پرسپولیس-سپاهان فقط یک خاطره

صحنه‌ای از بازی معروف پرسپولیس - سپاهان که قهرمانی را به قطبی هدیه داد

نهمین دوره مسابقات فوتبال لیگ برتر باشگاه‌های کشور روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته جاری در شرایطی به پایان می‌رسد که قهرمان آن از چند هفته پیش مشخص شده و تنها جذابیت هفته پایانی معرفی سومین تیم سقوط کننده به لیگ دسته اول پس از ابومسلم و استقلال اهواز است. در لیگی که قهرمانش مشخص شده است، سه تیم بالای جدول آن هیچ گزندی را برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا احساس نمی‌کنند و سقوط دو تیم انتهای جدول نیز به لیگ دسته اول قطعی شده است، یافتن دیدارهای حساس در هفته آخر کار بسیار دشواری است.

راه‌آهن شهرری - مقاومت سپاسی شیراز

ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه اکباتان تهران

بدون شک‌این مسابقه حساس‌ترین دیدار هفته سی و چهارم لیگ برتر است. هر دو تیم فانوس به دست لیگ برتر از قضا در هفته آخر لیگ برای ماندن به مصاف هم می‌روند. در‌این مسابقه اگر راه‌آهن برنده شود، مقاومت سپاسی با لیگ برتر وداع خواهد کرد. حتی اگر بازی مساوی هم تمام شود، باید شاهد خداحافظی شیرازی‌ها با لیگ برتر باشیم.‌

این تیم تنها در صورتی در لیگ برتری می‌ماند که راه‌آهن را در خانه‌اش شکست دهد، کار دشواری که تیم سپاسی حداقل در هفته‌های گذشته نشان داده توانایی انجام آن را ندارد. تیمی ‌که در ۱۰ بازی گذشته هشت بار شکست خورده و تنها یک‌بار پیروز شده است، آیا می‌تواند راه‌آهن را در تهران شکست دهد؟ شاید انگیزه‌های ماندن در لیگ برتر تیم درمانده احمدزاده را نجات دهد.

صبای قم - سایپا کرج

ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه یادگار امام (ره) قم

اختلاف دو امتیازی صبای قم (۴۷ امتیاز) و سایپا کرج (۴۵ امتیاز)‌این بازی را هم حساس کرده است. تیم مایلی کهن که طی هفته‌های اخیر روندی روبه رشد داشته به دنبال آن است تا شاید با شکست صبای قم جای‌این تیم را در رده ششم جدول بگیرد.‌ این انگیزه برای هر دو تیم کفایت می‌کند تا برای ۹۰ دقیقه پابه‌پای هم بجنگند.

پرسپولیس - سپاهان اصفهان

ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه آزادی تهران

طی چند سال گذشته ‌این بازی هم به مسابقه‌ای خاص در فوتبال ‌ایران تبدیل شده است. حتی اگر سپاهان قهرمان لیگ شده و پرسپولیس هم شانسی برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا نداشته باشد از حساسیت مسابقه آنها کاسته نمی‌شود، چرا که سپاهان، سپاهان است و پرسپولیس، پرسپولیس.‌این بازی که می‌توانست تداعی کننده خاطرات دیدار دو تیم در فصل ۸۷ - ۸۶ باشد با قهرمانی زودهنگام سپاهان و ناکامی ‌پرسپولیس به یک بازی تشریفاتی مبدل شد، مسابقه‌ای تشریفاتی، اما حساس.

پاس همدان - تراکتورسازی تبریز

ساعت ۱۷:۱۵، ورزشگاه قدس همدان

شاگردان علی اصغر مدیر روستا کمتر از دو تیم مقاومت شهید سپاسی شیراز و راه‌آهن شهرری خطر سقوط به لیگ دسته اول را احساس می‌کنند. تیم پاس تنها در صورتی به لیگ دسته اول سقوط می‌کند که مقاومت سپاسی در تهران راه‌آهن را شکست دهد و‌این تیم در مصاف با تراکتورسازی بدون کسب امتیاز از زمین خارج شود. همین موضوع انگیزه تیم مدیرروستا را دو چندان می‌کند که در بازی خانگی برابر تراکتورسازی با حداکثر امتیاز زمین را ترک کند.

شاهین بوشهر - فولادخوزستان

ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه شهید بهشتی بوشهر

شاید اگر در هفته سی و سوم شاهین برابر مقاومت سپاسی به پیروزی نرسیده بود و فولادخوزستان هم برابر ذوب‌آهن یک امتیاز کسب نکرده بود، جدال‌این دو تیم را در هفته سی و چهارم جذابیت ویژه‌ای داشت و تلاش دو تیم برای ماندن در لیگ برتر هفته آخر جذاب‌تر می‌کرد. اما با نتایجی را که در هفته گذشته رقم خورد بازی دو تیم شاهین بوشهر و فولادخوزستان یک مسابقه تشریفاتی شد و دو تیم فقط برای صعود یک یا دو پله‌ای در جدول باهم می‌جنگند.

استقلال اهواز - استیل آذین

ساعت ۱۹:۳۰، ورزشگاه تختی اهواز

استقلال اهواز به لیگ دسته اول سقوط کرده است. استیل آذین هم شانسی برای ‌ایستادن بر سکوی سوم جدول و کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا ندارد.

با‌ این شرایط‌ آیا تقابل ‌این دو تیم جذابیت آن را دارد که بازیکنان ساق پای خود را در آستانه فصل نقل و انتقالات به خطر بیندازند؟ البته استیل آذین امیدوار است تا در اهواز پیروز شود و پرسپولیس در تهران به سپاهان ببازد تا شاید جای ‌این تیم را در رده چهارم جدول بگیرد.‌ این عامل انگیزشی می‌تواند تیم استیل آذین را از حالت یک تیم منفعل خارج کند و بازی فردا را جذابیتی دوچندان بخشد.

جدول رده‌بندی:

۱ - سپاهان اصفهان ۶۶ امتیاز (قهرمان)

۲ - استقلال تهران ۵۸ امتیاز - تفاضل گل ۱۷+

۳ - ذوب آهن اصفهان ۵۸ امتیاز - تفاضل گل ۱۶+

۴ - پرسپولیس ۵۲ امتیاز

۵ - استیل آذین ۵۱ امتیاز

۶ - صبای قم ۴۷ امتیاز

۷ - تراکتورسازی تبریز ۴۶ امتیاز

۸ - سایپا کرج ۴۵ امتیاز

۹ - ملوان بندرانزلی ۴۱ امتیاز

۱۰ - پیکان قزوین ۴۰ امتیاز

۱۱ - شاهین بوشهر ۳۹ امتیاز - تفاضل گل ۱+

۱۲ - مس کرمان ۳۹ امتیاز - تفاضل گل ۴-، ۵۰ گل زده

۱۳ - فولادخوزستان ۳۹ امتیاز - تفاضل گل ۴-، ۳۰ گل زده

۱۴ - راه‌آهن شهرری ۳۷ امتیاز - تفاضل گل ۸-، ۳۶ گل زده

۱۵ - پاس همدان ۳۷ امتیاز - تفاضل گل ۸- ،۳۵ گل زده

۱۶ - مقاومت شهید سپاسی ۳۶ امتیاز

۱۷ - ابومسلم مشهد ۳۲ امتیاز

۱۸ - استقلال اهواز ۲۹ امتیاز