فراهانی: با تقلب به دنبال پیشرفت هستیم

رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال از عدم حضور نمایندگان باشگاه‌ها و روسای هیات‌های فوتبال در نشست تشریح شرایط حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها بر طبق ضوابط کنفدراسیون آسیا به شدت انتقاد کرد.

مهندس محسن صفایی فراهانی در این نشست که در آکادمی فوتبال برگزار شد، گفت: عدم حضور نمایندگان باشگاه‌ها و روسای هیات‌های فوتبال در این جلسه نشان می‌دهد که چقدر به موفقیت و اجرای طرح کنفدراسیون فوتبال آسیا برای حرفه‌ای کردن باشگاه‌ها اهمیت داده می‌شود و تا چه اندازه می‌توان به موفقیت این طرح در ایران اطمینان داشته باشیم، تصور می‌کنم عدم حضور نمایندگان باشگاه‌ها در این جلسه و جلسات مشابه باعث تاسف است و نشان دهنده این است که چقدر به آینده حرفه‌ای باشگاه‌ها بی تفاوت هستیم. وی افزود:‌ حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی است که در فوتبال آسیا رخ می‌دهد و متاسفانه مدیران ما به آن توجه ندارند، با این وجود می‌خواهیم با کشورهایی رقابت کنیم که از ما جلوترند و رسیدن به آنها کار دشواری است.

رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال تصریح کرد: من وظیفه دارم اهمیت طرح کنفدراسیون فوتبال آسیا در حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها را بیان کنم، اتفاقی که در حال رخ دادن است فرصت طلایی برای فوتبال ماست. جمع‌بندی کمیته مسابقات کنفدراسیون آسیا بر این است که تا سال ۲۰۰۹ تنها باشگاه‌هایی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا حضور یابند که استانداردهای این مرجع را داشته باشند و بر اساس آن سهمیه هر کشور برای حضور در مسابقات لیگ قهرمانان مشخص خواهد شد که می‌تواند بین یک تا چهار سهمیه برای هر کشور باشد.

او افزود: این یک فرصت طلایی برای فوتبال ماست و ما از آن استفاده نمی‌کنیم، مدیران باشگاه‌ها به بهانه رسیدن به امور تیم‌شان در فصل نقل و انتقالات در این جلسه شرکت نکردند و ظاهرا متوجه نیستند که تنها یک سال و نیم تا اجرای طرح کنفدراسیون فوتبال آسیا فرصت داریم.

صفایی فراهانی گفت: به عنوان عضو کمیته اجرایی AFC وظیفه دارم اهمیت موضوع را برای باشگاه‌ها بیان کنم.

وی با تاکید بر این گفته ادامه داد: بحث کنفدراسیون فوتبال آسیا این نیست که تنها سه تیم برتر یک کشور را کنترل کند، آنها کل تیم‌ها حتی تیم‌های انتهایی جدول را نیز کنترل می‌کنند و بر اساس آن اقدام به ارزیابی مسابقات و تعیین سهمیه‌بندی برای تیم‌ها می‌کنند که امکان دارد یک کشور صاحب یک تیم و کشور دیگر صاحب چهار تیم شود. از آنجا که فدراسیون فوتبال تشکیلات مشخصی ندارد و باشگاه‌ها نیز نمی‌توانند حداقل شرایط AFC را برآورده کنند از مقامات کنفدراسیون فوتبال آسیا خواسته‌ام بازدید خود را از کشور ما تا ماه سپتامبر به عقب بیاندازند.

صفایی فراهانی با اظهار تاسف گفت:‌ به شخصه نماینده باشگاه استقلال را در مراسم قرعه‌کشی لیگ قهرمانان آسیا ندیدم، این در حالی بود که وی در آن تاریخ در مالزی حضور داشت و اگر در جلسه هماهنگی AFC شرکت می‌کرد شاید مشکلاتی که برای این تیم در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا پیش آمد، رخ نمی‌داد.

رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال افزود: ما نفوذ را اشتباه ترجمه می‌کنیم و توانایی را با تقلب اشتباه می‌گیریم، در خارج ایران توانایی عامل پیشرفت است و ما با تقلب به دنبال پیشرفت هستیم. این مسائل دوره‌اش تمام شده است، ما باید به خودمان بیاییم، همیشه فکر می‌کنیم مسوولان کنفدراسیون فوتبال آسیا با ما مشکل دارند اما، آنها هیچ مشکلی با ما ندارند. این ما هستیم که مشکل داریم. از مدیران باشگاه‌ها تعداد کمی در جلسه حضور یافته‌اند و مشخص است که آنها چقدر برای آینده باشگاه خود نگرانند و چطور می‌خواهیم با فوتبال برتر آسیا برابری کنیم.

صفایی فراهانی در ادامه گفت: اگر از شش سال پیش بحث حرفه‌ای شدن باشگاه‌ها را به طور حرفه‌ای دنبال می‌کردیم در حال حاضر حداقل استانداردها را داشتیم اما، به خاطر این که گمان می‌کردیم این مساله شوخی است و لابی کردن را به نوعی توانایی می‌دانستیم با همین سیستم به کار خود ادامه دادیم.

وی با اشاره به نشست خود با بن همام گفت: من در جلسه‌ای که با رییس AFC داشتم پیشنهاداتی را در رابطه با فوتبال ایران مطرح کردم و جالب اینجاست که او اطلاعاتی از فوتبال ما داشت، حتی از مسائل ریز باشگاه‌های کوچک و بزرگ به اندازه خودمان مطلع بود و در این زمینه ابراز نگرانی می‌کرد و مسائلی که ما به آن توجهی نداریم آنها دنبال می‌کنند و بیشتر از ما به دنبال از دست رفتن فرصت‌ها هستند.

وی همچنین از باشگاه‌ها انتقاد کرد: مدیران باشگاه‌ها خود باید پیگیری چگونگی اجرای طرح AFC باشند. در این مورد حتی فدراسیون فوتبال را بازخواست کنند اما، آنها به هیچ وجه نگران نیستند و پیگیری نمی‌کنند. مدیران باشگاه‌ها با این که می‌دانستند داشتن مدرک مربی‌گیری درجه A جدی است اما، به آن توجه نکردند. امروز در کنفدراسیون فوتبال آسیا مربیان نه تنها باید مدرک A را مورد تایید این کنفدراسیون داشته باشد بلکه باید مدرک بالاتر از آن را نیز ارائه کنند. AFC هر مدرکی را قبول نمی‌کند. یا باید به تایید AFC رسیده باشد و یا مربیان مدارک را از نهادهای مورد تایید AFC دریافت کنند.