آب از سر استقلال گذشت

گروه ورزش - اتفاقات جدیدی دارد می‌افتد. به نظر می‌رسد روزنه‌ای برای رفع محرومیت استقلال پیدا شده. پنج‌شنبه که مقداد نجف‌نژاد از مالزی و جلسه با مسوولان AFC برگشت خبر رسید که او توانسته رضایت بن‌همام را جلب کند! البته خبر تا حدودی نزدیک به شایعه بود. اما وقتی نجف‌نژاد با خبرنگاران مصاحبه کرد مشخص شد که تصمیمات جدیدی در AFC گرفته شده است. نجف‌نژاد می‌گوید: «مستندات ارائه شده از سوی باشگاه استقلال به AFC، بن‌همام را برای لغو محرومیت استقلال راضی کرد، اما در خصوص محرومیت، نظر نهایی را کمیته اجرایی اعلام می‌کند. از نظر من روند مذاکراتمان در AFC فوق‌العاده خوب بود. شخصا یک ساعت با بن‌همام صحبت کردم و توانستم تا حدود زیادی نظر مساعد او را برای لغو محرومیت استقلال جلب کنم.‌» آن طور که مدیرعامل استقلال می‌گوید تاحدودی مشکلات حل شده. حتی قرار است غفاری، یکی از اعضای اصلی هیات‌رییسه روز یکشنبه عازم مالزی شود تا در آخرین جلسه نهایی که در آن تصمیمات مهمی در خصوص فوتبال آسیا گرفته می‌شود شرکت کند.با این حال و با تمام رایزنی‌هایی که نجف‌نژاد کرده به نظر نمی‌رسد که مشکل استقلال قابل حل باشد.

مهدی خبیری، عضو کمیته شش نفره کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال با تاکید بر نقش پررنگ صفایی‌فراهانی در برقراری ارتباط مدیرعامل باشگاه استقلال با مسوولان کنفدراسیون فوتبال آسیا می‌گوید: «اینکه گفته می‌شود صفایی فراهانی تاثیری در برقراری این جلسات نداشته است دور از جوانمردی است. برخلاف نوشته‌های برخی رسانه‌ها فراهانی از همان روز اول محرومیت استقلال پیگیر لغو آن بود و دور از انصاف است که بخواهیم نقش او را در برقراری ارتباط با مسوولان کنفدراسیون فوتبال آسیا نادیده بگیریم». خبیری ادامه می‌دهد:‌ «‌برقراری جلسه مدیرعامل استقلال با بن‌همام می‌تواند امیدواری‌ها را افزایش دهد اما آنچه مسلم است این که تصمیم نهایی در مورد باشگاه استقلال توسط کمیته اجرایی کنفدراسیون گرفته می‌شود و دیگر کاری از دست بن‌همام و پل مونی ساخته نیست. این کمیته پس از برگزاری آخرین جلسه در روز یکشنبه با بررسی کلیه مدارک و مستندات باشگاه استقلال و شنیدن واقعیات موجود رای نهایی خود را صادر خواهد کرد که امیدواریم رای آنها مثبت باشد. اما با توجه به بررسی تمامی جهات و اتفاقاتی که طی چند روز گذشته رخ داده است تنها ۱۰درصد به بخشش استقلال امیدواریم». خبیری در ادامه خطاب به هواداران استقلال می‌گوید که آنها باید آمادگی هرگونه تصمیمی از سوی AFC را داشته باشند و نسبت به آن واکنش نشان ندهند.

چون این امر می‌تواند به ضرر فوتبال ایران تمام شود. «هواداران استقلال مطمئن باشند که کمیته شش‌نفره انتقالی فدراسیون تمام تلاش خود را برای لغو محرومیت استقلال انجام داده است. اما اگر اتفاق ناخوشاندی افتاد آنها نباید این موضوع را یک فاجعه بدانند و به آن دامن بزنند، چون این امر به ضرر فوتبال ما تمام می‌شود».

از همان روزی که خبر محرومیت استقلال مطرح شد تمام نگاه‌ها معطوف به صفایی فراهانی شد.

پل ارتباطی ایران با مسوولان AFC و به قول بعضی از هوداران استقلال تنها کسی که می‌توانست نقش پررنگی در لغو محرومیت آبی‌پوشان داشته باشد.

اما به عقیده خیلی‌ها فراهانی به دلایل سیاسی هیچ‌گونه اقدامی برای رفع محرومیت استقلال انجام نداده و این حرف‌هایی است که به شدت فراهانی را تحت تاثیر قرار داده.او از دست استقلالی‌ها ناراحت است و می‌گوید: «مساله باشگاه استقلال سیاسی نیست که من بخواهم به دلیل سیاسی در آن دخالت نکنم. از سوی دیگر خودم راه‌حل را به استقلال پیشنهاد کردم، و حتی شرایط برگزاری جلسه نجف‌نژاد با بن‌همام را خودم فراهم کردم. اما لحن بن‌همام پس از دیدار با نجف‌نژاد منفی شد. ضمن اینکه AFC چهار روز تعطیل بود و ما در اولین روز کاری با آنها ارتباط برقرار کردیم، به اعتقاد من مشکل استقلال عدم برنامه‌ریزی مناسب است نه مسائل سیاسی.»

رییس کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال مسائل را کمی بازتر می‌کند و ادامه می‌دهد: ما می‌دانستیم که باشگاه استقلال مدارک خود را ارسال نکرده است. با وجود این فدراسیون فوتبال بیش از وظیفه خود عمل کرده است. استقلالی‌ها مثل سپاهان ۴۵ روز برای ارسال مدارک زمان داشتند که این کار را انجام ندادند و با توجه به این موضوع که سال گذشته نمایندگان تایلند و اندونزی از مسابقات کنار گذاشته شده‌اند، بازگشت استقلال به لیگ آسیا خیلی دشوار است.با این حال آقای خاتمی رییس‌جمهور سابق هم تاکید کردند که من برای حل مشکلات استقلال نهایت تلاش خود را به کار گیرم.من واقعا متاسفم چون هنوز مدارک به AFC نرسیده و کار بسیار دشوار و پیچیده است».به نظر دیگر آب از سر استقلالی‌ها گذشته و کاری از دست کسی برنمی‌آید. یکی از نزدیکان صفایی فراهانی می‌گفت وقتی او از کاری مطمئن نباشد حرفش را نمی‌زند. با این شرایط یعنی ممکن است استقلال محروم شود؟ همه چیز در جلسه روز یکشنبه مشخص می‌شود.