افاضلی: لیست تیم ملی همیشه حرف و حدیث داشته است

گروه ورزش- مربی تیم ملی فوتبال ایران گفت: با وجود ۶۳۰ بازیکن شاغل در لیگ برتر، اگر هر لیستی متشکل از بازیکنان مختلف برای تیم ملی اعلام شود، حرف و حدیث‌هایی به همراه دارد.

هومن افاضلی پیرامون فهرست جدید تیم ملی فوتبال برای بازی با قطر اظهار کرد: مسلما وقتی این بازیکنان به تیم ملی دعوت می‌شوند، نشان می‌دهد که کادر فنی تیم ملی نسبت به آنها نظر مثبت‌تری داشته و تصور می‌کند آنها در شرایط فعلی می‌توانند بیشترین کمک را به تیم ملی کنند که امیدوارم بازیکنان دعوت شده بتوانند با تلاش و کوشش خود، موفقیت‌های بزرگی را برای تیم ملی کشورشان به ارمغان بیاورند. کادر فنی تیم ملی به خصوص علی دایی در مدتی که سرمربی تیم بوده، نشان داده است که همیشه بازیکنان باکیفیت و آماده‌تر را مدنظر دارد.

وی همچنین درباره حضور کریم باقری گفت: باقری در شرایط فعلی بازیکن آماده‌ای است که معتقدیم می‌تواند کمک زیادی به تیم ملی کند. البته نباید تنها دو بازی اخیر او در ترکیب تیم پرسپولیس را ملاک ارزیابی و دعوتش به تیم ملی بدانیم زیرا بالاخره فشردگی مسابقات لیگ و فاصله کم بازی‌ها، روی شرایط و کیفیت فوتبال بازیکنان مختلف اثرگذار است.

باقری افزود: دایی از روز اول که سرمربی تیم ملی شد، به حضور جوان‌ها در تیم ملی اعتقاد وافر داشته و دارد و بدون شک اگر بازیکنان جوان با پتانسیل بالا در لیگ برتر وجود داشته باشند، از آنها در این تیم استفاده خواهد شد. اکنون ما معتقدیم هر کسی خوب است، باید به تیم ملی بیاید و حتی اگر بازیکنی ۹۸ سال هم داشته باشد اما بازی کند و باکیفیت هم باشد، دعوتش می‌کنیم.

مربی تیم ملی همچنین درباره عدم دعوت از آرش برهانی گفت: ما برای دعوت بازیکنان دو ملاک اصلی را مدنظر داشتیم که اولین آن کیفیت فنی بازیکن و میزان آمادگی‌اش بود که برهانی این ملاک را داشت؛ اما در بخش دوم مساله رقابت با سایر بازیکنان به خصوص در خطوط و پست‌های تخصصی بود و سعی کردیم بازیکنانی را دعوت کنیم که با توجه به مسابقات آتی تیم ملی، بتوانند بهترین راه‌حل‌ها را برای برنامه‌های تیم داشته باشند. البته آرش همچنان مدنظر مربیان تیم ملی است و امیدواریم بتواند روند فعلی‌اش در بازی‌های لیگ را نگه دارد تا در صورت محقق شدن تمامی شرایط در آینده از او هم در ترکیب تیم ملی استفاده کنیم.

وی درباره علت عدم دعوت مجتبی جباری نیز خاطرنشان کرد: طی هفته گذشته با او صحبت کردم؛ جباری مصدوم است و یک هفته هم برای تیمش بازی نکرده و اکنون هم تحت معالجات پزشک متخصص قرار دارد؛ قرار است پس از معاینات بعدی پزشک او جواب نهایی را بدهد و میزان دقیق آسیب‌دیدگی و همچنین مدت زمان بهبودی‌اش را مشخص کند. درباره او تنها امیدواریم هرچه سریع‌تر شرایط مطلوب جسمانی را کسب کند تا در زمان لازم از حضور این بازیکن در تیم ملی بهره بگیریم.

مربی تیم ملی همچنین با اشاره به شرایط آمادگی علیرضا نیکبخت واحدی و دعوت او به تیم ملی گفت: نیکبخت بازیکن باکیفیتی است که توانایی بازی در چندین پست را دارد؛ او بازیکن متنوعی است و این خاصیت را هم به بازی تیمش می‌آورد؛ شاید همه فکر کنند که از این بازیکن در خط حمله تیم ملی استفاده خواهیم کرد اما در هر صورت باید شرایط او را در تمرینات بررسی کنیم و با توجه به برنامه‌های تیم ملی و نظر سرمربی تیم، نحوه استفاده از او در تیم مشخص شود.

افاضلی با اشاره به برنامه‌های تیم ملی پیش از مسابقه با تیم‌های قطر و امارات گفت: پیش از بازی با تیم ملی قطر نمی‌توانیم برنامه خاصی داشته باشیم، چرا که در وهله اول لغو شدن دیدار برابر کویت، برنامه‌های ما را به هم ریخت و مجبور شدیم در کوتاه‌ترین زمان یک بازی تدارکاتی دیگر را برای تیم تدارک ببینیم؛ اکنون که بازی‌های لیگ در فشردگی بالایی برگزار می‌شود، تنها کاری که در حال حاضر می‌توانیم انجام دهیم این است که شنبه در استادیوم ملی قطر یکسری تمرینات ریکاوری انجام دهیم و بر اساس سرعت برگشت به آمادگی بازیکنان و شرایط فعلی‌شان تصمیمات بعدی را بگیریم.

وی افزود: همچنین تا پیش از بازی با امارات نیز دو سیکل تمرینی مختلف داریم که بخش اول را تمرینات بازسازی و فنی تیم تشکیل می‌دهد تا آمادگی بازیکنان به حد مطلوبی برسد و در بخش دوم نیز تمرینات آمادگی جهت مسابقه را در دستور کار قرار می‌دهیم و براساس سیستم بازی خودمان و همچنین نوع و کیفیت فوتبال تیم حریف، برنامه‌های تمرینی را مشخص می‌کنیم.

افاضلی در پایان پیرامون زمان حضور لژیونرها در تیم ملی نیز خاطرنشان کرد: برای بازی‌ با امارات سعی می‌کنیم با در نظر داشتن بعد مسافتی کشورهای مختلف، در زمان‌های مشخص که بهتر است بگوییم طبق زمان و قانون فیفا، بازیکنان دعوت شده، به اردوی تیم ملی ملحق شوند.