مهرام در یک قدمی قهرمانی
حدیث علمی
شرح عکس: پریست لائودر داله، بازیکن ۲ متر و ۲۳ سانتی‌متری مهرام
بازی دوم از مرحله فینال یازدهمین دوره لیگ برتر درحالی فردا به میزبانی مهرام تهران برگزار می‌شود که مصطفی‌هاشمی، سرمربی مهرامی‌ها حالا با حضور در هشتمین فینال پیاپی‌اش در لیگ برتر، یک رکورد برای خود ثبت کرده است.

این تیم تهرانی در اولین بازی مرحله فینال، ذوب آهن اصفهان را در خانه‌اش شکست داد تا خود را برای دومین قهرمانی پیاپی‌اش در سوپرلیگ آماده کند. مصطفی‌هاشمی و یارانش حالا برای برپایی جشن پیروزی به یک برد در خانه در بازی فردا (دوشنبه) نیاز دارند تا با دو پیروزی از ۳ بازی ممکن فینال از عنوان قهرمانی‌شان دفاع کنند و کار را به بازی سوم و اما و اگر نکشانند.
لیگ پرنوسان
مسابقات لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های ایران امسال برخلاف همیشه و به دلیل حضور تیم‌های ملی در المپیک و مسابقات قهرمانی جوانان آسیا، تعیین تکلیف قهرمانی‌اش به سال جدید کشیده شده است. لیگ پرنوسانی که در همان ابتدا یکی از سکونشینان دوره قبلش را از دست داد؛ چرا که مسوولان تیم کاوه تهران، دارنده عنوان سومی دوره دهم لیگ تصمیم گرفتند کل تیم را منحل کنند. تیم قدرتمند صباباتری هم از این نوسانات به دور نبود. صبا با انتقال مجموعه تیم‌های صبا به استان قم تحت عنوان صباباتری قم لیگ را شروع کرد و بعد از مدتی تبدیل شد به صبامهر تهران و در پایان هم در شرایطی که اولین بازی مرحله پلی آفش را هم پشت سر گذاشته بود نامش را به صبامهر قزوین تغییر پیدا کرد تا تیم قدرتمند صبا امسال بعد از تمام این تغییر و تحولات جایی در فینال نداشته باشد.
لیگ امسال از وجود دو بازیکن بزرگ بسکتبال ایران هم محروم بود. حامد حدادی که در ممفیس آمریکا توپ می‌زد و صمد نیکخواه بهرامی که حضور در دو تیم فرانسوی را تجربه کرد. البته نیکخواه در اواخر لیگ به عنوان یک سهمیه بازیکن خارجی به تیم مهرام اضافه شد تا این تیم را در مرحله پلی آف و فینال همراهی کند. مرحله پلی آف بازی‌ها با حضور چهار تیم صبامهر قزوین، پتروشیمی بندرامام، مهرام تهران و ذوب آهن اصفهان برگزار شد که در پایان مهرام و ذوب‌آهن راهی فینال شدند و دو تیم دیگر بازی رده بندی را انجام می‌دهند. بعد از سال 79 که ذوب‌آهن و فولاد مبارکه تنها فینال شهرستانی لیگ برتر را برگزار کردند، هر سال یک تیم تهرانی یک پای فینال بوده است.
ایستگاه اول فینال؛ اصفهان
بازی اول مرحله فینال در شرایطی طبق نظر تیم مهرام - که امتیاز بهتری در مرحله پلی آف کسب کرده بود- در اصفهان کلید خورد که تماشاچیان اصفهانی از ساعت شروع بازی بی خبر بودند. با آغاز مسابقه و پخش مستقیم آن از تلویزیون و رادیو ورزش اصفهانی‌ها که بعد از شش سال تیمشان را در فینال لیگ برتر می‌دیدند، به سمت سالن ملت هجوم آوردند و این طور بود که قبل از پایان کوارتر اول بازی ظرفیت پنج‌هزار نفری سالن تکمیل شد و با بسته شدن درها حدود‌هزار نفر پشت در ماندند. ذوب‌آهن اصفهان که در سال‌های ابتدایی لیگ برتر چهار قهرمانی به دست آورده بود، دوری شش ساله‌اش را از فینال، امسال با سرمربیگری فرزاد کوهیان به پایان رساند؛ مربی بزرگی که با وجود حضور مستمرش در سوپر لیگ‌، پیش از این شانس حضور در فینال را به دست نیاورده بود. تیم اصفهانی در حضور طرفدارانش بازی را توفانی شروع کرد و برتری نسبی خودش را تا پایان کوارتر دوم هم حفظ کرد. این برتری در دو کوارتر، پایانی بازی هم ادامه داشت تا جایی که دو دقیقه مانده به پایان بازی ذوب‌آهن با اختلاف 6 امتیاز به پیروزی نزدیک‌تر بود، اما مهرام که در بازی قبلش هم در 24 ثانیه آخر شکست را با یک پیروزی شیرین عوض کرده بود، این بار از کسرهای ثانیه استفاده کرد و با به ثمر رسیدن هر دو پرتاب پنالتی که در ثانیه‌های آخر نصیبش شد، کار را به وقت‌های اضافه کشاند. دو تیم با نتیجه تساوی 98-98 پا به وقت اضافه گذاشتند تا این بار این تیم تهرانی باشد که از همان ابتدا بازی را بچرخاند. ذوب آهن که در تمام وقت قانونی بازی نگذاشته بود میهمانش خودنمایی کند، در وقت اضافه بعد از اخراج مایک جونز، بهترین بازیکنش، دیگر مقابل مهرام دوام نیاورد و شکست 113 بر 106 را پذیرفت. جونز آمریکایی که در دو کوارتر اول بازی مهار شده بود، در کوارترهای پایانی ستاره بازی بود تا جایی که از 15 پرتاب 3 امتیازی که انجام داد موفق شد 9 پرتاب را وارد سبد کند، اما بعد از انجام چند خطای پیاپی نیمکت نشین شد تا ذوب‌آهن در وقت‌های اضافه از حضورش محروم شود. ذوب آهن با این باخت حالا به بازی روز دوشنبه در تهران چشم دوخته تا در صورت پیروزی احتمالی بتواند کار را به بازی سوم بکشد. تیم اصفهانی برای آنکه بتواند بازی سوم را به اصفهان برگرداند، به پیروزی با اختلاف بیش از هفت امتیاز احتیاج دارد. پیروزی احتمالی ذوب با اختلاف کمتر از 7 امتیاز این شانس را به مهرام می‌دهد که میزبان بازی سوم باشد. به هر حال ذوب آهن اصفهان که با 4 قهرمانی پرافتخارترین تیم سوپرلیگ بسکتبال ایران به شمار می‌رود، برای کسب پنجمین عنوان قهرمانی‌اش باید فردا دراولین گام مقابل مهرامی به میدان برود که برای دفاع از عنوان قهرمانی اش به میدان می‌آید و می‌تواند با کسب یک پیروزی با هر اختلاف امتیاز، هوادارانش را میهمان جشن قهرمانی کند.
پتروشیمی بی‌انگیزه و کم شانس
اما در دیگر بازی مرحله پایانی‌، بازی رده بندی بین دو تیم صبا مهرقزوین و پتروشیمی بندرامام برگزار می‌شود تا مهران شاهین‌طبع، سرمربی صبا که برای اولین در طول دوران مربیگری‌اش فینال لیگ برتر را از دست داده، تیمش را برای عنوان سومی به زمین بفرستد. شاهین طبع در پنج سال گذشته یک پای فینال لیگ بوده است. اما پتروشیمی به نظر می‌رسد بعد از آنکه پشت درهای فینال ماند، دیگر انگیزه ای برای سکوی سوم ندارد تا جایی که به فدراسیون پیشنهاد داد قانون دو برد از سه بازی را برای این دوره از مسابقات رده‌بندی لیگ لحاظ نکند و با انجام یک بازی در تهران - شهر بی طرف- تکلیف عنوان سوم را مشخص کند. اما درخواست پتروشیمی رد شد تا این تیم بی انگیزه اولین بازی را 101 بر 79 در خانه حریف ببازد و بعید به نظر می‌رسد تیم جنوبی برای دو بازی آینده برنامه ای داشته باشد. دیدار دوم دو تیم فردا به میزبانی پتروشیمی برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد تیم شاهین‌طبع برای سکونشینی کار سختی پیش رو ندارد. اما در صورت پیروزی احتمالی پتروشیمی، تعیین تکلیف عنوان سومی لیگ یازدهم هم به بازی سوم کشیده می‌شود.