یا می‌بریم یا می‌بریم

سریع باشید... این جمله‌ای است که بارها از زبان سرمربی تیم ملی شنیدیم. استراتژی اصلی او برای آخرین بازی ایران در مرحله مقدماتی جام جهانی، سرعت دادن به انتقال توپ است، چیزی که ما در آن متبحر نیستیم. آنچه که از سر و روی تیم ملی و بازیکنان حاضر در کمپ تیم ملی ‌می‌ریزد، نشاط است. البته جای جواد کاظمیان خالی است که در شوخی‌ها شرکت کند. قطبی بازیکنان را جمع کرده و همه با هم به دنبال چاره‌ای‌اند برای آنکه سرعت تیمی‌را بالا ببرند. البته این چیزی نیست که با چند جلسه تمرین وارد مغز بازیکنان شود. اما به هر حال باید تلاش کرد.

آخرین تمرین با تمرکز روی سرعت انتقال توپ انجام شد. قطبی که با تیم اصلی کار می‌کرد، مدام این نکته را به بازیکنان پا به توپ ایران یادآوری می‌کرد که یار نزدیک را پیدا کنند و توپ را به او بسپارند. او عاشق لحظه‌ای است که چشمانش را ببندد و صدای تک ضربه‌های نرم به توپ را بشنود. درست مثل بارسلونا که همکاری بازیکنانش به هنگام هجوم الگو و آرزوی همه‌ دنیاست. قطبی که بازیکنان مثل نکونام، ‌شجاعی، مهدوی‌کیا،‌هاشمیان و آندو را که در لیگ‌های خارجی شاغل‌اند در اختیار دارد، از آنها می‌خواست، با همان استانداردی که می‌شناسند، توپ را به حرکت دربیاورند. حسین کعبی، خسرو‌حیدری،‌ پژمان نوری، آرش برهانی و محمدرضا خلعتبری نیز دیگر بازیکنانی هستند که توانایی خوبی در بازی سریع دارند. به این جمع مهرزاد معدنچی و فریدون زندی را اضافه کنید.

کار با مدافعان

پیت بیوتر دستیار قطبی، با مدافعان روی توپ‌های قطری‌ و نحوه جایگیری صحیح آنها کار می‌کرد. این هم یک قسمت مهم از تمرینی بود که با استقبال چندان مناسبی از سوی طرفداران مواجه نشد. در تهران همه درگیر انتخابات بودند.

البته قطبی هم همین وضع را داشت؛ اما به قول خودش مهمترین انتخابات برای او، انتخاب ۱۱ بازیکن برای نبرد کره است. تیم او در آن مسابقه، تغییراتی خواهد داشت. او در پایان به همه قول داد که برای ۳ امتیاز آن مسابقه به میدان برود.

مخالفت قطبی با عکس دسته جمعی

سرمربی تیم ملی ایران، درخواست دوعکاس حاضر در تمرین برای عکس یادگاری پیش از سفر به کره را رد کرد. ‌در تمرین تیم ملی تنها دوعکاس حضور داشتند که این میزان توجه تا حد زیادی غیرعادی بود، چرا که غالبا در این اوقات و قبل از سفر تیم ملی، همیشه رکورد طرفدار و خبرنگار می‌شکند.

اما ظاهرا جو سیاسی همه را جو زده کرده بود تا جایی که کمترین استقبال ممکن از آخرین تمرین قبل از مهمترین مسابقه این ۴ سال صورت گرفت؛ اما نکته جالب درخواست این دو عکاس از سرمربی این تیم ملی بود، برای اینکه یک عکس یادگاری تیمی‌قبل از سفر به کره انداخته شود. آنها این درخواست را با افشین قطبی مطرح کردند، اما سرمربی که همیشه به نظم و انضباط و تصویر بیرونی تیم‌ملی اهمیت قائل است، این خواست را رد کرد.

به عقیده قطبی، لباس بازیکنان تیم ملی و قیافه شلخته آنها، مناسب یک عکس دسته جمعی با عنوان تیم ملی ایران نبود. او با لبخند از عکاس‌ها عذر خواست و گفت: «در کره بعد از پیروزی همه با هم عکس می‌اندازیم.»

پسران قطبی تنهایش گذاشتند

کریم باقری، جواد کاظمیان و فرزاد‌آشوبی سه‌ بازیکنی هستند که هر سه‌ در مقاطع مختلف از ادامه کار با تیم ملی عذر خواستند و درخواست‌شان مورد قبول سرمربی تیم ملی قرار گرفت. افشین قطبی کوچکترین توجهی به حوادث و اظهارنظرهای منفی پیرامون خودش به تیم ملی ندارد و حتی زمانی که دو بازیکن مورد علاقه‌اش که اتفاقا روابط خوبی با آنها داشته، اردو را ترک می‌کنند، آن را چندان جدی نمی‌گیرد و به دوستانش می‌گوید: «به هر حال من نمی‌توانستم به آنها بازی بدهم و جدایی آنها را قبول می‌کنم، چون قدرت تمرکز من را برای بازی باقیمانده بالا می‌برد.»

آشوبی، کاظمیان و کریم باقری، سه بازیکنی بوده‌اند که نزدیکترین روابط را با سرمربی تیم ملی داشتند، ‌اما هر سه بازی آخر را از منزل تماشا می‌کنند. فرزاد آشوبی به نظر گزینه اصلی قطبی برای بازی کنار آندرانیک تیموریان بود؛ اما قطبی در نهایت نوری را به او ترجیح داد تا با بازگشت نکونام، فرزاد کوچکترین بختی برای بازی در کره نداشته باشد، کاظمیان هم که در دوران تنهایی قطبی در دبی با او روابط بسیار نزدیکی داشت، قربانی تعدد بازیکن در خط‌هافبک به خصوص سمت راست شد و با دلخوری از ادامه کار عذر خواست. البته جدایی این دو چندان جالب نیست؛ اما از طرفی دست قطبی را برای ۱۸ نفر نهایی بازتر می‌کند. او حالا به ترکیب اصلی خود رسیده و تعداد بازیکنانش در حد استاندارد است.

مبعلی به اردو برگشت

ایمان مبعلی که از بازی نکردن در دو مسابقه گذشته چندان راضی نبود، سرانجام با تیم ملی به کره جنوبی سفر کرد. البته کماکان این‌هافبک خوزستانی بخت چندانی برای بازی ندارد. ‌ ایمان‌مبعلی، بازیکن ایرانی تیم النصر امارات، که در دو بازی گذشته جزو لیست ۱۸ نفره نبود، برخلاف دوست نزدیکش جواد کاظمیان، از سفر طولانی به کره استقبال می‌کند.

این بازیکن که عملا، فرصت چندانی برای بازی پیدا نخواهد کرد، در سفر کره، جزئی از کادر بازیکنان خواهد بود. مبعلی می‌تواند در پست‌هافبک جانشین علی کریمی‌بشود، اما بزرگترین مشکل او در تمام فوتبالش این بوده که در زمانی متولد شده که علی کریمی، جلوتر از او انتخاب اول همه مربیان بوده است.

ایمان که از زمان میروسلاو بلاژویچ به تیم ملی دعوت شده، هرگز فرصت بازی ثابت در تیم ملی را پیدا نکرده است. در حالی که او شایستگی این فرصت را داشته. به هر حال شاید شانس و اقبال در شرق آسیا به او رو کند.

ماجرای کناره‌گیری فرزاد آشوبی از تیم ملی

فرزادآشوبی ‌هافبک دفاعی تیم ملی ایران نیز با عدم حضور در تمرین روز جمعه به جمع معترضین پیوست و از تیم ملی کناره‌گیری کرد. آشوبی پس از آنکه عصر روز چهارشنبه مواجه شد در لیست ۱۸ نفره تیم ملی برای بازی با امارات جایی ندارد به سراغ افشین‌قطبی رفته و با او مسائلی را در میان گذاشته است.

شنیده‌های سایت گل حکایت از آن دارد که آشوبی در گفت‌وگویی خودمانی به قطبی گفته است: همسرم بیمار است و اگر وضع من در تیم ملی به همین منوال است، اجازه دهید در کنار خانواده باشم و در اردوی تیم ملی برای بازی با کره جنوبی شرکت نکنم. قطبی هم در پاسخ به آشوبی گفته است: تو بازیکنی هستی که من علاقه خاصی به نوع بازی‌ات دارم. تو بعد از بازی‌های مقدماتی و در صورتی که به جام‌جهانی صعود کنیم در برنامه‌های کاری من جایگاه خاصی داری. آشوبی اما در پاسخ به قطبی گفته است: شما سرمربی تیم ملی هستید و نیازی نیست به من توضیح دهید. من هم مشکلی با تصمیم شما ندارم و فقط می‌خواهم به خاطر شرایط همسرم در صورتی که صلاح می‌دانید برای تمرینات تیم ملی قبل از پرواز به کره جنوبی شرکت نکنم. قطبی هم در پاسخ نهایی‌اش به آشوبی گفته است؛ اگر بازیکنی محروم و مصدوم شود از او می‌خواهد که در اردوی تیم ملی حاضر شود.

به این ترتیب باید گفت آشوبی قبل از اینکه قطبی نام او را از فهرست مسافران سئول خارج کند، داوطلبانه درخواست عدم حضور در تمرینات را مطرح کرده و در تمرین روز جمعه تیم‌ملی هم شرکت نکرده است. آشوبی درحالی از لیست

۱۸ نفره بازی با امارات خارج شد که در بازی دوستانه با چین در ترکیب اصلی به میدان رفت؛ اما برخلاف تصور همگان مقابل کره‌شمالی و امارات مورد استفاده قرار نگرفت. قطبی تاکید کرده است در بازی‌های مقدماتی جام جهانی قصد دارد از بازیکنان آماده اما باتجربه استفاده کند. شاید او به همین دلیل استفاده از نفراتی مثل آندرانیک‌تیموریان، جواد نکونام و پژمان نوری را به جوانی چون آشوبی ترجیح داده است.

دژاگاه می‌تواند در تیم ملی ایران بازی کند

با اصلاح ماده ۱۸ فیفا شرط سنی برای بازیکنان دو ملیتی که می‌خواهند یک تیم ملی را انتخاب کنند، حذف شد. ماده ۱۸ فیفا، در سال‌های گذشته بسیار بحث انگیز بود و حتی در ایران بارها در این باره صحبت شده بود. این قانون درباره بازیکنانی است که بیش از یک ملیت دارند و قصد دارند تیم ملی یکی از این دو ملیت را برای بازی انتخاب کنند. پیش از کنگره فیفا این بازیکنان تا قبل از سن ۲۱ سالگی باید تصمیم خود را می‌گرفتند و با تغییر عضویت خود از تیم ملی یک کشور به تیم ملی کشور دیگر هجرت می‌کردند. اما حالا با پیشنهاد فدراسیون فوتبال الجزایر و تایید کلیه اعضای کنگره این شرط سنی ملغی شده و کلیه بازیکنانی که دارای بیش از یک ملیت هستند در هر سنی که باشند به عضویت تیم ملی در کشور مورد نظر خود پذیرفته خواهند شد.

در ایران پیش از این درباره اشکان‌دژاگاه که عضو تیم و ولفسبورگ آلمان است، بحث‌های زیادی مطرح بود که با افزایش سن این بازیکن ایرانی تبار که عضو تیم ملی جوانان آلمان بود، موضوع به فراموشی سپرده شد. با این حال، حالا اشکان یک بار دیگر می‌تواند به بازی در تیم ایران فکر کند. گرچه تجربه فریدون زندی در این زمینه وجود دارد که اصلا تجربه خوبی نیست.