واگذاری استقلال و پرسپولیس همچنان در ابهام

اگر قرار باشد این شرکت‌ها وارد بورس شوند، باید بتوانند به شرکت‌های سهامی عام تبدیل شده و اساسنامه خود را تغییر دهند گروه ورزش- در حالی که ظرف چند روز گذشته مباحث فراوانی درباره واگذاری تیم‌های استقلال و پرسپولیس مطرح شده، یک عضو هیات مدیره شرکت بورس معتقد است به دلیل آماده نبودن برخی مقدمات و نیز مشخص نبودن وضعیت سود و زیان باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در حال حاضر آمادگی واگذاری این دو باشگاه از طریق بورس به صورت کامل وجود ندارد. زیرا بدیهی است که اگر قرار باشد این شرکت‌ها وارد بورس شوند، باید بتوانند به شرکت‌های سهامی عام تبدیل شده و

اساسنامه خود را تغییر دهند. همچنین سایر رویه‌های مورد نظر بورس را نیز به طور کامل انجام داده و پس از آن در بورس پذیرفته شوند.

علی اسلامی بیدگلی، وضعیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را مورد توجه قرار داد و گفت: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس تحت تکلف دولت بوده و قرار است در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی واگذار شوند که واگذاری از طریق بورس و مزایده راه‌هایی است که برای این دو شرکت وجود دارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که پتانسیل ورود به بورس را دارند از طریق بورس باید کشف قیمت شوند و شرکت‌هایی که نمی‌توانند بستر ورود بورس را در کوتاه‌مدت فراهم کنند از طریق مزایده واگذار می‌شوند، ادامه داد: باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس در حال حاضر مشکل تدوین اساسنامه و هماهنگی با اساسنامه مورد نظر بورس را دارند. همچنین به دلیل ارزش‌های معنوی که برای هواداران آن باشگاه خواهند داشت، از مدل‌های قیمت‌گذاری بسیار پیچیده‌ای باید برای قیمت‌گذاری آنها استفاده شود.

اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون درخواستی از سوی این دو باشگاه به شرکت بورس ارائه نشده است، عنوان کرد: اگر قرار باشد این شرکت‌ها در سال ۸۷ واگذار شوند، باید از طریق مزایده واگذار شوند در غیر این صورت و با فراهم کردن شرایط لازم در ماه‌های آتی بورس آمادگی پذیرش این شرکت‌ها را خواهد داشت.

به گفته وی اگر هر شرکتی مقدمات اولیه را فراهم کند، بورس با آغوش باز آنها را خواهد پذیرفت و شرکت بورس از آنها استقبال می‌کند که امیدواریم شرکت‌ها شرایط پذیرش را فراهم کنند و اگر کمکی برای فراهم کردن این شرایط لازم است، بورس آمادگی مساعدت دارد تا این شرکت‌ها وارد بورس شوند.

عضو هیات مدیره شرکت بورس در ادامه نحوه قیمت‌گذاری این دو باشگاه را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی‌سازی رویه‌های متفاوتی برای قیمت‌گذاری دارد، ولی برای قیمت‌گذاری شرکت‌هایی که دارایی‌های نامشهود داشته و برند آنها در مقایسه با ارزش دارایی‌های فیزیکی شرکت

قابل توجه است باید از معیارهای نوین قیمت‌گذاری استفاده شود و روی قیمت‌گذاری این‌گونه شرکت‌ها دقت بیشتری صورت گیرد. اسلامی در خصوص واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به وزارتخانه‌های راه و صنایع گفت: اگر قرار است این باشگاه‌ها خصوصی شوند، بهتر است که به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند، زیرا در کشور ما سرمایه‌گذاران خصوصی با توانمندی بالایی وجود دارند که علاقه‌مند به تملک این باشگاه‌ها هستند، ولی به نظر می‌رسد که اهالی فن ورزش اشراف بیشتری به نحوه واگذاری و تملک باشگاه‌ها دارند.

وی ادامه داد: بنابراین عاقلانه‌ترین راه این است که از اهالی فن و پیشکسوتان ورزش در خصوص نحوه واگذاری نظرسنجی شود، زیرا آنها به دلیل شناختی که از این باشگاه‌ها دارند دلایل قانع‌کننده‌ای در مورد نحوه واگذاری آن خواهند داشت.

اسلامی با اشاره به اینکه این دو باشگاه مشمول واگذاری در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بوده و باید به بخش خصوصی واگذار شوند، عنوان کرد: ولی برخی وزارتخانه‌ها مانند وزارت رفاه، شرکت‌های زیرمجموعه‌ای دارند که این شرکت‌ها به نوعی می‌توانند خروجی محسوب شوند و در واگذاری‌ها به عنوان واگذاری به بخش خصوصی تلقی می‌شوند، بنابراین واگذاری این دو باشگاه ممکن است از طریق شرکت‌های سرمایه‌گذاری زیرمجموعه نهادهای دولتی اتفاق بیافتد.

وی تاکید کرد: ولی این امر به متولیان ورزش و سازمان تربیت بدنی بستگی دارد و آنها باید راجع به نحوه واگذاری نظر بدهند.

از سوی دیگر مدیر نظارت بر ناشران بورسی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه گفت: «تا جایی که در جریان هستم چنین بحثی در سازمان بورس مطرح نشده است. البته در صورتی که دولت قصد واگذاری این باشگاه‌ها را داشته باشد ابتدا باید درخواست واگذاری به شرکت بورس ارائه شده و پس از انجام بررسی‌های لازم، مدارک به سازمان بورس ارسال شود.»

امیر حمزه مالمیر در خصوص تاکید سازمان خصوصی‌سازی مبنی بر واگذاری این دو باشگاه تا پایان سال آینده

گفت: «ممکن است سازمان خصوصی‌سازی در نظر داشته باشد تا باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس را از طریق مزایده واگذار کند.»

در عین حال مدیریت امور پذیرش شرکت بورس گفت: «تاکنون درخواستی مبنی بر پذیرش این دو باشگاه به شرکت بورس ارائه نشده است.»

وی افزود: «البته بورس تنها یکی از راه‌های واگذاری سهام است و مزایده و مذاکره نیز می‌تواند از دیگر راه‌های واگذاری به شمار رود.»