محسن صفایی فراهانی، عضو کمیته اجرایی کنفدراسیون فوتبال آسیا

در انتخابات اخیر کشورهای قدرتمند آسیا مثل ژاپن، کره، عربستان و برخی دیگر از کشورهای صاحب نفوذ در فوتبال آسیا علنا و بدون هیچ ترسی علیه بن‌همام تبلیغ می‌کردند و از شیخ سلمان حمایت شدید مالی و رسانه‌ای انجام می‌دادند، اما در نهایت با یک برنامه‌ریزی منسجم و هماهنگ و با توجه به برنامه‌ریزی‌های فوتبال آسیا بن‌همام بر رقیبش پیروز شد.

شخصا پیش و همزمان با برگزاری انتخابات به دلیل اعتقادی که به عملکرد بن‌همام داشتم، تمام تلاش خود را به کار گرفته بودم تا کشورهایی که در این بین دچار سردرگمی‌برای انتخاب شده‌اند، برای انجام یک انتخاب مناسب راهنمایی کنم. ۴۸ ساعت پیش از انتخابات در نامه‌ای به اعضای هیات رییسه کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون‌های عضو در مقایسه‌ای نسبت به قبل و بعد از سال ۲۰۰۲ تلاش کردم تا دستاوردهای واقعی مدیریت بن‌همام را بار دیگر یادآور شوم.

قطعا حضور بن‌همام در فیفا می‌تواند تثبیت برنامه‌های او برای آسیا باشد. این انتخابات نتایج خوبی داشت و به‌‌رغم هزینه و سرمایه‌گذاری که مخالفان بن‌همام انجام داده بودند، سرانجام بار دیگر آسیا به برنامه‌های او رای مثبت داد.

حساسیت انتخابات برای رقیب بن‌همام تا اندازه‌ای بود که حتی شیخ احمد، رییس شورای المپیک آسیا نیز به مالزی آمده بود و با یک برنامه‌ریزی رسانه‌ای گسترده سعی در تشنج در برگزاری انتخابات داشتند که شخصا با حضور در کنار بن‌همام تلاش کردم تا علاوه بر مدیریت نشست شرایط برای انجام یک انتخابات بدون حاشیه که خواسته مخالفان بن‌همام نبود، فراهم شود. به هر حال انتخابات انجام شده است، اما محور برنامه‌ریزی‌های آینده فوتبال آسیا عدم ایجاد تفرقه در بین کشورهای عضو است و بن‌همام نیز تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا این اتحاد بیش از پیش به نفع فوتبال آسیا شکل بگیرد. بلاتر هم در انتخابات بی‌طرفانه عمل کرد. او باید بی‌طرف می‌ماند؛ چرا که فیفا ناظر بر انتخابات بود و به‌‌رغم اعتراض‌های گسترده مخالفان بن‌همام به فیفا به نظر می‌رسید که باز هم بلاتر کاری را انجام داد که باید انجام می‌داد. به هر حال تلاش‌های کاندیداهای مخالف بن‌همام از جمله شیخ سلمان و شیخ احمد برای همه کشورها اتفاق افتاده بود. هر چند پیشنهادهایی نیز شیخ احمد به مسوولان ایرانی داده بود، اما در نهایت انتخاب کشور‌ها نامشخص ماند.

به هر حال این هم از جمله مسائلی است که مخالفان بن‌همام آن را بیش از اندازه بزرگ کرده‌اند و این حرف‌ها در مورد بلاتر نیز همواره زده می‌شود، اما من به مخالفان بن‌همام گفتم که ملاک عمل در امور مالی گزارش‌های حسابرسی است و این گزارش‌های نیز هیچ خلافی را نسبت به برنامه‌های اجرایی نشان نداده است.