از داربی شیراز تا غول‌کشی!

گروه ورزش- هفته‌ بیستم لیگ برتر فوتبال پس از وقفه‌ای دوازده روزه به دلیل بازی‌های تیم ملی ایران، از روز جمعه با انجام شش بازی آغاز می‌شود.

در حساس‌ترین دیدارهای روز جمعه تیم‌های برق شیراز و مقاومت سپاسی داربی شیراز را برگزار می‌کنند، صنعت نفت و پگاه برای فرار از انتهای جدول به مصاف یکدیگر می‌روند و صباباتری و راه‌آهن نیز در تهران دیدار جالب توجهی را برگزار می‌کنند. برق شیراز - مقاومت شهید سپاسی، ورزشگاه حافظیه شیراز

دو تیم جوان و باانگیزه‌ لیگ برتر در حالی به مصاف یکدیگر می‌روند که برق شیراز با ۲۷ امتیاز در مکان ششم قرار دارد و مقاومت شهید سپاسی تنها با سه امتیاز کمتر در مکان یازدهم قرار گرفته است. بی‌تردید زمانی که پیروزی در یک دیدار فاصله‌ پنج پله‌ای دو تیم را از میان می‌برد انگیزه‌ها برای پیروزی افزایش خواهد یافت. به خصوص اگر تیم غلام پیروانی در داربی شیراز مقابل تیم برق قرار گرفته باشد.

اما در سوی دیگر میدان نیز تیم برق که نیم فصل دوم را با دو تساوی آغاز کرده است برای آن که در جمع بالانشینان جدول رده‌بندی باقی بماند به این میدان می‌آید تا حداکثر امتیاز را به دست آورد. تقابل اندیشه‌های یاوری و پیروانی می‌تواند داربی شیراز در هفته‌ بیستم را به یکی از زیباترین دیدارهای این هفته لیگ تبدیل کند.

صنعت نفت‌آبادان‌ پگاه‌گیلان

ورزشگاه تختی آبادان

این دیدار آخرین فرصت برای ابراهیم قاسم‌پور است و نفت در این بازی محکوم به پیروزی است، اما آنها پگاه را در شرایطی ملاقات می‌کنند که این تیم پس از شکست دادن پرسپولیس به کوهی از انگیزه تبدیل شده است. اکنون پگاه با چهارده امتیاز بار دیگر امیدوارانه به لیگ بازگشته است و تلاش می‌کند نماینده‌ شهر رشت را به هر شکل ممکن در لیگ نگه دارد.

نفت آبادان نیز با شانزده امتیاز در مکان شانزدهم قرار دارد و پس از دو شکست متوالی تنها به کسب سه امتیاز دیدار خانگی فکر می‌کند. اکنون باید دید که در این دیدار حکم برکناری قاسم‌پور صادر می‌شود یا آن که بار دیگر امیدهای پگاه برای بقا در لیگ به مخاطره می‌افتد.

شیرین فراز کرمانشاه ذوب‌آهن اصفهان

ورزشگاه آزادی کرمانشاه

شیرین فراز با شانزده امتیاز در مکان هفدهم جدول قرار دارد و بر خلاف نامش روزهای تلخی را در لیگ برتر می‌گذراند. این تیم در دیدار روز جمعه میزبان تیم پانزدهم جدول است که چهار امتیاز بیشتر از تیم کرمانشاهی اندوخته است و اکنون به کرمانشاه می‌آید تا با امتیاز از این دیدار بازگردد. سرمای هوا می‌تواند تنها نقطه‌ قوت تیم کرمانشاهی نسبت به ذوب‌آهن باشد. بی‌تردید تیم‌ ذوالفقارنسب برای آن که بتواند به میانه‌های جدول بازگردد باید امتیازهای چنین دیدارهایی را به دست آورد. هر چند که تیم کرمانشاهی نیز برای ماندن در لیگ برتر به امتیازهای دیدارهای خانگی چشم خواهد داشت. شکست در دیدار جمعه مقابل ذوب‌آهن می‌تواند آغاز پایان کار شیرین فراز در لیگ برتر باشد.

ملوان بندر انزلی استقلال اهواز

ورزشگاه دستگردی تهران

سرانجام با مساعدت سازمان لیگ برتر تیم ملوان نیز این فرصت را یافت تا در نیم فصل دوم بازی کند. به دلیل مشکلات ناشی از بارش برف در ورزشگاه تختی انزلی این دیدار در تهران برگزار می‌شود و شاگردان محمد احمدزاده از تیم مجید جلالی میزبانی خواهند کرد. البته بازی در انزلی برای تیم ملوان که در حال حاضر با ۲۷ امتیاز در مکان پنجم قرار دارد دلچسب‌تر بود. اما این تیم برای آن که نشان دهد در نیم فصل دوم نیز همانند نیم فصل نخست مدعی است، برای پیروزی به مصاف تیم هفتم جدول که بیست و شش امتیاز دارد، می‌رود. فاصله‌ نزدیک دو تیم در جدول رده‌بندی سبب می‌شود تا هر دو تیم انگیزه‌های بسیاری برای پیروزی در این دیدار داشته باشند. در تیم مجید جلالی، میلاد می‌داوودی پیش از رفتن به امارات بازی خداحافظی‌اش را انجام می‌دهد و استقلال اهواز امید بسیاری دارد که با توجه به برگزاری بازی در خارج از شهر انزلی بتواند هر سه امتیاز دیدار را به دست آورد.

صباباتری تهران - راه‌آهن؛ ورزشگاه شهید درخشان رباط کریم

صباباتری بار دیگر به جمع مدعیان صدر جدول پیوسته است. پس از آن که سپاهان و پرسپولیس در هفته‌ نوزدهم شکست خوردند و خطر کسر امتیاز تیم صدرنشین را تهدید می‌کند، اکنون صبایی‌ها از سایه بیرون آمده‌اند و تلاش بزرگ خود را برای رسیدن به صدر جدول آغاز کردند. آنها در هفته‌ بیستم تیم دوازدهم جدول را که تاکنون ۲۲ امتیاز اندوخته است ملاقات می‌کنند.

شاید در این ملاقات خانگی باید شانس بیشتر را به صباباتری داد. اما زمانی درباره‌ این شانس باید تردید کرد که تیم مقابل راه‌آهن و مربی آن اکبر میثاقیان باشد. راه‌آهن به ویژه در مقابل تیم‌های تهرانی همواره تیمی مدعی و با انگیزه بوده است و میثاقیان تیزهوشانه تیمش را از این دیدارها موفق بیرون می‌آورد. شرایط صباشهر و همین طور نحوه‌ هدایت اکبر میثاقیان این دیدار را به نبرد حاشیه‌ها تبدیل

می‌کند.

سایپا تهران - پاس همدان ورزشگاه انقلاب کرج

تیم سایپا مدتی است که روند پرفراز و نشیبش در لیگ برتر را پشت سر گذاشته و توانسته است با ۲۱ امتیاز تا مکان سیزدهم جدول بالا بیاید. این تیم روز جمعه میزبان پاس همدان است که با ۲۶ امتیاز در مکان نهم قرار دارد. تیم علی دایی در حالی از پاس میزبانی می‌کند که در این فصل نشان داده است به هیچ عنوان نمی‌تواند حتی در دیدارهای خانگی سایپا را از پیش برنده دانست. در سوی دیگر میدان نیز تیم وینگو بگوویچ یا آنقدر خوب بازی می‌کند که شگفتی می‌سازد و یا به اندازه‌ای بد ظاهر می‌شود که همه را ناامید می‌کند.

بنابراین اگر در روز جمعه روز خوب پاس باشد علی دایی و تیمش با چالشی بزرگ روبه‌رو می‌شوند و اگر شرایط به گونه‌ دیگری باشد سایپا این شانس را خواهد داشت تا با توجه به فاصله‌ نزدیک امتیازات و کسب حداکثر امتیاز این بازی به صعود در جدول ادامه دهد.