ایسنا- بررسی تطبیقی نقش عوامل موثر بر توسعه گردشگری ورزشی از دیدگاه مدیران و دست‌اندرکاران ورزش ایران و ترکیه نشان داد: در ترکیه نقش عوامل جلب‌کننده را در توسعه و پرورش گردشگر ورزشی مهم‌تر از همتایان ایرانی خود می‌دانستند. در این تحقیق که تضاد معنادار عملکرد مدیران دو کشور را نشان می‌دهد، آمده است: این تفاوت می‌تواند به دلیل عدم‌وجود سیستم بازاریابی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی الکترونیکی قوی و عدم همکاری سازمان تربیت بدنی با سازمان متولی گردشگری کشور ایران باشد. این در حالی است که در کشور ترکیه علاوه بر جذابیت رشته‌های ورزشی، استفاده از سیستم‌های قوی بازاریابی تبلیغات و اطلاع‌رسانی الکترونیکی قوی موجب حضور گردشگران ورزشی را فراهم می‌سازند. نتیجه تحقیق حاصله با نتایج تحقیقات چالیپ و گرین و کزاک که در مورد اهمیت عوامل جلب‌کننده در ورزش بود، هم‌خوانی دارد.

همچنین نتایج حاکی از تفاوت معناداری در دیدگاه دو گروه آزمودنی در خصوص عوامل بازدارنده‌ای است که از دیدگاه آزمودنی‌های کشور ایران نسبت به همتایان ترکیه‌ای خود از اهمیت بیشتری برخوردار بوده،‌ این امر می‌تواند مربوط به محدودیت‌های پیش‌روی مدیران و دست‌اندرکاران ورزش کشور ایران باشد که با توجه به فرهنگ‌مذهبی جامعه ایران به خصوص در مورد زنان گردشگر ورزشی برای سفر به ایران با آن روبه‌رو خواهند شد.

از سوی دیگر، رسانه‌های غربی، کشور ایران را در سایت سازمان جهانی گردشگری کشوری نامناسب برای گردشگری معرفی کرده‌اند. در حالی که در کشور ترکیه هیچ یک از محدودیت فوق به چشم نمی‌خورد.

اما در مورد عوامل سوق‌دهنده از دیدگاه آزمودنی‌های دو کشور به یک اندازه دارای اهمیت بود و در این مورد تفاوت معناداری مشاهده نشد.

آنچه مسلم است پیوند سیستماتیک میان ۳ سازمان تربیت‌بدنی، سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان گردشگری و میراث فرهنگی است که می‌توانند زمینه فعال‌سازی این صنعت گردشگری که از آن به عنوان «صنعت سفید» یاد می‌کنند، فراهم کنند. در این میان، آنها می‌توانند با راه‌اندازی مکان‌های مختلف و ایجاد سایت‌های مجهز ورزشی همچنین تبلیغات و معرفی ایران به ورزشکاران خارجی از طریق ورزشکاران ایرانی حاضر در مسابقات بین‌المللی باشند و در این بین نباید از نقش آژانس‌های مسافرتی نیز غافل شد؛ چرا که می‌توانند با برگزاری تورهای گردشگری ورزشی، گردشگران زیادی را به کشور جذب و به رونق آن کمک کنند.