هاشمیان: مشخص نیست در داربی تست دوپینگ بگیریم یا نه!

ایسنا - رییس کمیته ضد دوپینگ فدراسیون فوتبال گفت: اگر قصد آزمایش دوپینگ در بازی داربی را داشته باشیم، این موضوع را اعلام نخواهیم کرد. احمد هاشمیان اظهار داشت: نمونه‌گیری دوپینگ از ورزشکاران فوتبال باید به صورت ناگهانی صورت گیرد، به همین دلیل نمی‌توانیم اعلام کنیم که آیا در بازی داربی از بازیکنان آزمایش دوپینگ گرفته می‌شود یا نه. امکان این کار وجود دارد و شاید هم این کار را انجام ندهیم.

وی افزود: ورزشکاران نباید تصور کنند که تنها در روز مسابقات از آنها تست دوپینگ گرفته می‌شود، بلکه این امکان وجود دارد که ما حتی برای تست دوپینگ به منازل بازیکنان مراجعه کنیم یا در یکی از جلسات تمرینی به سراغ آنها برویم و از آنها تست دوپینگ بگیریم. چرا که هدف ما پاک سازی محیط فوتبال است و بی‌تردید تمام تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهیم.

هاشمیان همچنین درباره برخی اظهارات پیرامون افزایش پدیده دوپینگ در فوتبال ایران نیز گفت: من از این موضوع تعجب می‌کنم و این موضوع را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنم. این بحث بیشتر بحث رسانه‌ای است. ما از ابتدای خرداد ماه سال جاری تاکنون بیش از ۵۲ نمونه آزمایش دوپینگ داشته‌ایم که به غیر از دو نمونه باشگاه پاس همدان سایر نمونه‌ها منفی بوده است و در واقع این بحث بیشتر به پاک بودن فضای ورزش فوتبال در ایران و کنترل شدن این پدیده حکایت دارد.

هاشمیان هم‌چنین از تصویب آیین‌نامه جدید کنترل دوپینگ (آیین‌نامه کنترل دوپینگ ملی) در نشست هیات رییسه فدراسیون فوتبال در روز دوشنبه آینده خبر داد و گفت: بی‌تردید با تصویب این آیین‌نامه تحول جدی در لیگ برتر فوتبال کشور شکل می‌گیرد و با بحث دوپینگ به شکل جدی‌تری برخورد خواهد شد.

وی همچنین از تصویب آیین‌نامه کلی کمیته پزشکی فدراسیون فوتبال در جلسات آینده هیات رییسه لیگ خبر داد و گفت: با عملیاتی شدن این آیین‌نامه استاندارد سازی خدمات پزشکی فوتبال شکل کاملی می‌گیرد و طبق این آیین‌نامه از سال آینده ضمن آنکه تمامی تیم‌های فوتبال ملزم به داشتن پزشک هستند، تنها پزشکانی می‌توانند بر روی نیمکت این تیم‌ها حضور داشته باشند که دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی کمیته پزشکی را طی کرده باشند. هاشمیان همچنین درباره حضور نداشتن کادر پزشکی دو تیم پرسپولیس و استقلال تهران در کارگاه تخصصی پزشکان نیز گفت: دوستانی که در این دو تیم حضور دارند فیزیوتراپ هستند و بی‌تردید ما در آینده نزدیک در کارگاهی که مخصوص به فیزیوتراپ‌‌ها است در خدمت آنها خواهیم بود اما، بی‌تردید برای فصل آینده اگر قرار باشد فردی به عنوان پزشک بر روی نیمکت این دو تیم بنشیند باید در کارگاه‌های آموزش پزشکی لیگ برتر شرکت کرده باشد.

وی همچنین درباره موضوع کمبود کیت نمونه‌گیری در فوتبال ایران نیز گفت: این موضوع صحت ندارد و ما هیچ کمبودی از این نظر نداریم، چرا که کیت بسیار کم هزینه است.

هاشمیان همچنین درباره برخورد با افرادی که ناآگاهانه سبب دوپینگ ورزشکاران می‌شوند نیز گفت: با تصویب آیین‌نامه کنترل دوپینگ ملی دیگر بحثی تحت عنوان دوپینگ آگاهانه یا ناآگاهانه نخواهیم داشت.

تمامی مسوولان یک تیم که با ورزشکار در ارتباط هستند، باید از موارد دوپینگ، داروهای نیروزا و موادی که وارد بدن ورزشکاران می‌شود، اطلاع داشته باشند و تمامی آنها در این باره مسوول هستند و بی‌تردید در صورتی که در بحث دوپینگ بازیکنی حتی ناآگاهانه مقصر باشند، ملزم به پاسخگویی و همچنین محرومیت خواهند بود.