12 رویداد تاثیرگذار فوتبالی سال 2010

اسپانیا برای اولین‌بار قهرمان جهان شد

گروه ورزش- در حالی که سال ۲۰۱۰ میلادی تمام و وارد سال جدید شده‌ایم، سایت فدراسیون بین‌المللی فوتبال اقدام به انتخاب ۱۲اتفاق برتر سال کرده که حضور «نلسون ماندلا» در مراسم اختتامیه رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ یکی از آنها است. میزبانی آفریقای‌جنوبی برای رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ که برای نخستین بار در تاریخ اتفاق می‌افتاد، اتفاق بسیار بزرگی بود. سایت فیفا در آستانه سال جدید میلادی به انتخاب ۱۲ رویداد تاثیرگذار فوتبالی سال پرداخته است که در زیر می‌خوانید:

۱- مصر قهرمان جام ملت‌های آفریقا می‌شود؛ ۳۱ ژانویه

یک پیروزی یک بر صفر مقابل غنا کافی است تا مصر برای سومین دوره پیاپی قهرمان جام ملت‌های آفریقا شود. مصر در این خصوص به ایران، مکزیک و آرژانتین به عنوان تنها کشورهایی پیوست که سه بار متوالی به عنوان قهرمانی رقابت‌های فوتبال قاره‌ای دست پیدا کرده‌اند. مصر هفت بار قهرمان جام ملت‌های آفریقا شده است.

۲- «کوموروس» صاحب فوتبال می‌شود؛ ۴ مارس

اتحادیه فوتبال کوموروس در تاریخ ۴ مارس سال ۲۰۱۰ تحت برنامه پروژه گل افتتاح فدراسیون خود را جشن گرفت. کوموروس با جمعیت ۶۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۰۵ به عضویت فیفا درآمد، اما در سال ۲۰۱۰ مبلغ ۳۳ میلیون ۶۰۰ هزار دلار کمک مالی دریافت کرد تا زیرساخت‌های خود را ارتقا بخشد.

۳- اینتر به حکومت بارسا پایان می‌دهد؛ ۲۸ آوریل

خوزه مورینیو به همراه تیم اینتر در این تاریخ موفق شد بارسلونا، مدافع عنوان قهرمانی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا را از گردونه رقابت‌ها حذف کند. این تیم ایتالیایی در نهایت علاوه بر قهرمانی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا به عنوان قهرمانی جام باشگاه‌های جهان در امارات هم دست پیدا کرد.

۴- قهرمان جام جهانی ۲۰۰۶ خیلی زود به خانه برمی‌گردد؛ ۲۴ ژوئن

شکست ۳ بر ۲ مقابل اسلواکی باعث شد ایتالیا از مرحله گروهی رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ حذف شود. فرانسه دیگر فینالیست رقابت‌های جام جهانی ۲۰۰۶ هم به همین سرنوشت دچار شد و هر دو تیم بدون حتی یک پیروزی به اروپا بازگشتند.

۵- اسپانیا برای نخستین بار قهرمان جهان می‌شود؛ ۱۱ ژوئیه

اسپانیا با شکست هلند برای نخستین بار در تاریخ به عنوان قهرمانی رقابت‌های جام جهانی دست پیدا کرد. آندرس اینیستا، زننده تک گل دیدار پایانی در این خصوص گفت: مهم‌ترین چیز این است که ما آرامش خود را حفظ کردیم و باورهای‌مان را تجسم بخشیدیم.

۶- ماندلا در مراسم اختتامیه شرکت می‌کند؛ ۱۱ ژوئیه

حضور نلسون ماندلا در مراسم اختتامیه جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی از جمله فراموش نشدنی و تاثیربرانگیزترین اتفاقات فوتبالی در سال ۲۰۱۰ به حساب می‌آید. اتومبیل حامل ماندلا، وی را پیش چشم حاضران در ورزشگاه به حرکت درآورد.

۷- نیمه نهایی زیر ۲۰ سال قهرمانی زنان جهان؛ ۲۹ ژوئیه

آلمان، کلمبیا، نیجریه و کره شمالی با حضور در نیمه نهایی فوتبال زیر ۲۰ سال زنان جهان در سال ۲۰۱۰، تاریخ‌ساز شدند. این برای نخستین بار در تاریخ این رقابت‌ها بود که چهار تیم از چهار کنفدراسیون به این مرحله از رقابت‌ها راه پیدا می‌کردند. نیجریه با رسیدن به دیدار پایانی به عنوان نخستین تیم آفریقایی که به این مرحله راه پیدا می‌کند، برگ دیگری از تاریخ را ورق زد.

۸- «فوتبال برای امید» در کنیا گشایش می‌یابد؛ ۴ سپتامبر

به استثنای چند کشور دیگر در آفریقای‌جنوبی، «مرکز فوتبال برای امید» - Football for Hope Centre - در «ماتاره» کنیا گشایش می‌یابد. این مرکز پیش از این به منظور ارتقای سطح سلامت، تحصیل و زندگی اجتماعی در نامیبیا و مالی هم گشایش یافته بود.

۹- سامانه نقل و انتقال بازیکنان راه‌اندازی می‌شود؛ اول اکتبر

پس از دو سال پیگیری و راه اندازی آزمایشی، سرانجام سامانه نقل و انتقال بازیکن در سال ۲۰۱۰ لازم‌الاجرا شد. این شیوه باعث می‌شود که نقل و انتقالات بازیکنان سریع‌تر و شفاف‌تر انجام شود. «جوزف سپ بلاتر» در این خصوص اظهار داشت: مهم‌ترین چیز این است که شفافیت نقل و انتقالات بالا می‌رود و می‌توانیم مقابل پولشویی بایستیم.

۱۰- تولد دو افسانه فوتبال؛ ۲۳ و ۳۰ اکتبر

دو بازیکن افسانه‌ا‌ی فوتبال، پله و دیه‌گو مارادونا تولد خود را در این ماه جشن گرفتند. پله هفتاد سالگی خود را جشن گرفت و مارادونا پنجاه سالگی‌اش را. ابتدای همین سال مارادونا پنجمین جام جهانی خود را تجربه کرده بود و نخستین جام جهانی در کسوت مربی.

۱۱- میزبانی روسیه و قطر در جام های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲؛ ۲ دسامبر

اوایل ماه جاری، کشورهای روسیه و قطر پیش چشمان

بهت‌زده حاضران در مراسم انتخاب میزبانان جام جهانی در زوریخ سوئیس، به عنوان میزبانان جام‌های جهانی ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ انتخاب شدند.

۱۲- «مازمبه» جهان را به شگفتی وامی‌دارد؛ ۱۴ دسامبر

«تی پی مازمبه» کنگو با نمایش خوبی که مقابل اینترناسیونال برزیل، قهرمان جام لیبرتادورس داشت، همگان را به شگفتی واداشت. مازمبه نخستین تیم آفریقایی است که به دیدار پایانی رقابت‌های جام باشگاه‌های جهان راه پیدا کرد. این تیم در دیدار نهایی مقابل اینتر تن به شکست داد.