نبرد ماندن و رفتن مربیان

گروه ورزش- هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال جمعه با انجام هشت دیدار پیگیری می‌شود که در مهم‌ترین دیدارها پرسپولیس میزبان صباباتری است و ذوب‌آهن در اصفهان برابر استقلال قرار می‌گیرد.

هفته شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر با تساوی تیم‌های صنعت نفت آبادان و سپاهان اصفهان آغاز شد و سایر بازی‌های این هفته جمعه شانزدهم آذر ماه برگزار می‌شود. پیکان تهران - شیرین فراز

تیم دارابینیان پرتجربه پس از آن که توانست مس کرمان را در خانه‌اش شکست دهد این بار در خانه میزبان تیم محمود فکری مربی جوان شیرین فراز کرمانشاه است. در حال حاضر پیکان با ۲۱ امتیاز در رده هفتم جدول ایستاده اما شیرین فراز با ۱۴ امتیاز پانزدهم است. شاید بر روی کاغذ بتوان پیکان را تیم پیروز این دیدار دانست اما شیرین فراز نیز در این فصل با وجود فراز و نشیب‌های بسیار بازی‌های خوبی انجام داده، در هر صورت اگر شیرین فراز در این بازی مقابل پیکان شکست بخورد در آن صورت احتمال تعیین سرمربی جدید و بازگشت محمود فکری به درون زمین وجود دارد.

ذوب‌آهن - استقلال تهران

فیروز کریمی و شاگردانش روز جمعه به اصفهان می‌روند تا در برابر تیم ذوالفقارنسب با تجربه قرار بگیرند. ذوب‌آهن پس از حضور ذوالفقارنسب روند بهتری را پیدا کرده است و با فاصله گرفتن از انتهای جدول اکنون با ۱۵ امتیاز در مکان سیزدهم است. استقلال تهران با آن که با پنج امتیاز بیشتر در مکان نهم ایستاده همچنان از ثبات لازم برخوردار است. دیدارهای ذوب‌آهن و استقلال در اصفهان همواره از حساسیت بالایی برخوردار بوده است. با این حال فیروز کریمی به دنبال آن است تا با کسب سه امتیاز در مقابل ذوب‌آهن پاسخ حمایت‌های هفته جاری هواداران را به نحو شایسته‌ای بدهد. کریمی برای رسیدن به این هدف باید از افکار پیچیده ذوالفقارنسب عبور کند.

راه‌آهن تهران -مس کرمان

این دیدار جنگ بقای دو مربی بر روی نیمکت خواهد بود. اکبر میثاقیان مربی تیمی که با شانزده امتیاز در مکان یازدهم قرار دارد اکنون جایگاهش را متزلزل می‌بیند و فرهاد کاظمی سرمربی مس کرمان که تیمش با ۱۵ امتیاز چهاردهم است هفته گذشته پس از شکست مقابل پیکان تصمیم گرفت تا استعفایش را به مدیران تیم کرمانی تقدیم کند، استعفای وی هنوز پذیرفته نشده است. شکست در این بازی برای راه‌آهن می‌تواند به منزله سست شدن جایگاه میثاقیان باشد.

ابومسلم - سایپا تهران

علی دایی که تیمش نتوانست در تهران مقابل پگاه گیلان امتیاز به دست آورد اکنون باید در دیداری دشوار به مصاف ابومسلم برود. ابومسلمی که با تعویض مظلومی بار دیگر اوج گرفته و دیگر جزو قعر نشینان لیگ برتر نیست. آنها با ۱۹ امتیاز در رده دهم جدول قرار دارند و قهرمان ضعیف شده فصل گذشته را در حالی ملاقات می‌کنند که با ۱۳ امتیاز در مکان شانزدهم قرار دارد. سایپا که اکنون به اذعان سرمربی‌اش بسیار ضعیف‌تر از فصل گذشته است در این دیدار به دنبال حداکثر امتیاز خواهد بود. شکست در این دیدار شانس ماندن علی دایی به عنوان سرمربی سایپا را به حداقل می‌رساند.

پگاه گیلان - برق شیراز

اکنون در جدول رده‌بندی و در قسمت پیروزی مقابل نام پگاه عدد یک ثبت شده است. آنها پس از پانزده هفته در تهران سایپا را شکست دادند. هر چند که همچنان با ده امتیاز آخرین تیم جدول رده‌بندی هستند. با این حال شاگردان نادر دست‌نشان در دو هفته اخیر به خودباوری لازم رسیده‌اند و در تلاش هستند تا گام بعدی را در خانه محکم بردارند. اما در مقابل برق شیراز تیم ۲۱ امتیازی در مکان هشتم جدول قرار دارد. آنها هفته گذشته بازی خوبی انجام دادند اما مقابل پرسپولیس شکست خوردند. تیم شیرازی در این فصل نشان داده است که بازی در داخل یا خارج از خانه برایش تفاوتی ندارد.

پاس همدان - استقلال اهواز

وینگو بگوویچ پس از آن که توانست استقلال تهران را شکست دهد این بار در خانه به مصاف استقلال اهواز می‌رود. تیم پنجم جدول با ۲۳ امتیاز به مصاف استقلال اهوازی می‌رود که تنها با دو امتیاز کمتر در همسایگی این تیم قرار گرفته و سه امتیاز این دیدار می‌تواند جای دو تیم را در جدول با هم عوض کند. مجید جلالی که به زودی عازم خانه خدا خواهد شد تیمش را برای این بازی آماده کرده، با این حال پاس همدان در خانه منتظر است تا استقلال دیگری را از پیش رو بردارد و به آرامی به جمع مدعیان صدر جدول اضافه شود. هر چند که این فکر در ذهن بازیکنان تیم مقابل نیز وجود دارد.

مقاومت شهید سپاسی شیراز - ملوان بندرانزلی

کسی از تیم شیرازی انتظار چندانی ندارد. شاید این موضوع رمز موفقیت این تیم در شش دوره لیگ برتر بوده است. اگر آنها ببازند تماشاگران به ارایه فوتبال زیبا از بازیکنان جوان این تیم راضی می‌شوند و بردهایشان نیز حماسه می‌شود. این بار آنها در شهر خود میزبان ملوان بندرانزلی هستند. ملوان با ۲۶ امتیاز در رده سوم جدول ایستاده و میزبان شیرازی با ۱۶ امتیاز دوازدهم است.

پرسپولیس - صباباتری

حسن ختام دیدارهای هفته شانزدهم حساس‌ترین دیدار این هفته خواهد بود. سال‌هاست که هواداران پرسپولیس تیمی با این اقتدار را ملاقات نکرده بودند. سرخ‌پوشان تهرانی با ۳۵ امتیاز در صدر جدول ایستاده‌اند و حریف خود را در حالی دیدار می‌کنند که با ده امتیاز اختلاف در مکان چهارم قرار دارد. هر چند که جبران این فاصله و رسیدن به پرسپولیسی که هنوز شکست را در این فصل تجربه نکرده کار دشواری برای صباباتری است اما آنها در این بازی به این امید به میدان می‌روند که با شکست شکست‌ناپذیری پرسپولیس بتوانند بار دیگر امید رسیدن به صدر جدول را در دل بازیکنان‌شان زنده کنند. تیم افشین قطبی برای قهرمانی در نیم فصل اول دو بازی دیگر پیش رو دارد که این دو بازی از سخت‌ترین بازی‌های پرسپولیس نیز خواهد بود. آنها قصد دارند تا پیش از بازی بزرگ مقابل سپاهان ابتدا صباباتری را از پیش رو بردارند. هر چند در صورتی که اما و اگرهای همیشگی صبا را گرفتار نکند، رسیدن به این هدف برای پرسپولیسی‌ها چندان آسان نخواهد بود.