای علاقه داری؟

به ستاره‌شناسی خیلی علاقه‌مندم و بعد از تنیس حتما در این رشته درس می‌خوانم.

مادرت می‌گفت خیلی لجباز هستی؟

بله، وقتی یک کاری را باید بکنم، هرطوری که شده انجامش می‌دهم.

در اوقات فراغت چه کار می‌کنی؟

البته من که وقت برای هیچ کار دیگری ندارم و بیشتر تمرین می‌کنم، ولی گاهی اوقات فیلم می‌بینم وموسیقی گوش می‌دهم، کامپیوتر بازی می‌کنم و سنتور هم می‌زنم.

برنامه و هدفت برای آینده چی است؟

من هفته دیگه در مسابقات ایتالیا شرکت می‌کنم، بعد به مسابقات اتریش می‌روم و ماه آینده هم در مسابقات اوپن آمریکا که خیلی برام مهم هست، شرکت می‌کنم، خیلی تمرین کرده‌ام که بتوانم در این مسابقات موفق بشم. قصد دارم حسابی تمرین کنم و بزودی نفر اول تنیس جهان بشم.

الان دارای چه سیدی هستی؟

من با شکست در دور سوم مسابقات ویمبلدون فکر کنم سید ۳۵ باشم.

یک سال پیش سید ۲۴ بودی و الان ۳۵، پیشرفت خوبی داشتی؟

بله با تمرینات فشرده و کمک و حمایت خانواده‌ام به این موفقیت دست یافتم و قصد دارم به زودی به سید یک برسم.

ارغوان چرا با شرکت‌های بزرگ برای تبلیغات و حمایت مالی قراردادی نمی‌بندی؟

شرکت‌های آدیداس و نایک چندین بار به من پیشنهاد داده‌اند، ولی چون قیمت‌ها پایین بوده پدرم قبول نکرد، درهمین مسابقات ویمبلدون هم چند پیشنهاد شد ولی قبول نکردیم، چون تصمیم دارم با پیروزی‌های بیشتر، سید خودم را پایین‌تر بیارم تا با قیمت‌های بالا با این شرکت‌ها وارد مذاکره شوم.

از پدرت چقدر حساب می‌بری؟

پدرم در داخل زمین خیلی سختگیر و جدی است و خیلی ازش حساب می‌برم، اما در بیرون از زمین تنیس خیلی با هم دوستیم.